Чи зазначати в оголошенні про проведення процедури закупівлі інформацію щодо забезпечення виконання договору
Наразі електронні майданчики активно впроваджують нову технічну реалізацію від ДП «Прозорро». Одним із нещодавніх нововведень стало розширення електронних полів для заповнення в оголошенні про проведення процедури закупівлі інформації щодо забезпечення виконання договору, зокрема, стало обов’язковим заповнення електронного поля «Строк дії гарантії перевищує строк дії Договору про закупівлю на», при цьому технічно неможливо проставити «0».
Проте ані Законом України «Про публічні закупівлі»↗ (далі — Закон), ані Особливостями здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178↗ (далі — Особливості), не встановлено вимог щодо того, що строк гарантії має перевищувати строк дії договору. Інші обмеження в цій частині станом на дату написання цієї статті не виявлені.
Водночас пунктом 16 частини 2 статті 22 Закону визначено, що в тендерній документації обов’язково має бути зазначена інформація про розмір, вид, строк та умови надання, повернення та неповернення забезпечення виконання договору про закупівлю (якщо замовник вимагає таке забезпечення надати). Проте статтею 21 Закону не визначено обов’язковості заповнення інформації щодо забезпечення виконання договору, хоча й передбачена можливість зазначення в оголошенні про проведення відкритих торгів іншої інформації.
А що ж робити у разі, коли замовник не хоче, щоб строк дії забезпечення виконання договору перевищував строк дії договору? Може, і не слід заповнювати ті поля? Хай вся необхідна інформація міститься у тендерній документації, а учасники, які будуть брати участь у тендері, все прочитають в ній та зможуть правильно подати свою тендерну пропозицію?
Щоб дати відповідь на ці запитання, розглянемо позицію Державної аудиторської служби України (далі — Держаудитслужба/ДАСУ).
Щодо закупівлі за ідентифікатором № UA-2023-12-01-010330-a Держаудитслужбою було здійснено моніторинг. За результатом моніторингу встановлено таке.
«За результатами аналізу питання відповідності вимог тендерної документації вимогам законодавства встановлено наступне. Абзацом першим пункту 3 Особливостей передбачено, що Замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих Особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом. Проте Замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів у розділі „Розмір та умови надання забезпечення виконання договору про закупівлю“ зазначено „відсутні“, при тому, що в пункті 6 розділу VI „Результати торгів та укладання договору про закупівлю“ тендерної документації та пункті 11.9 Додатка 4 „Проєкт договору про закупівлю“ до тендерної документації Замовником передбачено, що „Виконавець не пізніше дня підписання Договору вносить забезпечення виконання Договору у формі банківської гарантії в розмірі 5 % (п’яти відсотків) його вартості, що становить ___ грн (___)“, чим порушено вимоги пункту третього частини першої статті 5 Закону, а саме відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель».
Аналогічна позиція Держаудитслужби щодо закупівлі за ідентифікатором № UA-2024-05-27-010783-a. За результатом її моніторингу встановлено таке.
«За результатами аналізу питання повноти відображення інформації в оголошенні про закупівлю відповідно до вимог законодавства у сфері закупівель встановлено, що Замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів у розділі „Розмір та умови надання забезпечення виконання договору про закупівлю“ зазначено „відсутні“. При цьому в пункті 5 розділу 6 „Результати торгів та укладання договору про закупівлю“ тендерної документації Замовником передбачено надання учасником банківської гарантії у розмірі 3 % від вартості укладеного договору, чим порушено принципи здійснення публічних закупівель, а саме пункт 3 частини першої статті 5 Закону, про відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель».
І наостанок: щодо закупівлі за ідентифікатором № UA-2023-12-01-010330-a Держаудитслужбою було здійснено моніторинг та за її результатом встановлено таке.
«Також за результатами моніторингу установлено неузгодженість інформації в оголошенні про проведення відкритих торгів та тендерній документації (зі змінами), а саме: в оголошенні відсутня інформація щодо надання переможцем забезпечення виконання договору про закупівлю, при тому, що пунктом 6 розділу VI тендерної документації та проєктом договору така вимога була передбачена Замовником».
Отже, не потрібно роздумувати над тим, зазначати чи ні в оголошенні про проведення процедури закупівлі інформацію щодо забезпечення виконання договору, аби лише уникнути заповнення електронного поля «Строк дії гарантії перевищує строк дії Договору про закупівлю на», адже позиція ДАСУ щодо незазначення в оголошенні про проведення процедури закупівлі інформації щодо забезпечення виконання договору негативна. Тому, якщо в процедурі закупівлі вимагається забезпечення виконання договору, таку інформацію необхідно зазначити і в тендерній документації, і в оголошенні про проведення відкритих торгів.
Якщо у вас виникають складнощі з проведенням процедур закупівель, скористайтесь послугою Агентства «Супровід відкритих / міжнародних торгів»↗.
Щоб бути в курсі останніх змін закупівельного законодавства, пропонуємо вам навчання з публічних закупівель «Підвищення кваліфікації для замовників»↗, яке відбудеться 06.02–07.02.2025. Доєднуйтесь!
Вікторія НЕХТА,
юрист ТОВ «Тендерне агентство Радник»