Правильно продовжуємо на наступний рік договори про закупівлю, укладені відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі»

Правильно продовжуємо на наступний рік договори про закупівлю, укладені відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі»

Відповідно до норм законодавста у сфері закупівель замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон), проводять закупівлі відповідно до Закону з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабміну від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості). Разом з усіма змінами, які зазнало публічне законодавство, потреба у продовженні дії договорів про закупівлю за процедурами закупівлі / спрощеними закупівлями, оголошеними до початку повномасштабного вторгнення РФ в Україну, на наступний рік не відпала. 

Відповідно до норми частини 6 статті 41 Закону дія договору про закупівлю може бути продовжена на строк, достатній для проведення процедури закупівлі / спрощеної закупівлі на початку наступного року в обсязі, що не перевищує 20 відсотків суми, визначеної в початковому договорі про закупівлю, укладеному в попередньому році, якщо видатки на досягнення цієї цілі затверджено в установленому порядку. 

Тобто договори про закупівлю, укладені відповідно до Закону, згідно з нормою частини 6 статті 41 Закону, можна продовжити на строк, достатній для проведення процедури закупівлі /  спрощеної закупівлі на початку наступного року, але ключовим є — в обсязі, що не перевищує 20 відсотків суми, визначеної в початковому договорі про закупівлю, укладеному в попередньому році.

І тут виникає питання: «Що ж таке початковий договір і від якої суми відраховувати 20 відсотків?», оскільки в публічному законодавстві відсутнє визначення «початковий договір». В Академічному тлумачному словнику зустрічаємо поняття «початковий» — той,  «який перебуває на початку чого-небудь, передує чомусь; характерний для початку якої-небудь дії або якогось процесу; вихідний; який приймається за вихідний пункт відрахунку; нульовий тощо». 

Тому на сьогодні маємо дві різні позиції. Зокрема, позиція Мінекономіки, що 20 відсотків відраховується від остаточної (кінцевої) вартості укладеного договору про закупівлю з урахуванням змін, внесених до нього (у разі наявності), відповідно до листа від 27.10.2016 № 3302-06/34307-06 «Щодо зміни істотних умов договору про закупівлю». Інша, відмінна від Мінекономіки думка, що початковий договір про закупівлю відповідає сумі за результатами проведеного аукціону. Тобто 20 відсотків рахують від загальної ціни договору про закупівлю в тій його редакції, що була оприлюднена за результатами аукціону, без урахування будь-яких змін (як на збільшення, так і на зменшення початкової ціни договору про закупівлю), що були в поточному році.

Отже, для того щоб убезпечити себе від можливих порушень, які може угледіти перевіряючий орган, 20 відсотків не повинно перевищувати  як суму початкового договору, що була оприлюднена за результатами аукціону, без урахування будь-яких змін, так і 20 відсотків остаточної (кінцевої) вартості укладеного договору про закупівлю з урахуванням змін, внесених до нього.

Якщо виникли додаткові питання або потрібна правова допомога в тому чи іншому питанні використання законодавства у сфері публічних закупівель, скористайтесь послугами Агентства за посиланням https://goszakupka.com.ua/.

Вікторія НЕХТА, 

юрист ТОВ «Тендерне агентство Радник»