Відхилення за неналежне обґрунтування аномально низької ціни: правильно чи ні? Практика АМКУ

Відхилення за неналежне обґрунтування аномально низької ціни: правильно чи ні? Практика АМКУ

Поняття аномально низької ціни було запроваджено законодавцем у новій редакції Закону України «Про публічні закупівлі»(далі — Закон) як антидемпінговий засіб, що допоміг би замовнику позбавитися тендерних «тролів», недобросовісних учасників та зробити проведення процедур закупівель максимально результативними. Проте необхідність обґрунтування аномально низької ціни досі лякає багатьох учасників, адже ця норма може спонукати деяких замовників до зловживання своїми повноваженнями при оцінці належності такого обґрунтування.

То що ж таке належне обґрунтування аномально низької ціни? За яких умов відхилення учасника за «неналежність» його обґрунтування необхідно оскаржити? Як діяти замовнику, щоб уникнути такого оскарження?

Відповідно до пункту 3 частини 1 статті 1 Закону аномально низька ціна тендерної пропозиції — ціна / приведена ціна найбільш економічно вигідної пропозиції за результатами аукціону, яка є меншою на 40 або більше відсотків від середньоарифметичного значення ціни / приведеної ціни тендерних пропозицій інших учасників на початковому етапі аукціону, та/або є меншою на 30 або більше відсотків від наступної ціни / приведеної ціни тендерної пропозиції за результатами проведеного електронного аукціону. Аномально низька ціна визначається електронною системою закупівель автоматично за умови наявності не менше двох учасників, які подали свої тендерні пропозиції щодо предмета закупівлі або його частини (лота).

Згідно із частиною 14 статті 29 учасник, який запропонував найбільш економічно вигідну тендерну пропозицію, що є аномально низькою, повинен надати протягом одного робочого дня з дня визначення найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції обґрунтування в довільній формі щодо цін або вартості відповідних товарів, робіт чи послуг пропозиції.

У свою чергу замовник:

— може відхилити аномально низьку тендерну пропозицію, у разі якщо учасник не надав належного обґрунтування вказаної у ній ціни або вартості, та

— відхиляє аномально низьку тендерну пропозицію у разі ненадходження такого обґрунтування протягом строку, визначеного абзацом першим цієї частини.

На жаль, Закон не конкретизує, яке саме обґрунтування буде належним, проте зазначає, що обґрунтування аномально низької тендерної пропозиції може містити інформацію про:

1) досягнення економії завдяки застосованому технологічному процесу виробництва товарів, порядку надання послуг чи технології будівництва;

2) сприятливі умови, за яких учасник може поставити товари, надати послуги чи виконати роботи, зокрема спеціальна цінова пропозиція (знижка) учасника;

3) отримання учасником державної допомоги згідно із законодавством.

Отже, якщо учасник дотримався вимог Закону та тендерної документації при підготовці тендерної пропозиції та в разі, якщо його пропозиція була визначена системою закупівель аномально низькою, надав у визначений законом термін її обґрунтування, замовник не має підстав для відхилення пропозиції такого учасника.

Так, при розгляді скарг щодо проведення процедур закупівель UA-2021-02-09-013021-a, UA-2020-12-10-000037-a, UA-2021-03-05-006579-c Постійно діючою адміністративною колегією Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі — Колегія) було встановлено: оскільки тендерна документація не містила окремих вимог до порядку формування ціни пропозиції учасника, а також порядку оформлення обґрунтування аномально низької ціни, пропозиція скаржника була неправомірно відхилена замовником (рішення від 24.03.2021 № 5940, рішення від  16.04.2021 № 8233, рішення від 05.05.2021 № 9800). Аналогічна позиція викладена Колегією також і в багатьох інших рішеннях (рішенні № 15728-р/пк-пз від 18.08.2020, рішенні № 17214-р/пк-пз від 14.09.2020, рішенні № 23186-р/пк-пз від 15.12.2020 тощо).

Отже, як свідчить практика, у більшості випадків оскарження відхилення через неналежне обґрунтування закінчується перемогою учасника (скаржника).

Оскільки базовим документом для оцінки пропозицій учасників є тендерна документація, замовник має діяти виключно в рамках Закону та вимагати від учасників подання лише тієї інформації та документів, які передбачені тендерною документацією.Таким чином, якщо замовник має окремі вимоги щодо обґрунтування аномально низької ціни, варто чітко їх прописати у тендерній документації. У разі недотримання цих вимог учасником, рішення Колегії, безперечно, буде ухвалене на користь замовника.

Ще більше корисних порад для замовників — у статті Максима Коломійця «Аномально низька ціна, що потрібно знати замовникові». А стаття «Аномально низька ціна товару: обґрунтовуємо правильно!» допоможе учасникам підготувати коректне обґрунтування.

Дата публікації: 17.06.2021