Звітування щодо закупівель, що здійснюються господарськими товариствами з державною часткою чи часткою територіальної громади в статутному капіталі
Відповідно до частини 2 статті 79 Господарського кодексу України↗ (далі — ГКУ↗) господарське товариство, державна частка у статутному капіталі якого перевищує 50 відсотків, його дочірні підприємства, а також підприємства, господарські товариства, у статутному капіталі яких 50 і більше відсотків належить господарському товариству, державна частка у статутному капіталі якого перевищує 50 відсотків, у разі здійснення ними закупівель та за умови, що вартість предмета закупівлі дорівнює або перевищує межі, визначені частиною 1 статті 2 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон↗), оприлюднюють на вебпорталі Уповноваженого органу, визначеного Законом, звіт про укладення договору про закупівлю товарів, робіт і послуг за кошти підприємств та інформацію про зміну його істотних умов не пізніше ніж через сім днів з дня укладення договору про закупівлю або внесення змін до нього. У звіті обов’язково зазначаються: найменування, кількість товару та місце його поставки, вид робіт і місце їх виконання або вид послуг і місце їх надання, інформація про технічні та якісні характеристики товарів, робіт і послуг, найменування і місцезнаходження постачальника, виконавця робіт і надавача послуг, з яким укладено договір, ціна за одиницю товару, робіт і послуг та сума, визначена в договорі, дата укладення договору, строк поставки товарів, виконання робіт і надання послуг тощо.
Згідно зі статтею 113 Цивільного кодексу України↗ господарським товариством є юридична особа, статутний (складений) капітал якої поділений на частки між учасниками.
Господарські товариства можуть бути створені у формі повного товариства, командитного товариства, товариства з обмеженою або додатковою відповідальністю, акціонерного товариства.
За частиною 1 статті 80 ГКУ↗ до господарських товариств належать: акціонерні товариства, товариства з обмеженою відповідальністю, товариства з додатковою відповідальністю, повні товариства, командитні товариства.
Статтею 1 Закону України «Про господарські товариства» від 19.09.1991 № 1576-XII↗ передбачено, що господарським товариством є юридична особа, статутний (складений) капітал якої поділений на частки між учасниками.
Господарськими товариствами цим Законом↗ визнаються підприємства, установи, організації, створені на засадах угоди юридичними особами і громадянами шляхом об'єднання їх майна та підприємницької діяльності з метою одержання прибутку.
До господарських товариств належать: акціонерні товариства, товариства з обмеженою відповідальністю, товариства з додатковою відповідальністю, повні товариства, командитні товариства.
Враховуючи зміст наведених норм, частина 2 статті 79 ГКУ↗ стосується господарських товариств, що є замовниками в розумінні Закону, а також які до таких не відносяться, оскільки здійснюють діяльність на промисловій чи комерційній основі.
Звичайно, таке трактування викликає багато спірних питань щодо застосування цієї норми, адже навіщо замовнику в розумінні Закону оприлюднювати ще якийсь звіт, якщо він і так використовує електронну систему закупівель для здійснення публічних закупівель. Крім того, така норма передбачає необхідність звітування з огляду на вартісні межі здійснення закупівлі, визначені частиною 1 статті 2 Закону, в той час, коли поточна редакція згаданої частини буквально з 20.04.2020 містить інший припис.
Але можна особливо не зациклюватись на частині 2 статті 79 ГКУ↗, адже ГКУ втрачає чинність з 28.08.2025 за Законом України «Про особливості регулювання діяльності юридичних осіб окремих організаційно-правових форм у перехідний період та об’єднань юридичних осіб» від 09.01.2025 № 4196-IX↗ (далі — Закон № 4196↗).
Звичайно, визначення господарського товариства залишаються такими, як наведено вище, крім тих, що встановлював ГКУ.
Щоб отримати роз’яснення тієї чи іншої норми законодавства у сфері публічних закупівель, звертайтесь до юристів ТОВ «Тендерне агентство Радник»↗ за послугою усної/письмової консультації↗ вартістю від 450,00 грн.
Поряд з цим Закон № 4196↗ з 28.08.2025 внесе зміни, а точніше доповнить Закон України «Про управління об'єктами державної власності» від 21.09.2006 № 185-V↗ (далі — Закон № 185), зокрема статтею 9⁶↗, та Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97-ВР↗ (далі — Закон № 280), зокрема частиною 11 статті 60↗, що передбачають такі положення:
Господарське товариство, яке не є замовником у розумінні Закону та у статутному капіталі якого більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі (що стосується Закону № 185) / територіальній громаді (що стосується Закону № 280) або іншій юридичній особі, у статутному капіталі якої більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі / територіальній громаді, здійснює закупівлю товарів, робіт або послуг, вартість яких дорівнює або перевищує межі, визначені частиною 1 статті 3 Закону↗, з дотриманням таких умов:
1) господарське товариство здійснює закупівлі відповідно до положення про закупівлі, затвердженого уповноваженим органом такого господарського товариства відповідно до вимог цієї статті, яке оприлюднює на своєму вебсайті;
2) господарське товариство оприлюднює на своєму вебсайті оголошення про здійснення закупівлі в порядку та строки, визначені положенням про закупівлі такого господарського товариства;
3) господарське товариство оприлюднює на вебпорталі уповноваженого органу, визначеного Законом, звіт про укладення договору про закупівлю товарів, робіт або послуг та інформацію про зміну його істотних умов у строки, визначені положенням про закупівлі такого господарського товариства. У звіті зазначаються назва договору, дата укладення договору, номер договору (за наявності), найменування, ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань або реєстраційний номер облікової картки платника податків фізичної особи — постачальника товарів, виконавця робіт чи надавача послуг, ціна договору та інша інформація, передбачена положенням про закупівлі такого господарського товариства.
Керівник господарського товариства, у статутному капіталі якого більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі / територіальній громаді або іншій юридичній особі, у статутному капіталі якої більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі / територіальній громаді, несе відповідальність за дотримання порядку здійснення закупівель, визначеного законодавством та внутрішніми документами такого господарського товариства.
Умовно можна сказати, що наведені норми замінять приписи частини 2 статті 79 ГКУ↗ та будуть дещо чіткішими.
Так, стаття 9⁶ Закону № 185↗ та частина 11 статті 60 Закону № 280↗ точно не стосуватимуться господарських товариств — замовників у розумінні Закону, а лише, так би мовити, подібних замовникам господарських товариств, які здійснюють діяльність на комерційній та/або промисловій основі.
Крім того, конкретно визначено, що за порушення наведених норм керівник такого господарського підприємства може бути притягнутим до відповідальності за порушення порядку здійснення закупівель.
Нагадаю, що статтею 164¹⁴ Кодексу України про адміністративні правопорушення↗ передбачається адміністративна відповідальність якраз за такі порушення. Найбільш явним порушенням може бути неоприлюднення або порушення строків оприлюднення інформації про закупівлі.
Доцільно виділити, що частина 11 статті 60 Закону № 280↗ стосуватиметься саме господарських товариств, власниками яких є територіальні громади, тоді як частина 2 статті 79 ГКУ↗ стосувалась лише господарських товариств з державною часткою. Тобто робить нововведення в закупівельне законодавство.
Детальніше про відповідальність у закупівлях можна дізнатись з відеонавчання «Відповідальність у закупівлях і моніторинги↗» від Академії Радник↗.
Олег ПІДГІРСЬКИЙ,
юрист ТОВ «Тендерне агентство Радник»