Перебіг строку з дати
Розбіжності в позиціях щодо обчислення перебігу строку, якщо такий перебіг починається «з дати»
Відповідно до статті 251 Цивільного кодексу України строком є певний період у часі, зі спливом якого пов'язана дія чи подія, яка має юридичне значення. Строк може бути визначений актами цивільного законодавства, правочином або рішенням суду.
Так само законодавством у сфері публічних закупівель, зокрема Законом України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII та Особливостями здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, що затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178, визначаються строки для вчинення певних дій сторонами закупівельного процесу.
Статтею 253 ЦКУ визначено, що перебіг строку починається з наступного дня після відповідної календарної дати або настання події, з якою пов'язано його початок.
Варто зазначити, що положеннями зазначених нормативних актів визначено початок перебігу строків «з дня» та «з дати». Якщо нормою статті 253 ЦКУ конкретно визначено, що перебіг строку, який визначається «з дня», починається з наступного дня після відповідної календарної дати або настання події, то не зовсім зрозумілим є визначення початку перебігу строку «з дати».
Так, наприклад, за частиною 6 статті 17 Закону № 922 переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує десяти днів з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику документи шляхом оприлюднення їх в електронній системі закупівель, що підтверджують відсутність підстав, визначених пунктами 2, 3, 5, 6, 8, 12 і 13 частини 1 та частиною 2 цієї статті.
Абзацом 3 пункту 44 Особливостей визначено, що переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує чотири дні з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель документи, що підтверджують відсутність підстав, визначених пунктами 3, 5, 6 і 12 частини 1 та частиною 2 статті 17 Закону № 922.
Виходячи з рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 10.11.2021 № 6685-р/пк-пз, вбачається, що Колегія початок перебігу такого строку визначає з наступного дня після оприлюднення повідомлення про намір укласти договір.
Питанням оскарження в цьому рішенні була обставина пропуску строку для оприлюднення документів переможця по частинах 1 і 2 статті 17 Закону № 922. Так, повідомлення про намір укладення договору оприлюднено 14.10.2022. Переможець завантажив документи щодо статті 17 Закону № 922 24.10.2022. Вважаючи це пропуском строку, встановленого частиною 6 статті 17 Закону № 922, обчислюючи початок його перебігу з 14.10.2022, замовник прийняв рішення відхилити пропозицію переможця з підстави, визначеної пунктом 3 частини 1 статті 31 Закону № 922. У свою чергу Колегія зобов’язала замовника скасувати таке рішення про відхилення, наголошуючи, що переможець не пропустив строк для завантаження документів переможця, а надав їх в останній допустимий день.
Дещо протилежною є позиція Верховного Суду у складі Касаційного господарського суду, виходячи із справи № 916/452/19 від 19.12.2019, за якою перебіг строку визначений «з дати» починається саме з дати, за якої сталася певна подія.
Таким чином, за таких розбіжностей в позиціях суду та органу оскарження можна надати такі поради:
- замовнику не слід квапитись із відхиленням тендерної пропозиції переможця, якщо ним завантажено необхідні документи переможця на 10 день, якщо початок перебігу рахувати з наступного дня від дати повідомлення про намір, та, відповідно, на 11 день, якщо рахувати перебіг з дати оприлюднення такого повідомлення;
- переможцю процедури закупівлі слід не затягувати з оприлюдненням необхідних документів та завчасно їх сформувати і завантажити з метою уникнення подібних ситуацій за наявності таких розбіжностей у питаннях обчислення строків.
Якщо виникли додаткові питання або потрібна правова допомога в тому чи іншому питанні використання законодавства у сфері публічних закупівель, скористайтесь послугами Агентства за посиланням https://goszakupka.com.ua/.
Олег Підгірський,
юрист ТОВ «Тендерне агентство Радник»