Зміна ціни під час проведення переговорної процедури закупівлі в разі, якщо було двічі відмінено процедуру «відкриті торги»

Зміна ціни під час проведення переговорної процедури закупівлі в разі, якщо було двічі відмінено процедуру «відкриті торги»

Відповідно до пункту 1 частини 2 статті 40 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) замовники можуть застосовувати переговорну процедуру закупівлі як виняток у разі, якщо було двічі відмінено процедуру відкритих торгів, у тому числі частково (за лотом), через відсутність достатньої кількості тендерних пропозицій, визначеної цим Законом. При цьому предмет закупівлі, його технічні та якісні характеристики, а також вимоги до учасника процедури закупівліне повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації. 

Тобто для застосування переговорної процедури закупівлі на підставі наведеного пункту Закону замовникові необхідно зважати на те, що предмет закупівлі (визначає замовник у порядку, установленому Уповноваженим органом, із застосуванням Єдиного закупівельного словника, затвердженого у встановленому законодавством порядку), його технічні та якісні характеристики (установлює замовник, виходячи зі специфіки предмета закупівлі, та зазначає у вигляді технічної специфікації в тендерній документації), а також вимоги до учасника процедури закупівлі (установлює замовник відповідно до вимог Закону та вимог щодо наявності яких передбачено законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації) не повинні відрізнятися від вимог, що були встановленні замовником у відмінених процедурах. 

Зокрема, відповідно до пункту 33 частини 1 статті 1 Закону технічна специфікація до предмета закупівлі — встановлена замовником сукупність технічних умов, що визначають характеристики товару (товарів), послуги (послуг) або необхідні для виконання робіт щодо об’єкта будівництва, що можуть включати показники впливу на довкілля й клімат, особливості проектування (у тому числі щодо придатності для осіб із обмеженими фізичними можливостями), відповідності, продуктивності, ресурсоефективності, безпечності, процедури забезпечення якості, вимоги щодо найменування продукції, під яким вона продається, термінологію, символи, методику випробувань і тестування, вимоги до пакування, маркування й етикетування, інструкції для користувачів, технологічні процеси й технології виробництва на будь-яких етапах життєвого циклу робіт, товару чи послуги. 

З наведеного випливає, що Закон не містить обмежень щодо зміни очікуваної вартості предмета закупівлі у випадку застосування переговорної процедури закупівлі на підставі пункту 1 частини другої статті 40 Закону.

Однак замовникам слід бути обережними, змінюючи очікувану вартість предмета закупівлі. Наприклад, замовник провів відкриті торги на закупівлю за ДК 021:2015 – 03410000-7 — Деревина (Дров’яна деревина для непромислового використання) очікуваною вартістю 500 000,00 грн з ПДВ двічі. На оголошенні процедури закупівлі було подано менше двох тендерних пропозиції, і дані процедури автоматично відмінила електронна система закупівель відповідно до пункту 1 частини 2 статті 32 Закону. Однак у зазначених процедурах було подано тендерну пропозицію одного учасника в розмірі 486 000,00 грн з ПДВ. Яку очікувану вартість закупівлі зазначити в річному плані закупівель (далі — річний план) для проведенні переговорної процедури закупівлі? 

Оскільки відповідно до частини 1 статті 4 Закону планування закупівель відбувається на підставі наявної потреби в закупівлі товарів, робіт і послуг, то заплановані закупівлі включають до річного плану. Тож замовникові все ж краще в річному плані відобразити переговорну процедуру на закупівлю за ДК 021:2015 – 03410000-7 — Деревина (Дров’яна деревина для непромислового використання) очікуваною вартістю 500 000,00 грн згідно з очікуваною вартістю відмінених процедур закупівель. 

У разі застосування переговорної процедури закупівлі замовник укладає договір про закупівлю саме після проведення переговорів щодо ціни та інших умов договору про закупівлю з одним або кількома учасниками процедури закупівлі. Тобто замовник повинен за результатами проведених переговорів розмістити повідомлення про намір укласти договір відповідно до частини 6 статті 40 Закону, де обов’язково зазначає узгоджену ціну пропозиції учасника процедури закупівлі (наприклад, 486 000,00 грн з ПДВ). Однак під час заповнення електронних полів на майданчикові очікувану вартість закупівлі доцільно зазначити 500 000,00 грн з ПДВ (як у річному плані), а вже коли вносять інформацію про учасника та формують повідомлення про намір укласти договір, то вартість пропозиції учасника необхідно зазначити 486 000,00 грн з ПДВ (згідно з проведеними переговорами). 

Нагадуємо, що якщо замовник двічі відмінив процедуру «відкриті торги», у тому числі частково (за лотом), через відсутність достатньої кількості тендерних пропозицій, то повідомлення про намір укласти договір, яке складає замовник, повинно містити обґрунтування застосування переговорної процедури закупівлі відповідно до пункту 8 частини 6 статті 40 Закону, а саме посилання на експертні, нормативні, технічні та інші документи, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі. У даному випадкові повинно бути посилання на ідентифікатори процедур закупівель або посилання на звіти про результати проведення таких процедур закупівель у зв’язку з відсутністю достатньої кількості тендерних пропозицій, предметом закупівлі в яких були ті самі товари, роботи і послуги, що є предметом закупівлі в разі застосування переговорної процедури закупівлі. Слід зазначити, що відмінені процедури закупівлі повинні бути оголошені після 19 квітня 2020 року, а саме після введення в дію нової редакції Закону. 

Водночас, застосовуючи переговорну процедуру закупівлі, замовникам слід зважати на те, що метою Закону є, зокрема, забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, а принципами здійснення закупівель є максимальна економія, ефективність та прозорість, запобігання корупційним діям і зловживанням. 

Також дане питання детально розкрито в статті «Проведення переговорної процедури на підставі двох відкритих торгів за старою редакцією Закону», що опублікована на порталі RADNUK.COM.UA

Дата публікації: 12.06.2020