Готуй санчата влітку, а електричну енергію — у жовтні
Після відкриття ринків газу та електричної енергії замовники зіштовхнулися з непростим завданням відбору постачальників енергоресурсів. З кожним днем ці ринки стають усе більш конкурентними, тож замовники мають ретельно готуватися до проведення конкурентних процедур.
Якщо ви замовник і ще не знаєте, що на ринку енергоносіїв інколи відбуваються «бої без правил», то варто ознайомитися з процедурою закупівлі електричної енергії з ідентифікатором UA-2020-04-29-002320-b.
Передісторія: у січні 2020 року замовник оголосив проведення відкритих торгів з публікацією оголошення англійською мовою на закупівлю електричної енергії (UA-2020-01-21-003006-c). На аукціоні переможець торгів ТОВ «Укр газ ресурс» запропонував найнижчу ціну, яка на 27 % менша від ціни наступного учасника. Зважаючи на характер предмета закупівлі, така різниця є доволі дивною і свідчить про те, що в ТОВ «Укр газ ресурс», мабуть, неправильно порахували пропозицію, а тому підписувати договір на таких умовах для переможця швидше за все було б невигідно (підтвердження чого знаходимо в протоколах замовника, завантажених на «Прозорро»). Але замовник вимагав забезпечення тендерної пропозиції в розмірі 164 754,00 грн (1 % замість можливих 3 %). Таким чином, маємо ситуацію, коли переможцеві, мабуть, невигідно підписувати договір і, очевидно, невигідно втрачати забезпечення тендерної пропозиції, а тому досвідчений учасник зробить усе можливе й неможливе, щоб не укласти договір і не втратити забезпечення. Опустимо деталі спору, з якими можна ознайомитися на «Прозорро», та підсумуємо, що саме замовник є відповідальним за організацію процесу підписання договору і саме належна організація процесу підписання договору дасть можливість убезпечити замовника від можливих негативних наслідків.
Подальший розвиток подій, пов’язаних із закупівлею електричної енергії, був для замовника не менш трагічним за передісторію. Замовник 29 квітня 2020 року вирішив провести переговорну процедуру та скористатися пунктом 3 частини 2 статті 40 Закону України «Про публічні закупівлі» (надалі — Закон): нагальна потреба здійснити закупівлю в разі оскарження прийнятих рішень, дій чи бездіяльності замовника щодо триваючого тендера після оцінки тендерних пропозицій учасників, в обсязі, що не перевищує 20 відсотків від очікуваної вартості тендера, що оскаржується.
На перший погляд, замовник має право на проведення переговорної процедури і ніщо не повинно стати йому на заваді в реалізації цього права. Але учасник подав скаргу на оголошену замовником переговорну процедуру. У результаті замовник стає жертвою формального підходу органу оскарження. Система «Прозорро» станом на 29 квітня 2020 року не готова була надати замовникові функціонал відповідно до нової редакції Закону, а тому на «Прозорро» як підставу проведення переговорної процедури ми бачимо пункт 2 частини 2 статті 35 старої редакції Закону (станом на 03.06.2020 система «Прозорро» ще не була адаптована під нову редакцію Закону, але майданчики надавали можливість обрати підставу для переговорної процедури за новою редакцією Закону). І хоча в обґрунтуванні в системі замовник чітко зазначає підстави для проведення переговорної процедури відповідно до нової редакції Закону, органу оскарження не здається дивним, що станом на 29 квітня 2020 року на «Прозорро» чомусь фігурує стаття 35 старої редакції Закону, тож орган оскарження відміняє переговорну процедуру на тій підставі, що замовник не надав відповідних документів, які підтверджують, зокрема, саме наявність надзвичайної ситуації та необхідність саме ліквідації її наслідків. На жаль, замовник не надав пояснень щодо скарги. Можливо, тому орган оскарження прийняв таке рішення.
Підсумуємо основні помилка замовника в наведених закупівлях:
- відхилення через ненадання остаточної перерахованої пропозиції за результатами аукціону (пригадаємо, що є рішення органу оскарження, які дозволяють відхиляти в такому випадкові на підставі відмови від підписання договору, про що має бути прописано в тендерній документації);
- нечітка організація процесу підписання договору;
- під час розгляду скарг замовник не завжди надавав заперечення;
- при оголошенні переговорної процедури в системі «Прозорро» не зазначено про відсутність необхідного функціонала для вибору необхідної підстави за новою редакцією Закону.
Зважаючи на те, що конкуренція на ринку електричної енергії та природного газу в найближчі роки не зникне і стане ще жорстокішою, замовникам необхідно ретельніше готуватися до проведення закупівель у нових реаліях.
Звісно, результативність проведення відкритих торгів із закупівлі природного газу та електричної енергії залежить від вимог тендерної документації, а тому замовникам можна надати такі поради:
- установлення мінімальних вимог до кваліфікації. Вимоги про наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного договору буде достатньо, а правило 24 годин допоможе усунути недоліки, якщо такі будуть;
- мінімальна кількість документів, які повинен надати учасник;
- підготовка готових форм документів, які заповнює учасник, зокрема форми гарантії;
- вимога про надання забезпечення тендерної пропозиції. Доцільно і припустимо вимагати покриту банківську гарантію — рішення органу оскарження № 8355 -р/пк-пз від 30.04.2020;
- вимога про забезпечення виконання договору про закупівлю — грошові кошти в розмірі 5 % від вартості договору переможець повинен перерахувати на рахунок замовника;
- «комфортний» для замовника проєкт договору.
Але дані поради не варто сприймати як керівництво до дії, бо якщо у вас закупівля на 250 тис. грн, то навряд чи з такими вимогами до вас прийдуть постачальники. Зрозуміти настрій ринку замовникові найпростіше в результаті публікації закупівлі. Можливо, з першого, а то й з другого разу не вдасться досягти поставленого результату, тому готуватись до закупівлі енергоносіїв потрібно завчасно.
Висновки:
- закупівлі природного газу та електричної енергії на наступний рік варто оголошувати вже з жовтня, щоб мати достатній час для проведення процедури;
- забезпечення тендерної пропозиції та виконання договору — це обов’язкові вимоги при закупівлі енергоносіїв;
- у разі відсутності постачальника електричної енергії пам’ятаймо про постачальника «останньої надії» з тарифами монополіста;
- відсутність постачальника «останньої надії» природного газу призводить до того, що треба планувати та здійснювати закупівлю енергоносія ще ретельніше і завчасно;
- саме замовник має організовувати процес підписання договору;
- установлюємо строки дії тендерних пропозицій і забезпечення максимальними.
Дата публікації: 04.06.2020