Дискримінаційні й не тільки вимоги замовників при закупівлі природного газу

Дискримінаційні й не тільки вимоги замовників при закупівлі природного газу

З кожним роком ринок природного газу стає більш конкурентним. Але як замовникам вберегтися від демпінгу цінових пропозицій та не встановити дискримінаційних вимог? На прикладі рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі — Колегія) дізнаємось, чи має впливати безпосередньо на формування цінової пропозиції учасника довідка щодо коливання ціни товару на ринку.

РІШЕННЯ № 19429-р/пк-пз від 16.10.2020

Замовником у тендерній документації встановлена умова надати довідку органу, який уповноважений надавати інформацію щодо коливання ціни товару на ринку, або іншої експертної установи про ціну на природний газ, що датована місяцем подання тендерної пропозиції (далі — довідка), з метою запобігання необґрунтованого заниження (демпінгу) ціни тендерної пропозиції. 

До того ж замовник встановлює, що у випадку формування учасником цінової пропозиції за нижчими цінами, ніж зазначено в довідці органу, який уповноважений надавати інформацію щодо коливання ціни товару на ринку, або іншої експертної установи про ціну на природний газ, що датована місяцем подання тендерної пропозиції, замовник має право відхилити тендерну пропозицію учасника.

Скаржник вважає, що замовник таким чином намагається нав’язати учасникам закупівлі додаткові, не передбачені чинним законодавством України, умови та витрати. А пояснення замовника щодо мети надання довідки — «запобігання необґрунтованого заниження (демпінгу) ціни тендерної пропозиції» — є недоцільним, адже новелою чинної редакції Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) встановлено механізм визначення аномально низької ціни, завдяки якому учасники не мають змоги встановити необґрунтовано занижену (демпінговану) ціну тендерної пропозиції.

На думку скаржника, умова щодо відхилення пропозиції учасника в разі відмінності ціни від вказаної в довідці органу, який уповноважений надавати інформацію щодо коливання ціни товару на ринку, або іншої експертної установи про ціну на природний газ є дискримінаційною, адже учасники самостійно визначають порядок формування цінової пропозиції. Отже, будь-який потенційний учасник діє за системою вільного ціноутворення (на підставі статей 10, 12 Закону України «Про ринок природного газу») та формує ціни на товар в результаті порівняння збалансування інтересів і можливостей своїх споживачів.

Замовник зі свого боку зазначає, що він діяв на підставі абзацу 1 частини 3 статті 22 Закону, та потенційні учасники закупівлі жодним чином не обмежені у праві отримати зазначену довідку в будь-якій організації чи установі, яка здійснює діяльність щодо надання інформації про рівень цін та/або коливання ціни на природний газ. Також замовником не встановлюється інших конкретних обов’язкових вимог до цієї довідки. 

Постійно діюча адміністративна колегія Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель задовольнила скаргу частково.

 Колегія вважає, що умова тендерної документації про надання довідки з органу, який уповноважений надавати інформацію щодо коливання ціни товару на ринку, або іншої експертної установи про ціну на природний газ, що датована місяцем подання тендерної пропозиції, з метою запобігання необґрунтованого заниження (демпінгу) ціни пропозиції жодним чином не порушує права та законні інтереси скаржника та інших потенційних учасників.

Щодо відхилення замовником тендерної пропозиції учасника у разі формування його цінової пропозиції за нижчими цінами, ніж зазначено в цій довідці, Колегія зазначає, що статтею 31 Закону передбачено вичерпний перелік підстав для відхилення тендерних пропозицій. Водночас серед них відсутня підстава для відхилення щодо формування ціни за нижчою ціною, ніж зазначено в довідці органу, який уповноважений надавати інформацію щодо коливання ціни товару на ринку, або іншої експертної установи про ціну на природний газ. 

Дії замовника в частині встановлення вимоги відхилення учасника в разі формування його цінової пропозиції за нижчими цінами, ніж зазначено в довідці, порушують вимоги частини 4 статті 5 та частини 4 статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси скаржника, пов’язані з його участю у процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені частиною 1 статті 5 Закону.

Отже, замовники можуть вимагати надання довідки органу, який уповноважений надавати інформацію щодо коливання ціни товару на ринку, або іншої експертної установи про ціну на природний газ, але не можуть відхилити учасника в разі формування його цінової пропозиції за нижчими цінами, ніж зазначено в цій довідці.  Адже лише стаття 31 Закону передбачає вичерпний перелік підстав для відхилення тендерних пропозицій, якими має керуватися замовник.

Дата публікації: 20.11.2020