Спрощена закупівля

Час не стоїть на місті, усе змінюється, зазнає вдосконалення, реформування. Закон України «Про публічні закупівлі» — не виняток. Дев’ятнадцяте квітня 2020 року стане новим етапом у публічних закупівлях, а разом із цим і в житті кожного замовника. Знову замовники вчитимуться закуповувати не зовсім по-новому, але все ж трішки по-іншому.

Однією з новел Закону України «Про публічні закупівлі» № 114-IX від 19.09.2019 (надалі — Закон), який вступає в силу з 19 квітня 2020 року, є поняття «спрощена закупівля».

Вона нагадує «допорогову закупівлю», яку більшість замовників використовують нині для дотримання принципів здійснення публічних закупівель, установлених чинним Законом України «Про публічні закупівлі» № 922-VIII від 25.12.2015 (надалі — чинний Закон) для відбору постачальника товару (товарів), надавача послуги (послуг) та виконавця робіт для укладення договору, у разі, якщо вартість товарів, робіт і послуг, які є предметом закупівлі, є меншою за вартість, що встановлена в абзацах другому і третьому частини 1 статті 2 чинного Закону. Але на відміну від «допорогової закупівлі», яку не регулює чинний Закон, «спрощену закупівлю» регулює Закон, що вступить у силу незабаром.

Для того щоб краще зрозуміти внутрішній світ «спрощеної закупівлі», необхідно заглибитися в неї. Уперед!

Визначення «спрощеної закупівлі» ми знайдемо в пункті 28 частини 1 статті 1, а саме: «Спрощена закупівля» — це придбання замовником товарів, робіт і послуг, вартість яких дорівнює або перевищує 50 тисяч гривень та є меншою за вартість, що встановлена в пунктах 1 і 2 частини першої статті 3 цього Закону, а саме:

  1. Замовники (визначені пунктами 1–3 частини першої статті 2 цього Закону):
    • товари і послуги: від ≥ 50 тис. грн — до < 200 тис. грн;
    • роботи: від ≥ 50 тис. грн — до < 1,5 млн грн.
  2. Замовники (визначені пунктом 4 частини першої статті 2 цього Закону):
    • товари і послуги: від ≥ 50 тис. грн — до < 1 млн грн;
    • роботи: від ≥ 50 тис. грн — до < 5 млн грн.

Закон забороняє:

Законом встановлено, що, згідно з частиною 2 статті 3 Закону, замовники здійснюють «спрощені закупівлі» в результаті використання електронної системи закупівель у порядку, передбаченому цим Законом. А відповідно до частини 1 статті 14 Закону замовник проводить «спрощену закупівлю» із застосуванням електронного аукціону відповідно до статті 30 цього Закону.

Головне — слід пам’ятати, що, згідно із Законом, закупівлю здійснюють відповідно до річного плану. Частина 2 статті 14 Закону розкриває послідовність етапів проведення «спрощеної закупівлі», а саме:

Замовник може сам відмінити спрощену закупівлю:

Спрощена закупівля може бути відмінена частково (за лотом).

Електронна система закупівель автоматична відміняє «спрощену закупівлю».

Повідомлення про відміну закупівлі автоматично надходить усім учасникам електронною системою закупівель в день його оприлюднення.

Для захисту своїх прав та охоронюваних законом інтересів учасник спрощеної закупівлі може звернутися до замовника та/або до органу, що здійснює контроль над замовником, або до суду.

Рішення та дії замовника можуть бути оскаржені учасником спрощеної закупівлі в судовому порядку. Зважаючи на викладене вище, рішення та дії замовника «спрощеної закупівлі» не можуть бути оскаржені учасником в Антимонопольному комітеті України. Натомість можуть бути оскаржені в судовому порядку.

Перелік випадків, коли замовник не використовує «спрощену закупівлю»

Згідно з частиною 7 статті 3 Закону, придбання замовником товарів, робіт і послуг, вартість яких дорівнює або перевищує 50 тисяч гривень та є меншою за вартість, що встановлена в пунктах 1 та 2 частини першої цієї статті, відбувається без застосування порядку проведення спрощених закупівель, установленого цим Законом, у разі:

  1. якщо було двічі відмінено спрощену закупівлю через відсутність учасників. При цьому предмет закупівлі, його технічні та якісні характеристики, вимоги до учасника не повинні відрізнятися від тих, які обули визначені замовником в оголошенні про спрощену закупівлю;
  2. якщо роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання за наявності одного з таких випадків:
    • предмет закупівлі полягає у створенні або придбанні витвору мистецтва або художнього виконання;
    • укладення договору про закупівлю з переможцем архітектурного або мистецького конкурсу;
    • відсутність конкуренції з технічних причин;
    • існує необхідність захисту прав інтелектуальної власності; — укладення договору про закупівлю з постачальником «останньої надії» на постачання електричної енергії або природного газу;
  3. якщо існує нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв’язку із:
    • виникненням об’єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовниками строків для проведення спрощеної закупівлі;
    • оскарженням прийнятих рішень, дій чи бездіяльності замовника після оцінки тендерних пропозицій учасників, в обсязі, що не перевищує 20 відсотків від очікуваної вартості тендеру, що оскаржують;
    • розірванням договору про закупівлю з вини учасника на строк, достатній для проведення тендеру, в обсязі, що не перевищує 20 відсотків суми, визначеної в договорі про закупівлю, який розірваний з вини такого учасника;
  4. якщо після укладення договору про закупівлю в замовника виникла необхідність у постачанні додаткового обсягу товару в того самого постачальника, якщо в разі зміни постачальника замовник був би вимушений придбати товар з іншими технічними характеристиками, що призвело б до виникнення несумісності, пов’язаної з експлуатацією і технічним обслуговуванням. Закупівля додаткового обсягу товару в того самого постачальника відбувається протягом трьох років після укладення договору про закупівлю, якщо загальна вартість такого постачання не перевищує 50 відсотків ціни договору про закупівлю;
  5. якщо після укладення договору про закупівлю в замовника виникла необхідність у закупівлі додаткових аналогічних робіт чи послуг у того самого учасника. Можливість і умови таких додаткових робіт чи послуг можуть бути передбачені в основному договорі про закупівлю, який укладений за результатами проведення тендеру/спрощеної процедури. Закупівля додаткових аналогічних робіт чи послуг у того самого учасника відбувається протягом трьох років після укладення договору про закупівлю, якщо загальна вартість таких робіт чи послуг не перевищує 50 відсотків ціни основного договору про закупівлю, укладеного за результатами проведення тендеру/спрощеної процедури;
  6. якщо відбувається закупівля послуг з адвокатської діяльності;
  7. якщо закупівля товарів відбувається з використанням електронного каталогу;
  8. якщо закупівля товарів і послуг відбувається в підприємств громадських організацій осіб з інвалідністю.

Але в разі здійснення закупівлі у випадках, передбачених цією частиною, замовник обов’язково оприлюднює в електронній системі закупівель відповідно до статті 10 цього Закону звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель.

Ще статті

Показати більше

Давайте обговоримо Ваш проект

03055, Україна, м. Київ, пров. Тбіліський, 4/10

Пн-Чт: з 9:00 до 17:50
Пт: з 9:00 до 17:00
Сб-Нд: вихідний

Залиште Ваш номер телефона і наші менеджери незабаром зв'яжуться з Вами!

або зателефонуйте до нас: (044) 581-09-38