Чи брати до уваги висновок Верховного Суду у справі № 922/2321/22 під час внесення змін до договору за наявності випадку, передбаченого підпунктом 2 пункту 19 Особливостей

Чи брати до уваги висновок Верховного Суду у справі № 922/2321/22 під час внесення змін до договору за наявності випадку, передбаченого підпунктом 2 пункту 19 Особливостей

Згідно з постановою від 24.01.2024 у справі № 922/2321/22↗ Велика Палата Верховного Суду у питанні внесення змін до договору про закупівлю у випадку, визначеному пунктом 2 частини 5 статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII↗ (далі — Закон↗), дійшла висновку, що у будь-якому разі ціна за одиницю товару не може бути збільшена більше ніж на 10 % від тієї ціни товару, яка була визначена сторонами в договорі за результатами процедури закупівлі, незалежно від кількості та строків зміни ціни протягом строку дії договору. Тобто під час дії договору про закупівлю сторони можуть неодноразово змінювати ціну товару в бік збільшення за наявності умов, встановлених у статті 652 Цивільного кодексу України↗ та пункті 2 частини 5 статті 41 Закону↗, проте загальне збільшення такої ціни не повинно перевищувати 10 % від тієї ціни товару, яка була визначена сторонами при укладенні договору за результатами процедури закупівлі.

Відповідно до частин 5 і 6 статті 13 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» від 02.06.2016 № 1402-VIII↗ висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, є обов’язковими для всіх суб’єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить відповідну норму права, а також враховуються іншими судами при застосуванні таких норм права.

Тим самим закупівельники, зокрема замовники, що є водночас суб’єктами владних повноважень, замислюються, чи застосовується наведений висновок Верховного Суду↗ до змін, що вносяться за обставинами підпункту 2 пункту 19 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників↗, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України (далі — КМУ) від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості↗).

Перш за все нагадаю, що за абзацом 1 пункту 17 Особливостей↗ договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктами 10↗ і 13 Особливостей↗ укладається відповідно до Цивільного↗ і Господарського кодексів України↗ з урахуванням положень статті 41 Закону↗, крім частин 2–5↗, 7–9 статті 41 Закону↗, та Особливостей↗.

Також слід пригадати зміст пункту 2 частини 5 статті 45 Закону↗ та підпункту 2 пункту 19 Особливостей↗.

Так, згідно з пунктом 2 частини 5 статті 45 Закону↗ істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку в разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, — не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю/внесення змін до такого договору щодо збільшення ціни за одиницю товару. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, природного газу та електричної енергії.

Відповідно до підпункту 2 пункту 19 Особливостей↗ істотні умови договору про закупівлю, укладеного відповідно до пунктів 10↗ і 13↗ (крім підпунктів 13 та 15 пункту 13↗) Особливостей↗, не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків погодження зміни ціни за одиницю товару в договорі про закупівлю у разі коливання ціни такого товару на ринку, що відбулося з моменту укладення договору про закупівлю або останнього внесення змін до договору про закупівлю в частині зміни ціни за одиницю товару. Зміна ціни за одиницю товару здійснюється пропорційно коливанню ціни такого товару на ринку (відсоток збільшення ціни за одиницю товару не може перевищувати відсоток коливання (збільшення) ціни такого товару на ринку) за умови документального підтвердження такого коливання та не повинна призвести до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю на момент його укладення.

Як ми бачимо, нормою підпункту 2 пункту 19 Особливостей↗ не визначено граничного відсотка порогу збільшення ціни за одиницю товару. Тим самим і застосування висновку Верховного Суду у справі № 922/2321/22↗ до підпункту 2 пункту 19 Особливостей↗ неможливе.

Своєю чергою, у період правового режиму воєнного стану норми частини 5 статті 41 Закону↗ залишаються діючими, зокрема для договору про закупівлю, укладеного за результатом другого етапу закупівлі за рамковою угодою. Тому для такого договору і буде актуальним згаданий висновок Верховного Суду↗.

Для коректного внесення змін до договору про закупівлю, у тому числі підготовки правильних додаткових угод, звертайтесь до ТОВ «Тендерне агентство Радник»↗ за послугою з супроводу змін та виконання договору↗ за ціною від 750,00 грн.

Також Академія Радник↗ запрошує уповноважених осіб на стаціонарне навчання з урахуванням 22-х змін до Постанови № 1178 «Фахівець з публічних закупівель: 5-денний інтенсивний практичний курс↗». Ви маєте унікальну можливість на практиці пройти всі етапи проведення закупівель, разом із викладачами ознайомитися і розібратися в усіх тонкощах закупівельного процесу.

Олег Підгірський

юрист ТОВ «Тендерне агентство Радник»