Аналіз висновків моніторингу: помилки, яких часто припускаються замовники
Не так давно ми почали працювати за новою редакцією Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон), а саме з 19.04.2020. А аудитори вже активно розглядають тендерні документації замовників та знаходять порушення.
Під час аналізу оприлюднених висновків про результати моніторингу стає зрозуміло, що багато замовників не узгодили чи узгодили не повністю свою тендерну документацію з новим Законом, допустивши порушення. Що й не дивно, адже новий Закон містить багато змін. Для того щоб уникати помилок, розглянемо кілька прикладів свіжих моніторингів та виявлених порушень.
Закупівля № UA-2020-05-20-003875-a
Витяг з висновку моніторингу:
«…у пункті 1 розділу 2 «Порядок унесення змін та надання роз`яснень до тендерної документації» тендерної документації Замовником зазначено, що у разі несвоєчасного надання або ненадання замовником роз’яснень щодо змісту тендерної документації строк подання тендерних пропозицій автоматично продовжується електронною системою не менше як на сім днів, тоді як частиною другою статті 24 Закону передбачено, що у разі несвоєчасного надання або ненадання замовником роз’яснень щодо змісту тендерної документації електронна система закупівель автоматично призупиняє перебіг тендеру».
Як бачимо, у тендерній документації замовника — застаріла норма. У старій редакції Закону дійсно йшлося про те, що електронна система автоматично продовжує строк подання пропозицій не менше як на сім днів, але на практиці все було і є по-іншому. Якщо замовник не дав відповідь на запитання, то система призупиняла закупівлю до того часу, поки замовник не дасть відповідь на запитання та сам не продовжить строк у системі. Технічна реалізація з 19.04.2020 залишилася такою ж, а от норму Закону підлаштували під технічну реалізацію ProZorro, і тепер у ст. 24 Закону вона є такою: «У разі несвоєчасного надання замовником роз’яснень щодо змісту тендерної документації електронна система закупівель автоматично призупиняє перебіг тендеру. Для поновлення перебігу тендеру замовник повинен розмістити роз’яснення щодо змісту тендерної документації в електронній системі закупівель з одночасним продовженням строку подання тендерних пропозицій не менш як на сім днів».
Закупівля № UA-2020-05-22-006073-c
Витяг з висновку моніторингу:
«…за результатами аналізу питання відповідності тендерної документації вимогам Закону встановлено, що Замовником у пункті 4 розділу 3 «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації зазначено, що тендерні пропозиції вважаються дійсними протягом 90 днів з дати розкриття тендерних пропозицій, чим порушено вимоги пункту 11 частини другої статті 22 Закону».
Дійсно, у старій редакції Закону сказано про те, що тендерна документація повинна містити строк, протягом якого тендерні пропозиції вважаються дійсними, але не менше ніж 90 днів з дати розкриття тендерних пропозицій. У п. 11 ч. 2 ст. 22 чинної редакції Закону сказано про те, що строк дії тендерної пропозиції, протягом якого тендерні пропозиції є дійсними, повинен бути не менше 90 днівіз дати кінцевого строку подання тендерних пропозицій. На дану невідповідність аудитори звертають увагу в багатьох висновках моніторингу, тож рекомендуємо замовникам звірити свою тендерну документацію з даною нормою.
Закупівля № UA-2020-05-19-000135-b
Витяг з висновку моніторингу:
«…частиною 2, 3 розділу 5 ТД визначені підстави для відхилення тендерної пропозиції учасника торгів, які не відповідають підставам для відхилення тендерної пропозиції визначених статтею 31 Закону».
Звертаємо увагу, що нова редакція Закону змінила й підстави для відхилення учасників, значно їх розширивши. Підстави для відхилення містяться в ст. 31 нової редакції Закону, тож рекомендуємо перевірити, чи правильно їх прописано у вашій тендерній документації.
Закупівля № UA-2020-04-21-000730-b
Витяг з висновку моніторингу:
«…у пункті 1 «Перелік критеріїв та методика оцінки тендерної пропозиції із зазначенням питомої ваги критерію» розділу 5 «Оцінка тендерної пропозиції» тендерної документації Замовником визначено критерії та методику оцінки відповідно до частини першої статті 28 Закону. При цьому стаття 28 Закону визначає порядок розкриття тендерних пропозицій, розгляд та оцінка тендерних пропозицій здійснюється відповідно до статті 29 Закону».
У даному випадкові допущено помилку: замовник посилається на статтю, яка регулювала дане питання за старою редакцією Закону, а саме ст. 28 старої редакції «Розгляд та оцінка тендерних пропозицій». У чинній редакції Закону розгляд та оцінку тендерних пропозицій регламентує ст. 29.
Варто зазначити, що якщо тендерну документацію складено не відповідно до вимог Закону, то це порушення, яке спричинює накладення штрафу на службових (посадових), уповноважених осіб замовника в розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (1 700 грн).
Зважаючи на вищевикладене, рекомендуємо замовникам перед оприлюдненням закупівлі переглянути свою тендерну документацію та з’ясувати, чи не містить вона застарілих норм. А якщо такі наявні, то узгодити відповідні пункти з чинною редакцією Закону.
Дата публікації: 28.05.2020