На які предмети закупівель та для яких замовників не поширюється дія Закону України «Про публічні закупівлі» згідно зі змінами від 23.10.2024

На які предмети закупівель та для яких замовників не поширюється дія Закону України «Про публічні закупівлі» згідно зі змінами від 23.10.2024

Законом України від 19.09.2024 № 3988-IX↗ внесено зміни до Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII↗ (далі — Закон) не лише в частині забезпечення оприлюднення замовниками в електронній системі закупівель інформації про ціни на матеріальні ресурси під час закупівель послуг з поточного ремонту та робіт з будівництва (прозоре будівництво), але й, так би мовити, уточнено випадки, коли дія Закону не поширюється на певні предмети закупівель. 

Так, пункт 20 частини 5 статті 3 Закону↗ викладено в новій редакції, а Прикінцеві та перехідні положень Закону↗ доповнено новими пунктами 6² та 6³↗.

Варто зазначити, що такі зміни не передбачались ще законопроєктом у першому читанні, а з’явились лише в остаточній редакції під час другого читання. Незрозумілий такий крок законодавця, але врешті-решт норми набрали чинності.

Тому проаналізуємо, на які предмети та для яких замовників не поширюється дія Закону згідно з наведеними змінами.

Особливості приписів пункту 6² Прикінцевих та перехідних положень Закону↗:

Замовники:

Замовники, визначені у пункті 4 частини 1 статті 2 Закону↗, які здійснюють діяльність в одній або кількох із таких сфер: 

  • забезпечення транспортування, розподілу, зберігання (закачування, відбору) та постачання природного газу на користь третіх осіб (замовників), видобутку природного газу та надання послуг установки LNG, тобто сфер пункту 1 частини 2 статті 2 Закону↗
  • розробки родовищ нафти і газу, видобутку нафти, тобто деяких сфер пункту 9 частини 2 статті 2 Закону↗.

Предмети закупівлі:

1) Обладнання для генерації електричної та/або теплової енергії, зокрема: 

  • газопоршневі, газотурбінні, мазутні установки та/або електростанції, в тому числі когенераційні та/або модульні; 
  • блочно-модульні котельні; 
  • дизельні та/або бензинові, та/або газові генератори

2) Товари, роботи або послуги, необхідні для придбання та/або транспортування, та/або улаштування, та/або розміщення, та/або приєднання до систем передачі та/або розподілу електричної енергії, та/або приєднання до газотранспортної та/або газорозподільної систем, та/або введення в експлуатацію, та/або безпосередньої експлуатації такого обладнання.

Чинність дії виключення:

Таке виключення чинне тимчасово — лише до 31.03.2025.

Джерело фінансування:

Не визначено.

Особливості приписів пункту 6³ Прикінцевих та перехідних положень Закону↗:

Замовники:

Замовники, визначені у пункті 4 частини 1 статті 2 Закону↗, які здійснюють діяльність в одній або кількох із таких сфер: 

  • забезпечення транспортування, розподілу, зберігання (закачування, відбору) та постачання природного газу на користь третіх осіб (замовників), видобутку природного газу та надання послуг установки LNG; 
  • розробки родовищ нафти і газу, видобутку нафти.

Предмети закупівлі:

3) Обладнання для генерації електричної та/або теплової енергії, зокрема:

  • газопоршневі, газотурбінні, мазутні установки та/або електростанції, в тому числі когенераційні та/або модульні; 
  • блочно-модульні котельні; 
  • дизельні та/або бензинові, та/або газові генератори;

4) Товари, роботи або послуги, необхідні для придбання, та/або транспортування, та/або улаштування, та/або розміщення, та/або приєднання до систем передачі та/або розподілу електричної енергії, та/або приєднання до газотранспортної та/або газорозподільної систем, та/або введення в експлуатацію, та/або безпосередньої експлуатації такого обладнання.

Чинність дії виключення:

Весь період правового режиму воєнного стану в Україні.

Джерело фінансування:

Джерелом фінансування закупівлі такого предмета повинні бути кошти кредитів, позик, грантів, що надані Міжнародним банком реконструкції та розвитку, Міжнародною фінансовою корпорацією, Багатостороннім агентством з гарантування інвестицій, Міжнародною асоціацією розвитку, Європейським банком реконструкції та розвитку, Європейським інвестиційним банком, Північним інвестиційним банком, а також іншими міжнародними валютно-кредитними організаціями та/або за участю (шляхом кредитування, страхування, гарантування, поручительства) іноземного експортно-кредитного агентства / іноземної держави та/або іноземними банками, які мають кредитний рейтинг за міжнародною шкалою не нижчий, ніж рівень «ВВВ» за класифікацією рейтингового агентства «Fitch Ratings», або власником яких повністю або частково є іноземна держава, через уповноважену такою організацією / агентством / державою / банком особу, якщо розмір фінансування закупівлі за рахунок такого кредиту / позики / гранту становить не менше 50 відсотків від вартості такої закупівлі.

Як ми бачимо, ці два виключення стосуються одних і тих самих замовників та предметів, але різниця у строках дії наведених норм полягає у джерелі фінансування відповідної закупівлі.

Відповідно до абзацу 2 пункт 6²↗ та абзацу 2 пункту 6³ Прикінцевих та перехідних положень Закону↗ за результатами закупівель, здійснених відповідно до цих пунктів, замовники оприлюднюють в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, відповідно до пункту 3⁸ Прикінцевих та перехідних положень Закону↗. Разом із звітом про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, замовник оприлюднює в електронній системі закупівель договір про закупівлю та додатки до нього.

Таким чином, про таку закупівлю в обов’язковому порядку звітуються, проте планування її не є обов’язковим.

Для детальнішого отримання роз’яснень щодо того чи іншого припису законодавства у сфері публічних закупівель замовляйте послугу ТОВ «Тендерне агентство Радник»усної/письмової консультації  вартістю від 450,00 грн.

Розглянемо ще одну зміну за Законом України від 19.09.2024 № 3988-IX↗.

Згідно з пунктом 20 частини 5 статті 3 Закону↗ дія Закону не поширюється на випадки, якщо предметом закупівлі є товари, роботи та/або послуги, постачання, виконання, надання яких здійснюється постачальником із досвідом роботи в країнах Європи та/або Азії, та/або Північної Америки, та/або Південної Америки, та/або Близького Сходу не менше п’яти років (у тому числі його пов’язаними особами в розумінні Податкового кодексу України↗), крім постачальників (у тому числі їх пов’язаних осіб в розумінні Податкового кодексу України), до яких застосовано санкції згідно із Законом України «Про санкції» від 14.08.2014 № 1644-VII, якщо такі товари, роботи та/або послуги необхідні для:

науково-технічних та/або інженерних послуг для геологорозвідки (геологічного вивчення, розвідувальних робіт) родовищ вуглеводнів;

буріння свердловин для видобутку вуглеводнів;

розробки родовищ вуглеводнів;

видобутку вуглеводнів;

інтенсифікації видобутку вуглеводнів (гідророзрив пласта, капітальний ремонт свердловин, колтюбінг);

наземної підготовки вуглеводнів для їх транспортування магістральними газопроводами та нафтопроводами;

переробки вуглеводнів.

Наведене виключення не конкретизовано за видом замовника, зокрема стосується і замовників окремих сфер, визначених пунктом 4 частини 1 статті 2 Закону↗. Проте предмети закупівлі, які ним охоплюються, відносяться до тих, які якраз і закуповують замовники з пунктів 6² та 6³ Прикінцевих та перехідних положень Закону↗.

Академія Радник↗ запрошує на навчання «Підвищення кваліфікації для замовників», що розраховане на уповноважених осіб сфери публічних закупівель, на якому можна як поновити вже набуті знання у сфері публічних закупівель, так і здобути нові.

Олег ПІДГІРСЬКИЙ, 

юрист ТОВ «Тендерне агентство Радник»