Чи можна вносити зміни до договору про закупівлю згідно з протокольним рішенням уповноваженої особи замовника?
Досить поширеними є випадки, коли при укладенні договору про закупівлю сторони можуть припуститися арифметичної чи іншої технічної помилки. Закупівельники потім бідкаються, як же їм виправити таку помилку.
Буває, уповноважена особа вдається до «внесення зміни до договору» згідно зі своїм протокольним рішенням і пробує таку зміну в системі показати як покращення якості предмета закупівлі. Інколи — оприлюднюючи нову підписану редакцію договору, його частини чи додатка, де була така помилка.
Та чи правомірні такі дії зі сторони уповноваженої особи?
Нумо розбиратись.
По-перше, відповідно до частини 1 статті 626 Цивільного кодексу України↗ (далі — ЦКУ↗) договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.
Згідно з частиною 1 статті 639 ЦКУ↗ договір може бути укладений у будь-якій формі, якщо вимоги щодо форми договору не встановлені законом.
Водночас за статтею 208 ЦКУ↗ в письмовій формі належить вчиняти правочини:
1) між юридичними особами;
2) між фізичною та юридичною особою, крім правочинів, передбачених частиною 1 статті 206 ЦКУ↗;
3) фізичних осіб між собою на суму, що перевищує у двадцять і більше разів розмір неоподатковуваного мінімуму доходів громадян, крім правочинів, передбачених частиною 1 статті 206 ЦКУ↗;
4) інші правочини, щодо яких законом встановлена письмова форма.
Крім того, частиною 1 статті 207 ЦКУ↗ визначено, що правочин вважається таким, що вчинений у письмовій формі, якщо його зміст зафіксований в одному або кількох документах (у тому числі електронних), у листах, телеграмах, якими обмінялися сторони, або надсилалися ними до інформаційно-комунікаційної системи, що використовується сторонами. У разі якщо зміст правочину зафіксований у кількох документах, зміст такого правочину також може бути зафіксовано шляхом посилання в одному з цих документів на інші документи, якщо інше не передбачено законом.
Відповідно до частини 1 статті 651 ЦКУ↗ зміна договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Згідно зі статтею 654 ЦКУ↗ зміна договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає зі звичаїв ділового обороту.
Варто зазначити, що договір про закупівлю обов’язково укладається в письмовій формі. Таким чином, зміни до договору ми можемо вносити в письмовій формі шляхом укладення додаткової угоди або в інший встановлений договором спосіб. Іншим способом, для прикладу, може визначатися повідомлення однієї сторони, настання події, підписання окремого акта тощо. Але знову ж таки це умови щодо змін, які визначаються умовами конкретного договору.
У площині публічних закупівель не рекомендується встановлювати спосіб зміни, який не оформлюється письмово. Зокрема й через те, що відповідно до останнього абзацу пункту 19 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників↗, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178, замовник повинен показати таку зміну в системі.
Якщо важко розібратися з умовами вашого договору про закупівлю, зокрема в частині внесення змін, юристи ТОВ «Тендерне агентство Радник»↗ проаналізують такий договір і допоможуть зі змінами з послугою «Супровід змін та виконання договору↗» вартістю від 750,00 грн.
По-друге, частиною 10 статті 11 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII↗ (далі — Закон↗) визначено вичерпний перелік функцій уповноваженої особи, у тому числі забезпечення оприлюднення в електронній системі закупівель інформації, необхідної для виконання вимог Закону, і здійснення інших дій, передбачених Законом.
Згідно з останнім абзацом частини 10 статті 11 Закону↗ рішення уповноваженої особи оформлюються протоколом із зазначенням дати прийняття рішення, який підписується уповноваженою особою.
Проте Закон не надає уповноваженій особі повноважень згідно з оформленим протоколом рішення щодо внесення змін до договорів про закупівлі. Ці повноваження, звичайно, можуть бути надані такій особі, але як посадовій особі з правом підпису, а не як уповноваженій особі. Тим більше такі зміни повинні здійснюватись не за рішенням саме як уповноваженої особи.
Таким чином, уповноважена особа (саме як уповноважена особа) не може за своїм протокольним рішенням вносити зміни до договору про закупівлю. На неї можуть покладатися лише функції з оприлюднення змін.
Корисним також буде відеоурок «Внесення змін до договорів про закупівлю. Зміна ціни та суми договору↗», у якому експерти Академії Радник↗ розказують про нюанси внесення змін до договору про закупівлю.
Олег ПІДГІРСЬКИЙ,
юрист ТОВ «Тендерне агентство Радник»