Чому не варто робити прив'язки до строку видачі витягу МВС про несудимість

Чому не варто робити прив'язки до строку видачі витягу МВС про несудимість

Нагадаю, що відповідно до Положення про інформаційно-аналітичну систему «Облік відомостей про притягнення особи до кримінальної відповідальності та наявності судимості, затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.03.2022 № 207 (далі — Наказ № 207), документом, що підтверджує наявність чи відсутність судимості, є витяг з інформаційно-аналітичної системи «Облік відомостей про притягнення особи до кримінальної відповідальності та наявності судимості».

Наведений документ, зокрема, підтверджує відсутність підстав для відмови учаснику в участі у відкритих торгах, визначених підпунктами 5 і 6 пункту 47 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників↗, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості). Тим самим доволі розповсюджене у таких процедурах закупівель витребування цього витягу в переможця торгів у порядку абзацу 15 пункту 47 Особливостей↗. Також часто витяг витребовують від переможця і для підтвердження відсутності підстави для відмови, визначеної підпунктом 12 пункту 47 Особливостей↗.

У публікації порталу RADNUK.COM.UA↗ «Підтвердження відсутності судимості для участі в тендері іноді краще сформувати завчасно↗» ми визначили доцільність завчасного формування витягу про несудимість та алгоритм такого формування через електронний запит до Департаменту інформатизації за допомогою сервісу Електронних інформаційних послуг↗.

А в статті блогу Агентства↗ «Тепер „ДІЯ“ видає витяг про відсутність судимості↗» ми визначили алгоритм формування такого документа і через застосунок "ДІЯ"↗.

Але тепер ми поговоримо про доцільність встановлення замовником вимоги щодо надання переможцем торгів витягу з урахуванням певного строку його видачі.

До речі, якщо замовнику чи навіть учаснику необхідно перевірити відповідність документів переможця вимогам закупівлі, такий закупівельник може скористатись послугою «Перевірка документів переможця» ТОВ «Тендерне агентство Радник», вартість якої становить 750,00 грн.

Хоча за наведеними ресурсами досить швидко отримати витяг, проте частими стали випадки серед переможців, коли запит на отримання довідки перебуває в обробці досить довго, через що запитувач не міг отримати документ вчасно. Тим самим запитувачі звертались і до операторів інформаційно-аналітичної системи щодо пришвидшення видачі такого документа. За результатами робочої зустрічі з представниками Міністерства внутрішніх справ України розглянуто таке питання пришвидшення отримання переможцем процедури закупівлі витягів з ІАС відповідно до Наказу № 207↗ на виконання вимог пункту 47 Особливостей↗. Але все ж таки через значне навантаження на ІАС не завжди переможець може отримати їх вчасно, зокрема з дотриманням строку, визначеного абзацом 15 пункту 47 Особливостей↗.

Нагадаю, що відповідно до абзацу 3 підпункту 3 пункту 44 Особливостей↗ замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли переможець процедури закупівлі не надав у спосіб, зазначений у тендерній документації, документи, що підтверджують відсутність підстав, визначених у підпунктах 3↗, 5, 6↗ і 12↗ та в абзаці 14 пункту 47 Особливостей↗

Тим самим, у зв’язку з неможливістю вчасно отримати витяг та завантажити його у визначений строк, пропозицію переможця потрібно відхиляти. І таке відхилення буде правомірним, навіть у випадку надання довідки від оператора ІАС щодо неможливості сформувати вчасно витяг. Такої ж думки дотримується Комісія Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель, зокрема згідно з рішенням від 13.06.2023 № 8576-р/пк-пз, прийнятим у закупівлі UA-2023-05-10-006915-a↗.

З одного боку, це може здатися проблемою переможця, бо що заважало йому отримати витяг раніше. Проте такі дії переможця, наслідком яких є відхилення, можливі й через вимоги замовника щодо строку видачі документа. Наприклад, замовники доволі часто встановлюють вимогу щодо 30-денної давнини видачі витягу відносно дати його подачі чи дати повідомлення про намір укласти договір. Інколи встановлюють вимогу, за якою витяг повинен бути сформований не раніше дати оголошення відкритих торгів.

На думку Комісії, такі вимоги щодо строку давності витягу також можуть бути дискримінаційними. Зокрема, така думка викладена в рішенні від 26.07.2023 № 11455-р/пк-пз, прийнятому в закупівлі UA-2023-07-06-011637-a↗.

Варто зазначити, що Наказом № 207↗ не визначено строку дії витягу. 

Тому, враховуючи наведені обставини, не рекомендується у вимогах щодо витребування витягу про відсутність судимості робити прив’язку до строку формування такого витягу. Таку ж рекомендацію надає уповноважений орган за листом від 19.06.2023 № 3323-04/29308-06↗.

Відвідайте офлайн-навчання «Фахівець з публічних закупівель: 5-денний інтенсивний практичний курс» від Академії Радник↗ та отримайте надзвичайний досвід, що допоможе вам у роботі. З’ясуйте відповіді на всі питання, які у вас виникають. Кожен отримає доступ до всіх оновлених зразків документів, що знадобляться в роботі.

Олег Підгірський

юрист ТОВ «Тендерне агентство Радник»