Локалізація повинна застосовуватись і в закупівлях без використання електронної системи

Локалізація повинна застосовуватись і в закупівлях без використання електронної системи

Нагадаю, що за приписами пункту 6¹ розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII↗ (далі — Закон↗) тимчасово, з 2022 року строком на 10 років, встановлюються особливості здійснення закупівель, якщо вартість предмета закупівлі дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень:  замовник здійснює закупівлю товарів, визначених підпунктом 2 наведеного пункту, виключно якщо їх ступінь локалізації виробництва дорівнює або перевищує визначений відсоток такого ступеня у відповідному році. 

Пунктом 3 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників↗, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості↗), визначається, що під час здійснення публічної закупівлі відповідно до Особливостей↗, за виключенням певних випадків, замовники застосовують положення пункту 6¹ розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону↗.

Закупівельним законодавством не визначається, що застосування положень пункту 6¹ розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону↗ здійснюється лише при здійсненні процедур закупівель. Тобто ступінь локалізації виробництва повинен визначатися і для предмета закупівлі, що закуповується без використання електронної системи.

Своєю чергою, підпунктом 6 пункту 13 Особливостей↗ передбачено, що придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тисяч гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тисяч гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 мільйона гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, зокрема, коли відмінено відкриті торги через неподання жодної тендерної пропозиції для участі у відкритих торгах у строк, установлений замовником згідно з цими особливостями, у тому числі за лотом. При цьому предмет закупівлі, його технічні, кількісні та якісні характеристики, проєкт договору про закупівлю, а також вимоги до суб’єкта, з яким укладається договір про закупівлю, не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації (крім вимог, визначених пунктом 47 Особливостей↗), та сума договору про закупівлю не може перевищувати очікувану вартість предмета закупівлі, зазначену замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, які відмінено через відсутність достатньої кількості учасників процедури закупівлі (учасника процедури закупівлі), з урахуванням прийнятного відсотка перевищення ціни тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі над очікуваною вартістю предмета закупівлі, якщо такий прийнятний відсоток був зазначений у тендерній документації.

Та чи вимагати підтвердження ступеня локалізації виробництва товару під час укладання прямого договору за наведеним виключенням, якщо умовами відміненого тендеру замовник взагалі не визначав вимог щодо цього, у тому числі за умовами проєкту договору?

Розглянемо таке питання з позиції органу фінансового контролю згідно з висновком про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-12-07-009011-a↗ від 18.01.2024 за подібної ситуації.

Обставини моніторингу:

Замовник здійснив закупівлю без використання електронної системи закупівель шляхом укладення прямого договору за виключенням згідно з підпунктом 6 пункту 13 Особливостей↗, у зв’язку з тим, що процедура закупівлі відкриті торги UA-2023-11-01-009095-a↗ автоматично відмінена за відсутності пропозицій учасників.

Варто зазначити, що умовами відмінених торгів не визначалось жодних вимог на підтвердження ступеня локалізації виробництва товару за предметом закупівлі, у тому числі умовами проєкту договору, хоча такий товар наведений у переліку підпункту 2 пункту 6¹ розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону↗.

Позиція замовника

Оскільки за предметом закупівлі закуповується товар 1997 року виробництва, тому, на думку замовника, на нього ступінь локалізації не поширюється.

Висновок органу фінансового контролю:

ДАСУ не взяла до уваги таке твердження замовника та за результатами аналізу питання дотримання законодавства в цій частині під час укладання договору установила, що  він не дотримався вимог абзацу 3 пункту 3 Особливостей↗ і підпункту 1 пункту 6¹ розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону↗ в частині здійснення його закупівлі, виключно якщо ступінь локалізації виробництва дорівнює чи перевищує 15 відсотків.

Коментар

Виходячи з обставин наведеної ситуації, якщо відмінені відкриті торги не передбачали умов щодо підтвердження ступеня локалізації виробництва товару, що закуповується, який водночас визначений переліком з підпункту 2 пункту 6¹ розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону↗, замовник не зможе укласти прямий договір за відповідним виключенням без порушення положень пункту 6¹ розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону↗.

У такому випадку замовнику варто все ж таки переоголосити тендер із необхідними вимогами.

Якщо ж виникають подібні незрозумілості або ж інші запитання у сфері публічних закупівель, юристи ТОВ «Тендерне агентство Радник»↗ допоможуть з їх вирішенням за послугою усної/письмової консультації вартістю від 190,00 грн.

Не пропустіть можливість отримати цінні знання та рекомендації від провідних експертів у сфері закупівель на вебінарі Академії Радник↗, присвяченому завжди актуальній темі «Зміни в договорах про закупівлі, коливання ціни». 

Олег ПІДГІРСЬКИЙ, 

юрист ТОВ «Тендерне агентство Радник»