Безпідставне застосування переговорної процедури
Розглянемо моніторинг Держаудитслужби щодо застосування Замовником абзацу 4 пункту 2 частини 2 статті 40 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) для переговорної процедури.
Моніторинг № UA-M-2021-04-28-000024.Ідентифікатор закупівлі № UA-2021-02-25-009732-a.
Замовник застосував переговорну процедуру (скорочену) для закупівлі товару Постачання теплової енергії «Пара, гаряча вода та пов’язана продукція», код ДК 021:2015: 09320000-8, а саме: переговорна процедура закупівлі застосовується замовником як виняток у разі, якщо роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання за наявності одного з випадків, а саме: відсутності конкуренції з технічних причин (абзац 4 пункту 2 частини 2 статті 40 Закону).
Пунктом 1.2 Договору про закупівлю теплової енергії в гарячій воді, опублікованого Замовником, визначено, що теплопостачальна організація зобов’язується у період дії цього Договору поставити Споживачу теплову енергію в потрібних йому обсягах, а Споживач — прийняти і оплатити теплову енергію за встановленими тарифами (цінами) в терміни, передбачені цим Договором. Теплова енергія постачається Споживачу в обсягах згідно з Додатком 1 до цього Договору в гарячій воді на потреби опалення.
При цьому, відповідно до Реєстру суб’єктів природних монополій у сферах теплопостачання та централізованого водопостачання та водовідведення щодо транспортування теплової енергії магістральними та місцевими (розподільчими) тепловими мережами, розміщеного на офіційному сайті НКРЕКП, Переможець значиться під номером 183 як суб’єкт природної монополії у сфері транспортування теплової енергії магістральними та місцевими (розподільчими) тепловими мережами.
Також у Реєстрі суб’єктів господарювання, які провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, діяльність яких регулюється НКРЕКП, Переможець має ліцензію на право провадження господарської діяльності з постачання теплової енергії.
Для визначення, чи справді правомірно Замовником було застосовано абзац 4 пункту 2 частини 2 статті 40 Закону, варто звернутись до Закону України «Про теплопостачання», зокрема статті 1:
транспортування теплової енергії — це господарська діяльність, пов’язана з передачею теплової енергії (теплоносія) за допомогою мереж на підставі договору;
виробництво теплової енергії — це господарська діяльність, пов’язана з перетворенням енергетичних ресурсів будь-якого походження, у тому числі альтернативних джерел енергії, на теплову енергію за допомогою технічних засобів з метою її продажу на підставі договору;
теплова енергія — товарна продукція, що виробляється на об’єктах сфери теплопостачання для опалення, підігріву питної води, інших господарських і технологічних потреб споживачів, призначена для купівлі-продажу;
теплотранспортуюча організація — це суб’єкт господарської діяльності, який здійснює транспортування теплової енергії;
теплопостачальна організація — це суб’єкт господарської діяльності з постачання споживачам теплової енергії.
Таким чином, відповідно до висновку моніторингу Переможець є природним монополістом лише на ринку транспортування теплової енергії, а не на ринку виробництва та постачання теплової енергії. Отже, Замовник застосував переговорну процедуру закупівлі (скорочену) для закупівлі товару Постачання теплової енергії «Пара, гаряча вода та пов’язана продукція», код ДК 021:2015: 09320000-8, без наявних підстав, передбачених абзацом 4 пункту 2 частини 2 статті 40 Закону України «Про публічні закупівлі».
З огляду на встановлені порушення Північно-Східний офіс Держаудитслужби зобов’язав вжити заходів щодо розірвання зобов’язань за договором та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.
Дата публікації: 14.05.2021