Вміст витягу МВС для відмови учаснику в участі в процедурі закупівлі
Відповідно до підпунктів 5, 6↗ і 12 пункту 47 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників↗, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), замовник приймає рішення про відмову учаснику процедури закупівлі в участі у відкритих торгах та зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію учасника процедури закупівлі в разі, коли керівника учасника (юридичної особи) процедури закупівлі чи фізичну особу, яка є учасником процедури закупівлі, було:
- засуджено за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов’язане з хабарництвом та відмиванням коштів), при цьому судимість з цієї особи не знято або не погашено в установленому законом порядку;
- притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення правопорушення, пов’язаного з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми.
Нагадаю, що правопорушення, виділені у підпункті 12 пункту 47 Особливостей↗, визначаються як кримінальні правопорушення, передбачені Кримінальним кодексом України↗ (далі — ККУ), а саме згідно зі статтями 149 або 150 ККУ↗. Тобто, як і для цілей підпунктів 5 і 6 пункту 47 Особливостей, особа повинна бути засуджена за таке правопорушення та, відповідно, мати судимість.
Згідно з частиною 1 статті 88 ККУ↗ особа визнається такою, що має судимість, з дня набрання законної сили обвинувальним вироком і до погашення або зняття судимості.
Ми звикли, що документом, який підтверджує відсутність підстав, зазначених у підпунктах 5, 6 і 12 пункту 47 Особливостей, та надається переможцем в порядку, визначеному абзацом 15 пункту 47 Особливостей↗, є витяг з інформаційно-аналітичної системи «Облік відомостей про притягнення особи до кримінальної відповідальності та наявності судимості». Така інформаційно-аналітична система (далі — ІАС) ведеться за відповідним положенням, затвердженим наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.03.2022 № 207↗ (далі — Положення № 207).
Пунктом 8 розділу І Положення № 207↗ передбачено, що в ІАС обробляються такі відомості про об’єкти обліку:
- установчі дані: прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності), дата та місце народження;
- громадянство, стать, адреса задекларованого / зареєстрованого місця проживання (перебування), реквізити документів, що посвідчують особу, підтверджують громадянство України або спеціальний статус особи, унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі, реєстраційний номер облікової картки платника податку, дактилоскопічна формула (за наявності);
- повідомлення особі про підозру (пред’явлення обвинувачення);
- застосування щодо особи запобіжних заходів;
- оголошення особи у розшук;
- наслідки досудового розслідування кримінальних правопорушень (закриття кримінального провадження; звернення до суду з обвинувальним актом; з клопотанням про звільнення особи від кримінальної відповідальності; з клопотанням про застосування примусових заходів медичного або виховного характеру);
- судове рішення: дата, найменування суду, статті ККУ, вид та строк покарання, дата набрання законної сили;
- виконання покарання;
- здійснення Президентом України помилування щодо засудженого;
- застосування заходів пробації;
- засудження громадян України на території іноземних держав;
- зняття / погашення судимості.
Таким чином, для відмови за підставами підпунктів 5, 6↗ і 12 пункту 47 Особливостей↗ витяг з ІАС повинен містити, зокрема, відомості про судове рішення: дату, найменування суду, статті ККУ, вид та строк покарання, дату набрання законної сили.
Варто наголосити, що обов’язковим фактором відмови за підпунктами 5 і 6 пункту 47 Особливостей є вчинення злочину саме з корисливих мотивів. Тобто особа засуджена не за будь-який злочин.
Разом з тим, якщо у витягу з ІАС визначена лише інформація, наприклад, про повідомлення особі про підозру (пред’явлення обвинувачення), такий факт не може визначати підставу для відмови учаснику та відхилення його пропозиції.
Якщо виникли питання, які потребують роз’яснення тієї чи іншої правової норми закупівельного або пов’язаного із ним законодавства, юристи ТОВ «Тендерне агентство Радник»↗ допоможуть за допомогою послуги усної/письмової консультації↗ вартістю від 450,00 грн.
А для кращого розуміння законодавства у сфері публічних закупівель та алгоритмів їх здійснення експерти Академії Радник↗ підготували модульне онлайн-навчання «Експерт з публічних закупівель↗».
Олег ПІДГІРСЬКИЙ,
юрист ТОВ «Тендерне агентство Радник»