Проведення однакових процедур одночасно — порушення чи ні?

Проведення однакових процедур одночасно — порушення чи ні?

Сьогодні пропонуємо вам ознайомитись із висновком про результати моніторингу процедури закупівлі за ідентифікатором: UA-2021-10-23-000508-a.

Витяг із висновку моніторингу: «…Дослідженням питання дотримання законодавства під час планування закупівлі встановлено порушення п.1 ст.4 Закону в частині оголошення процедури UA-2021-10-23-000508-a при відсутності реальної потреби та при наявності раніше оголошеної процедури UA-2021-07-29-000990-c з ідентичним предметом закупівлі, яка станом на поточний час не завершена…»

Що ж не так зробив замовник?

Після аналізу даних, розміщених замовником на вебпорталі уповноваженого органу, встановлено таке.

29.07.2021 Відділом освіти виконавчого комітету Бердянської міської ради (далі — Замовник) розміщено оголошення про проведення відкритих торгів на закупівлю дидактичних матеріалів для комплектування кабінетів початкових класів «Нова українська школа» (ДК 021:2015 80520000-5 Навчальні засоби) очікуваною вартістю 500 838,00 гривень, ідентифікатор закупівлі UA-2021-07-29-000990-c.

Пізніше Замовником було прийнято рішення про відміну даної процедури, а учасником оскаржено таке рішення до Антимонопольного комітету України. Рішенням Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України від 04.11.2021 № 25012-р/пк-пз Замовника було зобов’язано скасувати рішення про відміну процедури закупівлі UA-2021-07-29-000990-c — «Дидактичні матеріали для комплектування кабінетів початкових класів «Нова українська школа», ДК 021:2015 80520000-5 Навчальні засоби».

Водночас Замовником станом на 23.10.2021 було оголошено нові відкриті торги на закупівлю дидактичних матеріалів для комплектування кабінетів початкових класів «Нова українська школа» (ДК 021:2015 80520000-5 Навчальні засоби) очікуваною вартістю 500 838,00 гривень, ідентифікатор закупівлі UA-2021-10-23-000508-a.

Під час моніторингу цієї закупівлі на запит Держаудитслужби замовником було надано документи, на підставі яких виділено кошти на зазначену закупівлю. Згідно з документами встановлено, що очікувана вартість сформована у сумі 500 838,00 грн з урахуванням ПДВ та обґрунтована виділеними коштами з державного бюджету — 350 571,00 грн та коштами місцевого бюджету у сумі 150 267,00 гривень.

23.11.2021 оприлюднено висновок про результати моніторингу процедури закупівлі, у якому зазначено: «очікувана вартість закупівлі співпадає з очікуваною вартістю, зазначеною в оголошенні про проведення відкритих торгів на закупівлю дидактичних матеріалів для комплектування кабінетів початкових класів «Нова українська школа» (ДК 021:2015 80520000-5 Навчальні засоби) очікуваною вартістю 500 838,00 гривень, ідентифікатор закупівлі UA-2021-07-29-000990-c, яка перебуває в статусі „кваліфікація переможця“.

Таким чином, процедури UA-2021-10-23-000508-a та UA-2021-07-29-000990-c тотожні, мають на меті придбання одного й того ж предмета закупівлі, а саме дидактичних матеріалів для комплектування кабінетів початкових класів «Нова українська школа» (ДК 021:2015 80520000-5 Навчальні засоби) очікуваною вартістю 500 838,00 гривень.

Згідно ч. 2 ст. 23 Бюджетного кодексу України бюджетні призначення встановлюються законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет) у порядку, визначеному цим Кодексом.

Згідно ч. 1 ст. 47 Бюджетного кодексу України відповідно до затвердженого розпису бюджету розпорядники бюджетних коштів одержують бюджетні асигнування, що є підставою для затвердження кошторисів.

Згідно ч. 1 ст. 48 Бюджетного кодексу України розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов’язання та здійснюють платежі тільки в межах бюджетних асигнувань, встановлених кошторисами. Відповідно до ч. 4 тієї ж статті зобов’язання, взяті учасником бюджетного процесу без відповідних бюджетних асигнувань або з перевищенням повноважень, встановлених цим Кодексом та законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет), не вважаються бюджетними зобов’язаннями (крім витрат, що здійснюються відповідно до частини шостої цієї статті) і не підлягають оплаті за рахунок бюджетних коштів. Взяття таких зобов’язань є порушенням бюджетного законодавства. Витрати бюджету на покриття таких зобов’язань не здійснюються.

Частина 2 ст. 70 Бюджетного кодексу України передбачає, що кошти спеціального фонду місцевих бюджетів витрачаються на заходи, передбачені рішенням про місцевий бюджет відповідно до законодавства.

Отже, в даному випадку з урахуванням вказаних законодавчих норм Бюджетного кодексу України, право здійснити видатки на мету „закупівля дидактичних матеріалів для комплектування кабінетів початкових класів «Нова українська школа» (ДК 021:2015 80520000-5 Навчальні засоби)“ обмежено затвердженими асигнуваннями на цю мету в сумі 500 838,00 гривень…».

З огляду на вищевказаний моніторинг, управління Східного офісу Держаудитслужби в Запорізькій області зобов’язало замовника здійснити заходи відповідно до пункту 2 частини 1 статті 32 Закону, а саме: відмінити відкриті торги через неможливість усунення порушень та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.

Отже, Закон України «Про публічні закупівлі» не містить норми щодо заборони проведення протягом року декількох процедур закупівель за однаковим предметом закупівлі, однак, враховуючи наведений моніторинг, проведення двох однакових закупівель одночасно може мати негативні наслідки для замовника.

Дата публікації: 21.01.2022