Щодо обов’язковості оприлюднення інформації та рішення про відхилення тендерної пропозиції учасника

Щодо обов’язковості оприлюднення інформації та рішення про відхилення тендерної пропозиції учасника

Відповідно до пункту 9 частини 1 статті 10 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII↗ (далі — Закон) замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель у порядку, встановленому Уповноваженим органом та Законом, інформацію про закупівлю, зокрема інформацію про відхилення тендерної пропозиції / пропозиції учасника, протягом одного дня з дня прийняття рішення про відхилення.

Згідно з абзацом 1 пункту 46 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників↗, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), інформація про відхилення тендерної пропозиції, у тому числі підстави такого відхилення (з посиланням на відповідні положення Особливостей та умови тендерної документації, яким така тендерна пропозиція та/або учасник не відповідають, із зазначенням, у чому саме полягає така невідповідність), протягом одного дня з дати ухвалення рішення оприлюднюється в електронній системі закупівель та автоматично надсилається учаснику процедури закупівлі / переможцю процедури закупівлі, тендерна пропозиція якого відхилена, через електронну систему закупівель.

Виходячи з наведених норм, в обов’язковому порядку оприлюдненню в електронній системі підлягає інформація про відхилення, яка оприлюднюється після прийняття рішення про таке відхилення.

Згідно з останнім абзацом частини 10 статті 11 Закону↗ рішення уповноваженої особи оформлюються протоколом із зазначенням дати прийняття рішення, який підписується уповноваженою особою.

Тим самим, чи обов’язково разом з інформацією про відхилення тендерної пропозиції учасника, на виконання згаданих вище норм, оприлюднювати ще й рішення у формі протоколу?

Звернемось до позиції Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі — Комісія) згідно з рішенням від 21.10.2024 № 17124-р/пк-пз (закупівля UA-2024-09-20-011286-a↗).

Обставини оскарження

Замовник прийняв рішення про відхилення тендерної пропозиції учасника у вигляді протоколу. В електронній системі під час відхилення пропозиції цього учасника оприлюднено наведений протокол та інформацію про відхилення.

Позиція скаржника

Вважаючи рішення про відхилення своєї пропозиції неправомірним, скаржник просив Комісію зобов’язати замовника скасувати таке рішення. Скаржник також наголосив, що рішення про відхилення не містить посилання на умови тендерної документації, яким пропозиція скаржника не відповідає, оскільки підстава відхилення скаржника стосувалась невиконання вимог, які взагалі не передбачались умовами закупівлі.

Позиція Комісії

Комісія проаналізувала протокол й інформацію щодо відхилення тендерної пропозиції скаржника та, посилаючись на припис пункту 9 частини 1 статті 10 Закону↗, зазначила, що Закон не передбачає обов’язку оприлюднювати рішення про відхилення пропозиції учасника саме у вигляді протокольного рішення (протоколу), у зв’язку з чим відсутні підстави для задоволення скарги в цій частині.

Коментар

Правда все одно була на боці скаржника, адже документація дійсно не містила умов, за невиконання яких і було відхилено пропозицію учасника. Разом з тим за наведеним рішенням органу оскарження ми визначились, що необов’язково замовнику оприлюднювати рішення про відхилення пропозиції учасника у формі протоколу.

Варто зазначити, що відсутність такого протоколу чи іншої інформації в системі щодо відхилення не позбавляє можливості учасника, пропозицію якого відхилено, оскаржувати таке рішення. Юристи ТОВ «Тендерне агентство Радник»↗ можуть допомогти при оскарженні таких рішень (чи то порушень). Звертайтесь за послугою «Підготовка скарг» вартістю від 3150,00 грн.

Хоч протокол оприлюднювати необов’язково, але інформацію, визначену вимогами пункту 46 Особливостей↗, оприлюднювати необхідно.

Проаналізуємо думку органу фінансового контролю згідно з висновком про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2024-09-03-011639-a↗ від 08.11.2024.

Обставини моніторингу

Замовник відхилив пропозицію одного з учасників закупівлі. В електронній системі щодо відхилення замовник зазначив інформацію про невідповідність його пропозиції умовам технічної специфікації та іншим вимогам тендерної документації, а також про виконання рішення органу оскарження. Аналогічну інформацію він зазначив і в протокольному рішенні про відхилення, яке також оприлюднено в системі.

Висновок органу фінансового контролю

Орган фінансового контролю зауважив, що відомості про відхилення пропозиції такого учасника не містять посилання на умови тендерної документації, яким така тендерна пропозиція не відповідає.

Тим самим у підсумку підрозділ Держаудитслужби встановив порушення положень пункту 46 Особливостей↗.

Коментар

Можливо, відображення необхідної інформації в оприлюдненому протоколі могло б запобігти порушенню в останній ситуації. 

Академія Радник↗ запрошує уповноважених осіб на стаціонарне навчання «Фахівець з публічних закупівель: 5-денний інтенсивний практичний курс↗», де будуть розібрані, зокрема, останні зміни до законодавства у сфері публічних закупівель. Закупівельники матимуть унікальну можливість на практиці пройти всі етапи проведення закупівель, разом із викладачами ознайомитися і розібратися в усіх тонкощах закупівельного процесу.

Олег ПІДГІРСЬКИЙ

юрист ТОВ «Тендерне агентство Радник»