Чи правомірна відміна закупівлі? Позиція суду

Чи правомірна відміна закупівлі? Позиція суду

Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 32 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) замовник відміняє тендер у разі відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт чи послуг.

Учасники не завжди погоджуються з таким рішенням замовника та переважно успішно оскаржують відміну торгів до Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель. Але яка позиція суду щодо таких справ?

Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 02.11.2021 у справі № 640/23977/21

Обставини справи:

До Окружного адміністративного суду міста Києва надійшов позов Департаменту (далі — замовник / позивач) до Антимонопольного комітету України (далі — АМКУ / відповідач), у якому позивач просить суд визнати протиправним та скасувати рішення АМКУ від 21.07.2021 № 16747-р/пк-пз (далі — оскаржуване рішення).

Мотивуючи позовні вимоги, замовник зазначає, що ним відмінено торги у зв’язку з відсутністю подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт, послуг відповідно до статті 32 Закону України «Про публічні закупівлі». При цьому таке рішення було обумовлено  необхідністю проведення коригування розробленої проєктної документації «Капітальний ремонт об’єкта вулично-дорожньої мережі (встановлення технічних засобів регулювання дорожнього руху (системи відеоспостереження та центру керування дорожньої інфраструктури)» на підставі укладеного замовником договору на виконання проєктних робіт.

Позиція замовника:

28.04.2021 замовником в електронній системі публічних закупівель «Prozorro» оприлюднено оголошення UA-2021-04-28-006218-a про проведення закупівлі, код ДК 021:2015: 45230000-8 — Будівництво трубопроводів, ліній зв’язку та електропередач, шосе, доріг, аеродромів і залізничних доріг; вирівнювання поверхонь «Капітальний ремонт об’єктів вулично-дорожньої мережі (встановлення технічних засобів регулювання дорожнього руху (системи відеоспостереження та центру керування дорожньою інфраструктурою)» (далі — закупівля).

30.06.2021 замовником було оприлюднено протокольне рішення, яким було відмінено закупівлю через відсутність подальшої потреби в закупівлі даних робіт з наданими технічними характеристиками (технічним завданням), а саме через невідповідність проєктної документації вимогам архітектурної автономності та керованості адміністративної інфраструктури з гарантуванням захищеності, роботоспроможності системи в повному обсязі та через необхідність коригування проєкту (відповідно до експертного висновку за результатами державної науково-технічної експертизи).

09.07.2021 ТОВ «І», як переможцем закупівлі, подано до АМКУ скаргу № UA-2021-04-28-006218-a.а1 на рішення замовника про відміну процедури закупівлі.

Позиція АМКУ:

Ознайомившись зі скаргою ТОВ «І» щодо порушення замовником порядку проведення процедури закупівлі, прийняв рішення від 21.07.2021 № 16747-р/пк-пз, яким зобов’язав замовника скасувати рішення про відміну процедури закупівлі, оголошення про проведення якої оприлюднене на вебпорталі Уповноваженого органу за № UA-2021-04-28-006218-a. Адже замовником не доведено та документально не підтверджено відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт, послуг, що стала підставою для прийняття рішення про відміну торгів.

Позиція  суду:

Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 32 Закону замовник відміняє тендер у разі відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт чи послуг.

При цьому положення пункту 1 частини 1 статті 32 Закону не містять переліку документів, якими замовник зобов’язаний підтверджувати відсутність подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт чи послуг. Тобто, на думку суду, в кожному конкретному випадку замовник самостійно вирішує щодо наявності чи відсутності потреби в закупівлі відповідних товарів.

Матеріалами справи встановлено, а відповідачем не спростовано, що 31.03.2020 між замовником та ФОП укладено договір на виконання проєктних робіт «Капітальний ремонт об’єкта вулично-дорожньої мережі (встановлення технічних засобів регулювання дорожнього руху (системи відеоспостереження та центру керування дорожньою інфраструктурою)». На підставі укладеного договору, завдання на проєктування, матеріалів вишукувань та погоджень, виконаних фахівцями ФОП, була розроблена проєктна документація, кошторисні розрахунки та отримані експертні звіти щодо розгляду кошторисних частин проєктної документації, затверджені спеціалізованою експертною організацією.

Водночас 29.06.2021 до замовника надійшло звернення ФОП  про невідповідність проєктно-кошторисної документації, а саме Робочого проєкту закупівлі, вимогам архітектурної автономності та керованості адміністративної інфраструктури з гарантуванням захищеності, роботоспроможності системи в повному обсязі. На обґрунтування зазначеної у своєму зверненні інформації ФОП надіслано Експертний висновок за результатами державної науково-технічної експертизи проєктно-кошторисної документації «Робочий проєкт „Капітальний ремонт об’єктів вулично-дорожньої мережі (встановлення технічних засобів регулювання дорожнього руху (системи відеоспостереження та центру керування дорожньою інфраструктурою)“», який виданий Державним підприємством «Одеський науково-дослідний інститут зв’язку».

Крім цього, встановлені інші розбіжності між метою побудови системи та наведеною специфікацією.

На думку суду, встановлення позивачем під час здійснення процедури закупівлі обставин невідповідності проєктної документації вимогам архітектурної автономності та керованості адміністративної інфраструктури з гарантуванням захищеності, роботоспроможності системи в повному обсязі та необхідність коригування проєкту (відповідно до експертного висновку за результатами державної науково-технічної експертизи) є достатньою підставою для застосування положень пункту 1 частини 1 статті 32 Закону, а саме відміни тендеру у разі відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт чи послуг.

З урахуванням наведених вище обставин замовник торгів скористався наданим йому правом відмінити тендер через відсутність подальшої потреби в закупівлі предмета закупівлі відповідно до протокольного рішення від 30.06.2021.

Натомість відповідачем за час розгляду справи не було спростовано допустимими і належними доказами обставини наявності у позивача права відмінити тендер через відсутність подальшої потреби в закупівлі предмета закупівлі.

Таким чином, судом встановлено дотримання замовником норм відповідного законодавства у сфері здійснення публічних закупівель та наявність підстав для відміни процедури закупівлі. Відповідно, суд вирішив визнати протиправним та скасувати рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 21.07.2021 № 16747-р/пк-пз та стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Антимонопольного комітету України на користь замовника понесені останнім судові витрати.

Дата публікації: 12.11.2021