Замовником оголошено відкриті торги з публікацією англійською мовою, очікувана вартість яких не перевищує 133 тис. євро: порушення чи ні?

Замовником оголошено відкриті торги з публікацією англійською мовою, очікувана вартість яких не перевищує 133 тис. євро: порушення чи ні?

Рішення Луганського окружного адміністративного суду від 28.10.2021 у справі № 360/3530/21

Обставини справи:

22.06.2021 Управлінням Північно-східного офісу Держаудитслужби в Луганській області (далі — Держаудитслужба) в електронній системі закупівель Рrozorro було опубліковано висновок про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2021-03-25-005249-b за предметом закупівлі: код ДК 021:2015:09130000-9: Нафта і дистиляти (Бензин А-92 (Євро), код ДК 021:2015:09132000-3 та Дизельне паливо, код ДК 021:2015:09134200-9), за процедурою відкриті торги з публікацією англійською мовою (далі — закупівля).

У висновку зазначено про виявлення порушень законодавства у сфері публічних закупівель, зокрема: замовником в електронній системі закупівель оголошення про проведення закупівлі нафти та дистилятів очікуваною вартістю 1 372 140,00 грн (сума менше ніж 133 тисяч євро) додатково оприлюднено англійською мовою, чим порушено вимоги частини 1 статті 10 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон).

З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 2 та 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом відміни торгів відповідно до статті 32 Закону та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення законодавства у сфері публічних закупівель, викладеного у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявленого порушення.

Позиція позивача (далі — замовник):

Згідно з частиною 10 статті 3 Закону замовник не має права ділити предмет закупівлі на частини з метою уникнення проведення процедури відкритих торгів / спрощених закупівель або застосування цього Закону, зокрема положень частини 3 статті 10 цього Закону.

 Відповідно до частини 3 статті 10 Закону  оголошення про проведення конкурентних процедур закупівель у строки, встановлені у частині 1 цієї статті, обов’язково додатково оприлюднюються в електронній системі закупівель англійською мовою, якщо очікувана вартість закупівлі перевищує суму, еквівалентну: для товарів і послуг — 133 тисячам євро; для робіт — 5150 тисячам євро. Курс євро визначається згідно з офіційним курсом, установленим Національним банком України станом на дату оприлюднення в електронній системі закупівель оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі.

З початку 2021 року замовником було оголошено проведення дев’яти процедур закупівель за кодом ДК 021:2015:09130000-9: Нафта і дистиляти (Бензин А-92 (Євро), код ДК 021:2015:09132000-3 та Дизельне паливо, код ДК 021:2015:09134200-9), сумарна очікувана вартість яких перевищує суму, еквівалентну 133 тисячам євро. З метою недопущення порушення вимог, встановлених частиною 10 статті 3 Закону (ділення предмета закупівлі на частини з метою уникнення проведення процедури відкритих торгів з публікацією оголошення англійською мовою), замовник у 2021 році кожне оголошення про проведення процедури закупівлі за кодом ДК 021:2015:09130000-9: Нафта і дистиляти (Бензин А-92 (Євро), код ДК 021:2015:09132000-3 та Дизельне паливо, код ДК 021:2015:09134200-91) публікував в електронній системі закупівель Prozorro англійською мовою.

Позиція відповідача (Держаудитслужби):

В обґрунтування заперечень проти позову відповідач зазначив, що відповідно до частини 1 статті 4 Закону закупівля здійснюється відповідно до річного плану. При цьому річним планом передбачена закупівля нафти і дистилятів (Бензин А-92 (Євро) за кодом ДК 021:2015:09130000-9) на суму 1 372 140,00 грн, що не перевищує межі, встановлені в частині 3 статті 10 Закону. Таким чином, залежно від очікуваної вартості замовник обов’язково додатково оприлюднює оголошення про проведення процедури закупівлі на вебпорталі Уповноваженого органу англійською мовою, саме у разі, якщо очікувана вартість закупівлі перевищує межі, встановлені в частині 3 статті 10 Закону. Поряд з цим, якщо очікувана вартість закупівлі не перевищує межі, встановлені в частині 3 статті 10 Закону, замовник зобов’язаний здійснювати таку закупівлю з дотриманням відповідних вимог Закону.

Позиція суду:

Замовником25.03.2021 в електронній системі закупівель оприлюднено оголошення про проведення відкритих торгів із дотриманням строків, визначених пунктом 1 частини 1 статті 10 Закону (не пізніше ніж за 15 днів до кінцевого строку подання тендерних пропозицій, якщо вартість закупівлі не перевищує межі, встановлені у частині 3 цієї статті, та не пізніше 30 днів у разі перевищення таких меж).

У межах спірних правовідносин оприлюднення позивачем в електронній системі закупівель оголошення про проведення відкритих торгів у строки, встановлені у частині 1 статті 10, додатково англійською мовою, у той час як очікувана вартість цієї закупівлі не перевищує суму, еквівалентну для товарів і послуг —133 тисячам євро, суд не вважає порушенням вимог частини 1 статті 10 Закону.

З огляду на приписи частини 10 статті 3 Закону, положень частини 3 статті 10 цього Закону, а також систематичну закупівлю товарів (назва предмета закупівлі: код ДК 021:2015:09130000-9: Нафта і дистиляти (Бензин А-92 (Євро), код ДК 021:2015:09132000-3 та Дизельне паливо, код ДК 021:2015:09134200-9) протягом 2021 року шляхом проведення відкритих торгівтакі дії замовника суд вважає належною обачністю.

Таким чином, суд дійшов висновку про необґрунтованість та безпідставність висновку Держаудитслужби про порушення замовником пункту 1 частини 1 статті 31, пункту 3 частини 2 статті 32 Закону.

Дата публікації: 24.12.2021