Чи включати до предмета закупівлі електричної енергії послуги з розподілу
Досить часто перед уповноваженими особами постає питання, чи варто включати до предмета закупівлі електричної енергії послуги з її розподілу, адже Правила роздрібного ринку електричної енергії↗ передбачають, що оператор системи розподілу зобов’язаний укласти договори про надання послуг з розподілу з усіма споживачами, електроустановки яких приєднані до електричних мереж на території його діяльності, за умови, що за об’єктом оформлено паспорт точки (паспорти точок) розподілу. При цьому останні роки була поширена практика здійснення закупівлі електричної енергії з урахуванням послуг з розподілу, проте станом на сьогодні існує ряд обставин, які не узгоджуються із такими закупівлями.
Насамперед звертаємо увагу на те, що предмет закупівлі товару визначається замовником відповідно до пункту 34 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі»↗ (далі — Закон) та згідно з наказом Мінекономіки «Про затвердження Порядку визначення предмета закупівлі»↗ від 15.04.2020 № 708, яким встановлено, що предмет закупівлі товарів і послуг визначається замовником згідно з пунктами 21 і 34 частини 1 статті 1 Закону та за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника.
Виходячи із цього, електрична енергія — це товар, якому відповідає код за ДК 021:2015 Єдиного закупівельного словника 09310000-5 Електрична енергія; а послуги з розподілу електричної енергії — це послуга, якій відповідає код за ДК 021:2015 Єдиного закупівельного словника 65310000-9 Розподіл електричної енергії.
Тобто згідно з закупівельним законодавством це два окремі предмети закупівлі, які потрібно планувати та закуповувати окремо.
Якщо у вас виникають складності з проведенням процедур закупівель, скористайтесь послугою Агентства «Супровід відкритих / міжнародних торгів»↗.
Також варто наголосити, що в пункті 21 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178↗ (далі — Особливості), встановлені випадки, у яких договір вважатиметься нікчемним, в тому числі коли назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником не відповідає товарам, роботам чи послугам, що фактично закуплені замовником.
Що це означає? Якщо замовник купуватиме електричну енергію разом з розподілом, то такому предмету закупівлі доведеться обрати один код ДК 021:2015, і, як правило, це 09310000-5 Електрична енергія. Але такий договір про закупівлю міститиме ознаки нікчемності, оскільки назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником не відповідатиме товарам і послугам, що фактично закуплені замовником.
Численна практика моніторингів органів Держаудитслужби України (ДАСУ) також свідчить на користь того факту, що замовникам не варто об’єднувати ці два предмети закупівлі в один.
З огляду на вищевикладене рекомендуємо замовникам здійснювати закупівлю електричної енергії окремо від послуг з її розподілу.
Щоб бути в курсі останніх змін закупівельного законодавства, рекомендуємо взяти участь у навчанні «Фахівець з публічних закупівель: 5-денний інтенсивний практичний курс», яке буде проводити Академія Радник 20-24.01.2025 в м. Київ.
Вікторія НЕХТА,
юрист ТОВ "Тендерне агентство Радник"