Законопроєкт № 11057 — прозоре будівництво

Законопроєкт № 11057 — прозоре будівництво

Верховна Рада України 19.09.2024 прийняла проєкт Закону № 11057 про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі»↗ (далі — Проєкт № 11057↗) щодо забезпечення оприлюднення замовниками в електронній системі закупівель інформації про ціни на матеріальні ресурси під час закупівель послуг з поточного ремонту та робіт з будівництва (прозоре будівництво). Цей законопроєкт направлено на підпис Президенту України.

Таким чином, грядуть чергові зміни до поточної редакції Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII↗ (далі — Закон↗), навіть попри те, що на розгляді парламенту перебуває ще й проєкт № 11520 нового Закону про публічні закупівлі↗, який 17.09.2024 прийнятий за основу, який надалі замінить чинний Закон↗.

Так, Проєктом № 11057↗ вносяться такі зміни до Закону↗:

1. Предмет закупівлі, на який не поширюється дія Закону↗, передбачений пунктом 20 частини 5 статті 3 Закону↗, умовно доповнено обмеженнями щодо постачальників, до яких застосовано санкції згідно із Законом України «Про санкції»↗, а також більш розширено мету закупівлі за таким виключенням. 

2. Частину 1 статті 41 Закону↗ доповнено абзацами 2–4 такого змісту:

"Невід'ємними додатками до договору про закупівлю послуг з поточного ремонту, робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту об’єкта будівництва є документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси.

Невід'ємними додатками до договору про закупівлю послуг з поточного ремонту з розробленням проектної документації, робіт з будівництва об’єктів з розробленням проектної документації є документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси, що долучаються після складання договірної ціни, уточненої (узгодженої) відповідно до затвердженої проектної документації (затвердження проектної документації є обов'язковим, якщо це передбачено законодавством).

В документах, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси, обов'язково має зазначатися така інформація: найменування матеріального ресурсу (з характеристиками), одиниця його виміру, кількість, відпускна ціна, а також вартість транспортування та заготівельно-складські витрати, а також країна походження товару щодо кожної номенклатурної позиції. Такі документи можуть містити іншу інформацію".

3. Пункти 10 і 11 частини 1 статті 10↗, частину 7↗ та абзац 1↗, пункти 7–9 і абзац 11 частини 8 статті 41↗, а також пункти 3⁷ і 3⁸ Прикінцевих та перехідних положень Закону↗ викладено в новій редакції, що варто розглянути в таблиці з порівнянням:

4. Прикінцеві та перехідні положення Закону↗ доповнено пунктами 6² та 6³, що стосуються положень, за якими тимчасово вимоги Закону↗ не поширюються щодо деяких замовників окремих сфер господарювання, які належать до пункту 4 частини 1 статті 2 Закону↗.

Якщо необхідні роз’яснення щодо змісту законодавства у сфері публічних закупівель, а також щодо алгоритмів його застосування, замовляйте послугу усної/письмової консультації↗ від ТОВ «Тендерне агентство Радник»↗ вартістю від 190,00 грн.

Виходячи зі змісту наведених норм Уряду, потрібно буде і внести зміни до Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників↗, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості↗), беручи до уваги, наприклад, що пункт 3⁸ Прикінцевих та перехідних положень Закону у новій редакції визначає оприлюднення звіту про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, не виключно щодо закупівель, здійснених без використання електронної системи. Водночас це є незрозумілим, оскільки за приписом зміненого пункту 3⁸ Прикінцевих та перехідних положень Закону слідує, що такий звіт потрібно буде оприлюднювати й після укладення договору за результатом проведення відкритих торгів.

У будь-якому випадку очікуємо набрання чинності Законом за Проєктом № 11057↗, а також можливих змін до Особливостей↗.

Експертами Академії Радник↗ разом із практиками у закупівлях розроблено онлайн-марафон для закупівельника: від початківця до експерта з публічних закупівель, де спеціалісти публічних закупівель отримають як теоретичні, так і практичні знання застосування закупівельного законодавства. Крім того, учасникам марафону буде надано місяць консультацій після його завершення. 

Олег ПІДГІРСЬКИЙ, 

юрист ТОВ «Тендерне агентство Радник»