Аналіз змін до Особливостей за Постановою № 1495

Аналіз змін до Особливостей за Постановою № 1495

Стабілізаційні відключення електричної енергії, які відбуваються здебільшого непланово, за своєю природою є обставинами, у зв’язку з якими учасники не завжди можуть належним чином використати своє конкурентне становище і скористатися механізмом аукціону. Через це постановою Кабміну від 30.12.2022 № 1495 внесено зміни до Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, що затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178, тим самим виключено умови щодо застосування електронного аукціону при проведенні відкритих торгів та змінено деякі інші норми.

Так, пункт 2 Особливостей доповнено визначенням аномально низької ціни, яке дещо відрізняється від визначення, встановленого пунктом 3 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII. Порівняння цих визначень наведено нижче. Усі інші терміни для цілей Особливостей залишаються та вживаються у значенні, наведеному в Законі № 922, постановах Уряду від 24.02.2016 № 166 «Про затвердження Порядку функціонування електронної системи закупівель та проведення авторизації електронних майданчиків» та від 14.09.2020 № 822 «Про затвердження Порядку формування та використання електронного каталогу».

Також відповідно до змін, зокрема у пункті 3 Особливостей, визначено ще одну підставу, коли положення пункту 6¹ Прикінцевих та перехідних положень Закону № 922 не застосовуються, а саме у разі здійснення замовником закупівлі товару для потреб Збройних Сил, інших військових формувань, правоохоронних органів на їх запит з подальшою передачею таких товарів на облік  запитувача.

В абзаці 3 пункту 9 Особливостей розширено коло замовників, які можуть проводити публічні закупівлі для здійснення заходів щодо пошуку осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, та репатріації і повернення зниклих безвісти (військових, цивільних), що наведені у цьому пункті, без застосування процедур закупівель чи спрощеної закупівлі. Такими замовниками крім Мінреінтеграції є державні підприємства, що належать до сфери його управління.

Згідно зі змінами останнім абзацом пункту 13 Особливостей дозволено замовникам не публікувати інформацію про своє місцезнаходження у річному плані закупівель, якщо поширення такої інформації несе ризики для безпеки замовника.

Усі інші зміни стосуються питань розкриття, оцінки та розгляду тендерних пропозицій учасників відкритих торгів, що, відповідно, виключають застосування електронного аукціону. Зокрема, змінено пункти 35–39 Особливостей.

До 03.01.2023 цими положеннями визначалось, що в питаннях розкриття, оцінки та розгляду пропозицій, а також проведення аукціону замовники повинні були керуватись нормами статей 28–30 Закону № 922.

Тепер же відкриті торги проводяться без застосування електронного аукціону. Електронною системою закупівель після закінчення строку для подання тендерних пропозицій, визначеного замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, розкривається вся інформація, зазначена в тендерній пропозиції (тендерних пропозиціях), у тому числі інформація про ціну / приведену ціну тендерної пропозиції (тендерних пропозицій). Найбільш економічно вигідною тендерною пропозицією електронна система закупівель визначає тендерну пропозицію, ціна / приведена ціна якої є найнижчою.

Інші положення пунктів 35–39 Особливостей в редакції після 03.01.2023 за своїм змістом продублювали та дещо змінили положення статей 28 і 29 Закону № 922, що можна побачити за викладеним нижче порівнянням.

У свою чергу, у зв’язку зі змінами до пунктів 35–39 Особливостей, що замінюють нам норми статей 28 і 29 Закону № 922, як ми побачили за порівнянням вище, уточнено посилання на норми за підставами відхилення, що передбачені абзацами 2, 5 і 6 підпункту 1 та абзацом 6 підпункту 3 пункту 41 Особливостей, зокрема щодо недостовірності інформації, аномально низької ціни і конфіденційності інформації в пропозиції, а також щодо зупинення перебігу строку розгляду пропозиції під час розгляду скарги, що визначено абзацом 5 пункту 64 Особливостей.

Варто зазначити, що зміни за Постановою № 1495 за пунктами 2, 35-39, абзацами 2, 5 і 6 підпункту 1, абзацом 6 підпункту 3 пункту 41 та абзацом 5 пункту 64 Особливостей діятимуть лише до 03.07.2023. Умовно кажучи, після цієї дати згадані норми повернуться до редакції, яка діяла до 03.01.2023.

Якщо виникли додаткові питання або потрібна правова допомога в тому чи іншому питанні використання законодавства у сфері публічних закупівель, скористайтесь послугами Агентства за посиланням https://goszakupka.com.ua/.

Олег Підгірський, 

юрист ТОВ «Тендерне агентство Радник»