Щодо зміни істотних умов договору про надання послуг чи виконання робіт у зв’язку з покращенням якості предмета закупівлі

Щодо зміни істотних умов договору про надання послуг чи виконання робіт у зв’язку з покращенням якості предмета закупівлі

Відповідно до підпункту 3 пункту 19 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників↗, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості↗), істотні умови договору про закупівлю, укладеного відповідно до пунктів 10↗ і 13↗ (крім підпунктів 13 і 15 пункту 13↗) Особливостей↗, не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім, зокрема, випадку покращення якості предмета закупівлі за умови, що таке покращення не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю.

Досить поширеним явищем є використання цієї норми з метою внесення чи оприлюднення змін до договору про закупівлю, що зовсім не стосуються її призначення. Переважно це відбувається через якісь прогалини під час укладення договору чи за примхами територіального органу Державної казначейської служби України. А через нейтральність згаданого положення замовникам спокійніше його використати.

Водночас дуже рідко припис підпункту 3 пункту 19 Особливостей↗ використовується за призначенням для внесення змін до договору про закупівлю робіт чи послуг, коли дійсно наявні відповідні підстави. Більшість закупівельників переконана, що така зміна можлива лише в договорах поставки товару. Проте таке припущення є хибним, адже під час здійснення будь-якої закупівлі визначаються технічні та якісні характеристики як товару, так і роботи чи послуги.

Так, наприклад, під час закупівлі робіт, пов’язаних з будівельним підрядом, за проєктно-кошторисною документацією визначаються обсяги та характеристики робіт із залученням матеріально-технічної бази та використанням матеріальних ресурсів, які також містять свою складову якості. Ось до таких умов і можуть вноситись зміни за випадком підпункту 3 пункту 19 Особливостей↗.

Якщо потрібна допомога в питанні внесення змін до істотних умов договору за випадками пункту 19 Особливостей↗, юристи ТОВ «Тендерне агентство Радник»↗ допоможуть з підготовкою проєкту відповідних змін, у тому числі додаткових угод, з послугою «Супровід змін та виконання договору» вартістю від 750,00 грн.

Розглянемо практичну ситуацію, що склалась під час проведення органом фінансового контролю моніторингу процедури закупівлі, оголошеної за ідентифікатором UA-2022-07-27-005453-a↗

Замовник здійснив закупівлю робіт з капітального ремонту інженерних мереж опалення, за результатом якої укладено договір про закупівлю.

Під час виконання цього договору сторонами шляхом укладення додаткової угоди вчинено правочин щодо внесення змін до договору у зв’язку з покращенням якості предмета закупівлі.

У період моніторингу ДАСУ розмістила в електронній системі запитання: 

«У чому саме полягає та якими документами підтверджується покращення якості предмета закупівлі, передбачене такою додатковою угодою?».

У відповідь на цей запит замовник зазначив, що якість продукції (послуг, робіт) є економічною категорією. Вона виражається показниками, які характеризують корисний ефект від використання певної продукції, матеріалів. Це може бути надійність, технологічність, стандартизація та уніфікація, ергономічність, естетичність, транспортабельність, екологічні показники, показники безпеки. Надані генпідрядником (умовно замінені) матеріали відповідають ДСТУ, що поширюється на такі матеріали. Матеріали належної якості та відповідають характеристикам, зазначеним у договорі.

Внесені зміни не чіпають, зокрема, конструктиву робіт за проєктом, без зміни технічних та якісних характеристик та без зміни вартості робіт.

Потім територіальний орган Держаудитслужби склав висновок про результати моніторингу процедури закупівлі, у якому не відобразив як порушення наведену зміну та навіть не згадував про неї.

З обставин описаної закупівлі ми бачимо, що випадок за підпунктом 3 пункту 19 Особливостей↗ має місце для реалізації і під час виконання договору про закупівлю робіт чи послуг. Варто зазначити, що доцільною для вчинення такої зміни є забезпечення належного підтвердження випадку, хоч нормою не визначена така обов’язковість. Це потрібно для того, щоб зафіксувати реальну складову, яка і визначить, що предмет закупівлі, так би мовити, після змін буде якіснішим, ніж до.   

А про практичні аспекти внесення змін до договорів про закупівлі можна більше дізнатись з відеонавчання «Внесення змін до договорів про закупівлю. Зміна ціни та суми договору» від Академії Радник↗.

Олег ПІДГІРСЬКИЙ, 

юрист ТОВ «Тендерне агентство Радник»