Важливі нюанси оприлюднення закупівлі на прикладі одного моніторингу

Важливі нюанси оприлюднення закупівлі на прикладі одного моніторингу

Часто ми досліджуємо практику Держаудитслужби та ознайомлюємо з нею читачів нашого блогу для того, щоб наші клієнти працювали без помилок. Сьогодні проаналізуємо висновок про результати моніторингу закупівлі щодо закупівлі за ідентифікатором UA-2020-08-05-008679-a.

1. Відкриті торги замість відкритих торгів з публікацією англійською мовою. Ні, не можна

Відповідно до частини 3 статті 10 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) оголошення про проведення конкурентних процедур закупівель у строки, встановлені у частині першій цієї статті, обов’язково додатково оприлюднюють в електронній системі закупівель англійською мовою, якщо очікувана вартість закупівлі перевищує суму, еквівалентну:

— для товарів і послуг — 133 тисячам євро;

— для робіт — 5 150 тисячам євро. 

Якщо ми переглянемо закупівлю за тендеромUA-2020-08-05-008679-a, топобачимо, що вартість закупівлі становить 12 997 142,00 гривень, а вид предмета закупівлі — послуги. Водночас замовник оприлюднив відкриті торги. 

Згідно з вищезазначеною нормою Закону, якщо вартість закупівлі для послуг перевищує суму, еквівалентну 133 тисячам євро, то оголошення додатково оприлюднюють англійською мовою, а це вже має бути вид закупівлі не відкриті торги, а відкриті торги з публікацією англійською мовою.

Примітка: важливо обрати правильний вид закупівлі, адже кожну закупівлю проводять за певним алгоритмом, який передбачений технічним завданням ProZorro.

Відповідно до частини 3 статті 10 Закону курс євро визначають згідно з офіційним курсом, установленим Національним банком України станом на дату оприлюднення в електронній системі закупівель оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі.

Для того щоб зрозуміти, чи вартість закупівлі товарів чи послуг не виходить за межі порогів, передбачених для відкритих торгів, потрібно зайти на сайт Національного банку України (далі — НБУ) за посиланням. У розділі «Офіційний курс гривні щодо іноземних валют» знайти офіційний курс для євро (рисунок 1) та помножити 133 000 на відповідний курс. Наприклад, станом на 26.08.2020 курс євро становить 32,4087 грн. Необхідно 133 000 помножити на 32,4087, і ми отримаємо результат — 4 310 357,1. Це і є та межа, до якої ще можна оприлюднювати відкриті торги. Якщо ж вартість закупівлі дорівнює або більша за отриману суму на дату оприлюднення закупівлі, то замовник зобов’язаний оприлюднити відкриті торги з публікацією англійською мовою, і моніторинг за вищевказаною закупівлею це підтверджує. 

Витяг із висновку моніторингу: «За результатами моніторингу встановлено, що Замовником здійснюється закупівля послуг — поточний ремонт. Згідно частини третьої статті 10 Закону оголошення про проведення процедури закупівлі у строки, встановлені у частині першій цієї статті, обов’язково додатково оприлюднюється на веб-порталі Уповноваженого органу англійською мовою, якщо очікувана вартість закупівлі перевищує суму, еквівалентну для товарів і послуг — 133 тисячам євро. Курс євро визначається згідно з офіційним курсом Національного банку України, встановленим на день надання для оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу оголошення про проведення процедури закупівлі. Згідно відкритих джерел Інтернет-ресурсів (minfin.com.ua) курс євро згідно з офіційним курсом Національного банку України, на день публікації на веб-порталі Уповноваженого органу оголошення про проведення процедури закупівлі послуг «Поточний ремонт проїзної частини дороги С 070703 Мукачево – Н.Давидково на ділянці км 0+000-5+400», а саме: 05 серпня 2020 року, очікуваною вартістю 12 997 142,00 гривень, становив — 32,7234 гривень / 1 євро. Враховуючи вищевикладене, Замовником порушено вимоги частин першої та третьої статті 10 Закону, в частині не оприлюднення оголошення про проведення процедури закупівлі на веб-порталі Уповноваженого англійською мовою, порушення строку подання тендерних пропозицій, оскільки очікувана вартість процедури закупівлі послуг, перевищує суму еквівалентну 133 тис. євро (133 000,00*32,7234 = 4 352 212,20 гривень)». 

Тож замовник значно перевищив вартісні межі для даного виду процедури, а тому перед оприлюдненням закупівлі завжди варто звірятися з офіційним курсом НБУ. 

Рис. 1

Рис. 1

2. Не забуваймо зазначати в оголошенні умови надання забезпечення

Відповідно до пункту 9 частини 2 статті 21 Закону оголошення про проведення відкритих торгів повинно містити розмір, вид та умови надання забезпечення тендерних пропозицій (якщо замовник вимагає його надати).

Тобто, якщо замовник встановлює забезпечення тендерних пропозицій, то в оголошення необхідно зазначити:

  1. розмір забезпечення;
  2. вид забезпечення;
  3. умови надання забезпечення. 

Розмір та вид забезпечення заповнює замовник при оприлюдненні закупівлі, вони відображаються в друкованій формі оголошення, а от електронне поле «Умови надання забезпечення» поки що не реалізоване в системі, тож багато замовників пропускають цей маленький, але важливий нюанс. І не оприлюднюють усю інформацію, яка передбачена Законом. 

У закупівлі UA-2020-08-05-008679-a бачимо, що представники Держаудитслужби звернули увагу на дане порушення. 

Витяг із висновку моніторингу: «За результатами моніторингу процедури закупівлі встановлено, що на порушення вимог пункту 9 частини другої статті 21 Закону опубліковане оголошення про проведення відкритих торгів не містить інформації про умови надання забезпечення тендерних пропозицій».

Хоча графу «Умови надання забезпечення тендерних пропозицій» поки не реалізовано, замовники все одно зобов’язані зазначати дану інформацію в оголошенні. Тому рекомендуємо під час оприлюднення закупівлі завантажувати друковану форму оголошення, в якій вказувати всю необхідну інформацію. 

Отже, під час оприлюднення процедури варто уважно перевіряти, чи правильний вид закупівлі обрано та чи всю інформацію вказано в оголошенні, адже навіть маленька помилка може стати порушенням та спричинити відміну закупівлі.

Дата публікації: 28.08.2020