Підстави для відмови в участі у процедурі закупівлі згідно зі статтею 17 Закону України «Про публічні закупівлі»: способи, строки та поради замовникові. ЧАСТИНА 1

Підстави для відмови в участі у процедурі закупівлі згідно зі статтею 17 Закону України «Про публічні закупівлі»: способи, строки та поради замовникові. ЧАСТИНА 1

Ось уже тривалий час ми з вами працюємо по-новому, а якщо бути точним, то за оновленим Законом України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон), який зазнав чимало змін як для замовників, так і для учасників. 

Стаття 17 Закону на сьогодні має значно розширений перелік підстав для відмови учасникові в участі у процедурі закупівлі замовником, але, зважаючи на перші місяці роботи, потрібно наголосити, що замовники не завжди беруть до уваги при оголошенні процедури закупівлі оновлені вимоги (строки, спосіб підтвердження інформації) відповідно до Закону. Давайте з вами спробуємо детальніше розібратись та зупинитись на кожному з пунктів частини 1 статті 17 Закону для відшліфування та чіткого розуміння того, як і де має брати інформацію замовник щодо підтвердження підстав для відмови в участі у процедурі закупівлі учасникові та що саме має вимагати замовник від учасника, якого визнано переможцем. 

Передусім потрібно наголосити, що відповідно до частини 5 статті 17 Закону замовник не вимагає документального підтвердження публічної інформації, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним, або публічної інформації, що є доступною в електронній системі закупівель. 

Відповідно до листа Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 16.01.2020 № 3304-04/2361-06 (далі — Мінекономіки) він як Уповноважений орган щороку до 20 січня та додатково в разі потреби оприлюднює інформацію про перелік відкритих єдиних державних реєстрів, доступ до яких є вільним, на вебпорталі Уповноваженого органу. Але замовникам потрібно мати на увазі, що за новим Законом публікувати відкриті державні реєстри вже не є обов’язковим для Мінекономіки, тому замовникам варто більш відповідально та виважено ставитись до самостійного пошуку та підтвердження інформації щодо учасника та переможця. Станом на сьогодні серед відкритих державних реєстрів, за допомогою яких замовник перевіряє учасника на відповідність ст. 17 Закону, є такі: 

  1. Єдиний державний реєстр осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення;
  2. Єдиний реєстр підприємств, щодо яких порушено провадження у справі про банкрутство
  3. Єдиний державний реєстр юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та громадських формувань

Розглянемо, що саме має вимагати замовник (а що не повинен) в учасника та переможця задля підтвердження останнім відсутності підстав для відхилення тендерної пропозиції. Отже, замовник приймає рішення про відмову учасникові в участі у процедурі закупівлі та зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію учасника або відмовити в участі у переговорній процедурі закупівлі (крім випадків, зазначених у пунктах 245 частини другої статті 40 Закону; звертаємо вашу увагу, що новим є те, що в переговорній процедурі замовник також відхиляє учасника за наявності підстав для відхилення за статтею 17 Закону) в разі, якщо:

1) замовник має незаперечні докази того, що учасник процедури закупівлі пропонує, дає або погоджується дати прямо чи опосередковано будь-якій службовій (посадовій) особі замовника, іншого державного органу винагороду в будь-якій формі (пропозиція щодо найму на роботу, цінна річ, послуга тощо) з метою вплинути на прийняття рішення щодо визначення переможця процедури закупівлі або застосування замовником певної процедури закупівлі;

2) відомості про юридичну особу, яка є учасником процедури закупівлі, внесено до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення;

3) службову (посадову) особу учасника процедури закупівлі, яку уповноважено учасником представляти його інтереси під час проведення процедури закупівлі, фізичну особу, яка є учасником, було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов’язаного з корупцією;

4) суб’єкт господарювання (учасник) протягом останніх трьох років притягувався до відповідальності за порушення, передбачене пунктом 4 частини другої статті 6, пунктом 1 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів тендерів;

5) фізична особа, яка є учасником процедури закупівлі, була засуджена за злочин, учинений з корисливих мотивів (зокрема, пов’язаний з хабарництвом та відмиванням коштів), судимість з якої не знято або не погашено у встановленому законом порядку;

6) службова (посадова) особа учасника процедури закупівлі, яка підписала тендерну пропозицію (або уповноважена на підписання договору в разі переговорної процедури закупівлі), була засуджена за злочин, вчинений з корисливих мотивів (зокрема пов’язаний з хабарництвом, шахрайством та відмиванням коштів), судимість з якої не знято або не погашено у встановленому законом порядку;

7) тендерна пропозиція подана учасником конкурентної процедури закупівлі або участь у переговорній процедурі бере учасник, який є пов’язаною особою з іншими учасниками процедури закупівлі та/або з уповноваженою особою (особами), та/або з керівником замовника;

8) учасник процедури закупівлі визнаний у встановленому законом порядку банкрутом та стосовно нього відкрита ліквідаційна процедура;

9) у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відсутня інформація, передбачена пунктом 9 частини другої статті 9 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» (крім нерезидентів);

10) юридична особа, яка є учасником процедури закупівлі (крім нерезидентів), не має антикорупційної програми чи уповноваженого з реалізації антикорупційної програми, якщо вартість закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) або робіт дорівнює чи перевищує 20 мільйонів гривень (у тому числі за лотом);

11) учасник процедури закупівлі є особою, до якої застосовано санкцію у виді заборони на здійснення в неї публічних закупівель товарів, робіт і послуг згідно із Законом України «Про санкції»;

12) службова (посадова) особа учасника процедури закупівлі, яку уповноважено учасником представляти його інтереси під час проведення процедури закупівлі, фізичну особу, яка є учасником, було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення правопорушення, пов’язаного з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми; 

13) учасник процедури закупівлі має заборгованість зі сплати податків і зборів (обов’язкових платежів), крім випадку, якщо такий учасник здійснив заходи щодо розстрочення і відстрочення такої заборгованості в порядку та на умовах, визначених законодавством країни реєстрації такого учасника. 

Відповідно до ч. 2. ст. 17 Закону замовник може прийняти рішення про відмову учаснику в участі у процедурі закупівлі та може відхилити тендерну пропозицію учасника в разі, якщо учасник процедури закупівлі не виконав свої зобов’язання за раніше укладеним договором про закупівлю із цим самим замовником, що призвело до його дострокового розірвання, і було застосовано санкції у вигляді штрафів та/або відшкодування збитків — протягом трьох років з дати дострокового розірвання такого договору. 

Учасник процедури закупівлі, що перебуває в обставинах, зазначених у частині другій статті 17 Закону, може надати підтвердження вжиття заходів для доведення своєї надійності, незважаючи на наявність відповідної підстави для відмови в участі у процедурі закупівлі. Для цього учасник (суб’єкт господарювання) повинен довести, що він сплатив або зобов’язався сплатити відповідні зобов’язання та відшкодування завданих збитків. 

У даній статті ми детально розглянемо пункти 1–4 частини 1 статті 17 Закону. П. 1 ч.1 ст. 17 Закону: замовник має незаперечні докази того, що учасник процедури закупівлі пропонує, дає або погоджується дати прямо чи опосередковано будь-якій службовій (посадовій) особі замовника, іншого державного органу винагороду в будь-якій формі (пропозиція щодо найму на роботу, цінна річ, послуга тощо) з метою вплинути на прийняття рішення щодо визначення переможця процедури закупівлі або застосування замовником певної процедури закупівлі.

Відповідно до ч. 4 ст. 17 Закону замовник не вимагає від учасників документів, що підтверджують відсутність підстав, визначених пунктами 1 і 7 частини першої цієї статті. Зважаючи на норми ст. 17 Закону, замовник не встановлює ні для учасників, ні для переможців вимог щодо документального підтвердження відповідності даному пунктові, тож у даному випадкові замовник перевіряє учасника самостійно. 

П. 2 ч. 1 ст. 17 Закону: відомості про юридичну особу, яка є учасником процедури закупівлі, внесено до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення.

Інформація, зазначена в даному пункті, міститься в Єдиному державному реєстрі осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення, де замовник самостійно перевіряє інформацію щодо юридичної особи учасника. Сама процедура перевірки доволі нескладна, на зазначеному сайті є плашка «Юридична особа», де у вікні пошуку замовник вписує дані юридичної особи учасника (це може бути назва компанії або код ЄДРПОУ, радимо шукати за кодом, адже схожих назв компаній є дуже багато). Далі натискаємо «Пошук», і система видає інформацію про відсутність / наявність корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, здійснених юридичною особою. У разі визначення переможця закупівлі замовник також самостійно перевіряє інформацію щодо юридичної особи переможця в Єдиному державному реєстрі осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення, не вимагаючи додаткових підтверджень у вигляді документів. 

П. 3 ч. 1 ст. 17 Закону: службову (посадову) особу учасника процедури закупівлі, яку уповноважено учасником представляти його інтереси під час проведення процедури закупівлі, фізичну особу, яка є учасником, було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов’язаного з корупцією.

Перевірку замовником інформації щодо посадових (службових) осіб учасника чи фізичної особи, яка є учасником, на відповідність п. 3 ч. 1 ст. 17 Закону замовник здійснює самостійно в Єдиному державному реєстрі осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення, за посиланням

Алгоритм схожий на перевірку юридичної особи, як було описано вище, але тепер обирати треба поле «Фізична особа» та вказувати прізвище, ім’я, по батькові особи, яка підлягає перевірці.  Переможця замовник також перевіряє у зазначеному вище реєстрі самостійно. 

П. 4 ч. 1 ст. 17 Закону: суб’єкт господарювання (учасник) протягом останніх трьох років притягувався до відповідальності за порушення, передбачене пунктом 4 частини другої статті 6, пунктом 1 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів тендерів.

Щодо зазначеного пункту: відкритого реєстру немає, але на офіційному вебпорталі Антимонопольного комітету України (далі — АМКУ) міститься інформація у вигляді відкритих Зведених відомостей про рішення органів Комітету про визнання вчинення суб’єктами господарювання порушень законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді спотворення результатів торгів (тендерів) та накладення штрафу за посиланням, де замовник самостійно перевіряє інформацію про учасника та відповідно переможця, за останньою датою формування відомостей.

Дата публікації: 10.07.2020