Підстави для відмови в участі у процедурі закупівлі згідно зі статтею 17 Закону України «Про публічні закупівлі»: способи, строки та поради замовникові

Підстави для відмови в участі у процедурі закупівлі згідно зі статтею 17 Закону України «Про публічні закупівлі»: способи, строки та поради замовникові

ЧАСТИНА 2

Раніше в нашому щотижневому блозі ми розглянули пункти 1–4 частини 1 статті 17 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) та розібралися, чи можна вимагати від учасника підтвердження його відповідності даним пунктам. Сьогодні ми детально розглянемо підстави для відмови учасникові, передбачені пунктами 5–10 частини 1 статті 17 Закону.

П. 5 ч. 1 ст. 17 Закону: фізична особа, яка є учасником процедури закупівлі, була засуджена за злочин, учинений з корисливих мотивів (зокрема, пов’язаний з хабарництвом та відмиванням коштів), судимість з якої не знято або не погашено у встановленому законом порядку.

П. 6 ч. 1 ст. 17 Закону: службова (посадова) особа учасника процедури закупівлі, яка підписала тендерну пропозицію (або уповноважена на підписання договору в разі переговорної процедури закупівлі), була засуджена за злочин, вчинений з корисливих мотивів (зокрема, пов’язаний з хабарництвом, шахрайством та відмиванням коштів), судимість з якої не знято або не погашено у встановленому законом порядку.

Відповідно до зазначеного учасники надають у складі тендерної пропозиції, згідно з ч. 3 ст. 17 Закону, підтвердження інформації у довільній формі щодо відсутності підстав для їх відхилення. Відриті реєстри для перевірки інформації щодо даних пунктів відсутні. 

Спосіб документального підтвердження, згідно із законодавством, відсутності підстав, передбачених пунктами 5 та 6 ч. 1 ст. 17 Закону, замовник визначає лише для переможця процедури закупівлі. Замовникові варто наголосити у вимогах тендерної документації (далі —ТД), яку саме форму довідки він воліє отримати від переможця процедури, адже це може бути електронна довідка, видана Міністерством внутрішніх справ України, для надання фізичним особам відомостей про притягнення до кримінальної відповідальності, відсутність (наявність) судимості або обмежень, передбачених кримінально-процесуальним законодавством України (далі — МВС), або довідка, отримана учасником у паперовому вигляді в органах МВС, або це може бути її нотаріально завірена копія. Для того щоб передбачити всі можливі способи отримання довідок, радимо замовникам вказувати якомога більше альтернатив для учасників, найбільш оптимальний варіант — вказати всі можливі способи. Потрібно зауважити, що дана довідка не має обмежень у строках дії, тому замовникам також варто зазначити в ТД строкові рамки, щоб не отримати від учасника довідку річної давнини (наприклад, так: «Документ повинен бути не більше тридцятиденної давнини від дати подання документа»). 

П. 7 ч. 1 ст. 17 Закону: тендерна пропозиція подана учасником конкурентної процедури закупівлі або участь у переговорній процедурі бере учасник, який є пов’язаною особою з іншими учасниками процедури закупівлі та/або з уповноваженою особою (особами), та/або з керівником замовника.

Відповідно до ч. 4 ст. 17 Закону замовник не вимагає від учасників документів, що підтверджують відсутність підстав, визначених даним пунктом. Тобто замовник ні від учасника, ні від переможця закупівлі не вимагає за даним пунктом жодних документів та підтверджень. Даний пункт застосовують за аналогією з п. 1 ч. 1 ст. 17 Закону (тобто вимога законом передбачена, але замовник приймає власне суб’єктивне самостійне рішення як саме і де він має перевіряти інформацію щодо учасника або переможця, при цьому не вимагаючи жодних документів від сторін закупівельного процесу). 

П. 8 ч. 1 ст. 17 Закону: учасник процедури закупівлі визнаний у встановленому законом порядку банкрутом та стосовно нього відкрита ліквідаційна процедура.

Щодо зазначеного пункту інформація міститься у відритих джерелах, відповідно замовник самостійно перевіряє учасника в Єдиному реєстрі підприємств, щодо яких порушено провадження у справі про банкрутство: (кабінет електронних сервісів, який потребує ідентифікації кабінету особи), де міститься інформація про реєстраційний запис, дату реєстрації, номер справи, дату винесення ухвали, назву / П. І. Б. боржника, стан провадження тощо. Дані, що містяться у відкритих джерелах, це — виключно щодо резидентів країни, що ж стосується нерезидентів, то задля уникнення дискримінації серед учасників замовникам варто вказувати у вимогах ТД, наприклад, так: «Для нерезидентів надати інформацію у довільній формі про те, що учасник процедури закупівлі не визнаний у встановленому законом порядку банкрутом та стосовно нього не відкрито ліквідаційну процедуру». 

Що ж стосується переможця, то замовник також самостійно перевіряє інформацію в перелічених вище відкритих джерелах; щодо переможця-нерезидента: у зв’язку з неможливістю перевірки замовником інформації у відкритих джерелах на наявність / відсутність інформації про нерезидента буде не зайвим вказати у вимогах ТД також, наприклад, так: «Переможець-нерезидент надає довідку-підтвердження відповідно до норм чинного законодавства країни нерезидента щодо невизнання у встановленому законом порядку його банкрутом та що стосовно переможця не відкрито ліквідаційну процедуру». 

П. 9 ч. 1 ст. 17 Закону: у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відсутня інформація, передбачена пунктом 9 частини другої статті 9 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» (крім нерезидентів). 

Замовник самостійно перевіряє наявність / відсутність інформації щодо кінцевих бенефіціарних власників учасника / переможця у відкритих джерелах, а саме в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань

Варто зауважити, що з 28.04.2020 набув чинності Закон України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» від 06.12.2019 № 361-IX, який суттєво змінив вимоги й процедуру розкриття інформації про кінцевих бенефіціарних власників юридичних осіб. 

Детальніше про зміни в законодавстві щодо розкриття кінцевих бенефіціарних власників — у статтях на порталі radnuk.com.ua за посиланнями:

Розкриття інформації про кінцевих бенефіціарних власників по-новому

Інформація про кінцевого бенефіціарного власника в ЄДР від «А» до «Я»: усе що необхідно знати про відмову в участі у процедурі

ТОП 8 питань про кінцевого бенефіціарного власника

П. 10 ч. 1 ст. 17 Закону: юридична особа, яка є учасником процедури закупівлі (крім нерезидентів), не має антикорупційної програми чи уповноваженого з реалізації антикорупційної програми, якщо вартість закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) або робіт дорівнює чи перевищує 20 мільйонів гривень (у тому числі за лотом).

Якщо очікувана вартість закупівлі, у тому числі і за лотом, перевищує 20 млн грн, то учасники в складі тендерної пропозиції мають надати копію антикорупційної програми та копію документа про призначення уповноваженого з реалізації антикорупційної програми. Від переможця замовник додаткового документального підтвердження даної інформації не вимагає.

Дата публікації: 24.07.2020