Формат XLS(Х) не є машинозчитувальним форматом текстових даних

Формат XLS(Х) не є машинозчитувальним форматом текстових даних

Відповідно до пунктів 10 і 11 частини 1 статті 10 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII↗ (далі — Закон↗), а також абзацу 42 пункту 13↗ та абзаців 13-16 пункту 20 Особливостей↗ здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178, (далі — Особливості↗), у випадку укладення договору про закупівлю з урахуванням положень абзаців 2 і 3 частини 1 статті 41 Закону↗ договір про закупівлю та всі додатки до нього (у тому числі документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси), зміни до такого договору, передбачені пунктом 19 Особливостей↗, та/або уточнена договірна ціна оприлюднюються замовником в електронній системі закупівель у встановленому порядку, зокрема у машинозчитувальному форматі.

Згідно з пунктом 15 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі↗, затвердженого наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 11.06.2020 № 1082 (далі — Порядок № 1082↗), замовник розміщує в електронній системі закупівель у форматі PDF та машинозчитувальному форматі текстових даних (TXT, RTF, MD, ODT, DOC(X), (X)HTML) такі файли:

  1. договір про закупівлю, зазначений в абзаці 2 частини 1 статті 41 Закону, додаток (додатки) до нього (у тому числі документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси);
  2. зміни до договору про закупівлю, зазначеного в абзацах 2 і 3 частини 1 статті 41 Закону (у тому числі документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси, у разі зміни цін на них), у випадках, передбачених частиною 5 статті 41 Закону↗;
  3. уточнену (узгоджену) договірну ціну (у тому числі документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси) у випадку складання договірної ціни, уточненої (узгодженої) відповідно до затвердженої проєктної документації до договору про закупівлю, зазначеного в абзаці 3 частини 1 статті 41 Закону.

Інформація, що розміщується замовником в електронній системі закупівель у машинозчитувальному форматі текстових даних, не повинна відрізнятися від інформації, розміщеної в електронній системі закупівель у форматі PDF.

Як ми бачимо, редакція пункту 15 Порядку № 1082 виділяє вичерпний перелік форматів, які визначаються як машинозчитувальні для цілей закупівельного законодавства.

Своєю чергою, наведена норма не включає до таких форматів формат XLS(X).

Тоді виникає питання, чи вважатиметься виконанням вимог щодо машинозчитувального формату, коли згадані документи оприлюднено у форматі XLS(X)?

Для розв'язання цього питання звернемось до позиції органу фінансового контролю за висновком про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2025-08-05-009449-a↗.

Обставини моніторингу

За результатом проведення закупівлі робіт з нового будівництва укладено договір, невід’ємними частинами якого визначено додатки з інформацією про ціни на матеріальні ресурси та договірною ціною.

Замовник оприлюднив в електронній системі:

  1. договір з усіма додатками у форматі PDF;
  2. договір з планом фінансування та графіком виконання робіт у форматі DOCX;
  3. додатки з інформацією про ціни на матеріальні ресурси та договірною ціною у форматі XLS.

Позиція ДАСУ

Орган фінансового контролю зауважив, що додатки до договору з інформацією про ціни на матеріальні ресурси та договірною ціною оприлюднено у форматі XLS, а не у машинозчитувальному форматі текстових даних (TXT, RTF, MD, ODT, DOC(X), (X)HTML), чим не дотримано вимоги пункту 15 Порядку № 1082. З огляду на таке порушення за висновком зобов’язано замовника здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов’язань за договором.

Коментар

З аналізу висновку вбачається, що відображення документа у форматі XLS(X) не визначатиметься як оприлюднення його у машинозчитувальному форматі текстових даних, оскільки такий не передбачений за переліком пункту 15 Порядку № 1082. Відповідно, така невідповідність визначатиметься як неоприлюднення інформації про публічну закупівлю, що є адміністративним порушенням в межах частини 1 статті 164-14 Кодексу України про адміністративні правопорушення↗.

Доцільно наголосити, що за пунктом 9 Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних↗, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.2015 № 835, формат XLS(X) належить до структурованого набору даних, що також можна вважати машинозчитувальним. Проте приписами пункту 15 Порядку № 1082 конкретизовано оприлюднення документів саме в машинозчитувальному форматі текстових даних.

Окремо варто звернути увагу на зобов’язання за опрацьованим висновком, з яким важко погодитись. Дійсно, порушення наявне. Але зобов’язання припинити договір у зв’язку з таким порушенням — це вже занадто.

Згідно з послугою «Супровід змін та виконання договору» вартістю від 750,00 грн юристи ТОВ «Тендерне агентство Радник»↗ допоможуть замовнику дотриматись належним чином опрацьованих у цій публікації норм, у тому числі щодо оприлюднення договору та змін до нього.

А з відеонавчання «Особливості закупівлі робіт і послуг з поточного ремонту» від Академії Радник↗ закупівельники дізнаються більше про практичне застосування норм щодо прозорого будівництва.

Олег ПІДГІРСЬКИЙ, 

юрист ТОВ «Тендерне агентство Радник»