На які предмети закупівель та для яких замовників не поширюється дія Закону України «Про публічні закупівлі» згідно зі змінами від 23.10.2024
Законом України від 19.09.2024 № 3988-IX↗ внесено зміни до Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII↗ (далі — Закон) не лише в частині забезпечення оприлюднення замовниками в електронній системі закупівель інформації про ціни на матеріальні ресурси під час закупівель послуг з поточного ремонту та робіт з будівництва (прозоре будівництво), але й, так би мовити, уточнено випадки, коли дія Закону не поширюється на певні предмети закупівель.
Так, пункт 20 частини 5 статті 3 Закону↗ викладено в новій редакції, а Прикінцеві та перехідні положень Закону↗ доповнено новими пунктами 6² та 6³↗.
Варто зазначити, що такі зміни не передбачались ще законопроєктом у першому читанні, а з’явились лише в остаточній редакції під час другого читання. Незрозумілий такий крок законодавця, але врешті-решт норми набрали чинності.
Тому проаналізуємо, на які предмети та для яких замовників не поширюється дія Закону згідно з наведеними змінами.
Особливості приписів пункту 6² Прикінцевих та перехідних положень Закону↗:
Замовники:
Замовники, визначені у пункті 4 частини 1 статті 2 Закону↗, які здійснюють діяльність в одній або кількох із таких сфер:
- забезпечення транспортування, розподілу, зберігання (закачування, відбору) та постачання природного газу на користь третіх осіб (замовників), видобутку природного газу та надання послуг установки LNG, тобто сфер пункту 1 частини 2 статті 2 Закону↗;
- розробки родовищ нафти і газу, видобутку нафти, тобто деяких сфер пункту 9 частини 2 статті 2 Закону↗.
Предмети закупівлі:
1) Обладнання для генерації електричної та/або теплової енергії, зокрема:
- газопоршневі, газотурбінні, мазутні установки та/або електростанції, в тому числі когенераційні та/або модульні;
- блочно-модульні котельні;
- дизельні та/або бензинові, та/або газові генератори
2) Товари, роботи або послуги, необхідні для придбання та/або транспортування, та/або улаштування, та/або розміщення, та/або приєднання до систем передачі та/або розподілу електричної енергії, та/або приєднання до газотранспортної та/або газорозподільної систем, та/або введення в експлуатацію, та/або безпосередньої експлуатації такого обладнання.
Чинність дії виключення:
Таке виключення чинне тимчасово — лише до 31.03.2025.
Джерело фінансування:
Не визначено.
Особливості приписів пункту 6³ Прикінцевих та перехідних положень Закону↗:
Замовники:
Замовники, визначені у пункті 4 частини 1 статті 2 Закону↗, які здійснюють діяльність в одній або кількох із таких сфер:
- забезпечення транспортування, розподілу, зберігання (закачування, відбору) та постачання природного газу на користь третіх осіб (замовників), видобутку природного газу та надання послуг установки LNG;
- розробки родовищ нафти і газу, видобутку нафти.
Предмети закупівлі:
3) Обладнання для генерації електричної та/або теплової енергії, зокрема:
- газопоршневі, газотурбінні, мазутні установки та/або електростанції, в тому числі когенераційні та/або модульні;
- блочно-модульні котельні;
- дизельні та/або бензинові, та/або газові генератори;
4) Товари, роботи або послуги, необхідні для придбання, та/або транспортування, та/або улаштування, та/або розміщення, та/або приєднання до систем передачі та/або розподілу електричної енергії, та/або приєднання до газотранспортної та/або газорозподільної систем, та/або введення в експлуатацію, та/або безпосередньої експлуатації такого обладнання.
Чинність дії виключення:
Весь період правового режиму воєнного стану в Україні.
Джерело фінансування:
Джерелом фінансування закупівлі такого предмета повинні бути кошти кредитів, позик, грантів, що надані Міжнародним банком реконструкції та розвитку, Міжнародною фінансовою корпорацією, Багатостороннім агентством з гарантування інвестицій, Міжнародною асоціацією розвитку, Європейським банком реконструкції та розвитку, Європейським інвестиційним банком, Північним інвестиційним банком, а також іншими міжнародними валютно-кредитними організаціями та/або за участю (шляхом кредитування, страхування, гарантування, поручительства) іноземного експортно-кредитного агентства / іноземної держави та/або іноземними банками, які мають кредитний рейтинг за міжнародною шкалою не нижчий, ніж рівень «ВВВ» за класифікацією рейтингового агентства «Fitch Ratings», або власником яких повністю або частково є іноземна держава, через уповноважену такою організацією / агентством / державою / банком особу, якщо розмір фінансування закупівлі за рахунок такого кредиту / позики / гранту становить не менше 50 відсотків від вартості такої закупівлі.
Як ми бачимо, ці два виключення стосуються одних і тих самих замовників та предметів, але різниця у строках дії наведених норм полягає у джерелі фінансування відповідної закупівлі.
Відповідно до абзацу 2 пункт 6²↗ та абзацу 2 пункту 6³ Прикінцевих та перехідних положень Закону↗ за результатами закупівель, здійснених відповідно до цих пунктів, замовники оприлюднюють в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, відповідно до пункту 3⁸ Прикінцевих та перехідних положень Закону↗. Разом із звітом про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, замовник оприлюднює в електронній системі закупівель договір про закупівлю та додатки до нього.
Таким чином, про таку закупівлю в обов’язковому порядку звітуються, проте планування її не є обов’язковим.
Для детальнішого отримання роз’яснень щодо того чи іншого припису законодавства у сфері публічних закупівель замовляйте послугу ТОВ «Тендерне агентство Радник»↗ усної/письмової консультації↗ вартістю від 450,00 грн.
Розглянемо ще одну зміну за Законом України від 19.09.2024 № 3988-IX↗.
Згідно з пунктом 20 частини 5 статті 3 Закону↗ дія Закону не поширюється на випадки, якщо предметом закупівлі є товари, роботи та/або послуги, постачання, виконання, надання яких здійснюється постачальником із досвідом роботи в країнах Європи та/або Азії, та/або Північної Америки, та/або Південної Америки, та/або Близького Сходу не менше п’яти років (у тому числі його пов’язаними особами в розумінні Податкового кодексу України↗), крім постачальників (у тому числі їх пов’язаних осіб в розумінні Податкового кодексу України), до яких застосовано санкції згідно із Законом України «Про санкції» від 14.08.2014 № 1644-VII, якщо такі товари, роботи та/або послуги необхідні для:
науково-технічних та/або інженерних послуг для геологорозвідки (геологічного вивчення, розвідувальних робіт) родовищ вуглеводнів;
буріння свердловин для видобутку вуглеводнів;
розробки родовищ вуглеводнів;
видобутку вуглеводнів;
інтенсифікації видобутку вуглеводнів (гідророзрив пласта, капітальний ремонт свердловин, колтюбінг);
наземної підготовки вуглеводнів для їх транспортування магістральними газопроводами та нафтопроводами;
переробки вуглеводнів.
Наведене виключення не конкретизовано за видом замовника, зокрема стосується і замовників окремих сфер, визначених пунктом 4 частини 1 статті 2 Закону↗. Проте предмети закупівлі, які ним охоплюються, відносяться до тих, які якраз і закуповують замовники з пунктів 6² та 6³ Прикінцевих та перехідних положень Закону↗.
Академія Радник↗ запрошує на навчання «Підвищення кваліфікації для замовників↗», що розраховане на уповноважених осіб сфери публічних закупівель, на якому можна як поновити вже набуті знання у сфері публічних закупівель, так і здобути нові.
Олег ПІДГІРСЬКИЙ,
юрист ТОВ «Тендерне агентство Радник»