Доцільність витребування сертифіката відповідності ДСТУ ISO 37001:2018
Враховуючи норму частини 3 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII↗ (далі — Закон↗), замовники можуть встановлювати в тендерній документації вимоги, які відповідають нормам чинного законодавства, на власний розсуд. Але не слід забувати про доцільність таких вимог.
Для прикладу, доволі часто замовники вимагають від учасника надання ним у складі тендерної пропозиції підтвердження відповідності його системи управління щодо протидії корупції ДСТУ ISO 37001:2018. Проте, що являє собою цей стандарт?
ДСТУ ISO 37001:2018 «Системи управління щодо протидії корупції. Вимоги та настанови щодо застосування» (ISO 37001:2016, IDT), прийнятий як національний стандарт, гармонізований з європейським стандартом методом перекладу з набранням чинності з 01.01.2020 за наказом Державного підприємства «Український науково-дослідний і навчальний центр проблем стандартизації, сертифікації та якості» від 18.12.2018 № 507 (далі — ДСТУ ISO 37001:2018).
ДСТУ ISO 37001:2018 установлює вимоги та надає настанову для встановлення, упровадження, підтримки, перегляду та вдосконалення системи управління щодо протидії корупції. Система може бути автономною або інтегрованою в загальну систему управління. У ДСТУ ISO 37001:2018 розглянуто такі аспекти, що стосуються діяльності організації:
- хабарництво у державних, приватних та неприбуткових галузях економіки;
- давання хабарів організацією;
- давання хабарів персоналом організації, що діє від імені організації чи на її користь;
- давання хабарів бізнес-партнерами організації, що діють від імені організації чи на її користь;
- отримання хабарів організацією;
- отримання хабарів персоналом організації / бізнес-партнерами організації;
- отримання хабарів бізнес-партнерами організації;
- пряме та непряме хабарництво (наприклад, хабар, запропонований чи отриманий третьою стороною або за її посередництвом).
ДСТУ ISO 37001:2018 застосовують лише до хабарництва. Він установлює вимоги та надає настанови щодо системи управління, яка призначена допомогти організації попередити, виявити та реагувати на хабарництво, виконувати закони щодо протидії корупції та добровільні зобов’язання, які можуть бути застосовані до її діяльності.
ДСТУ ISO 37001:2018 не стосується конкретно шахрайства, картелів та інших правопорушень, пов’язаних з антимонопольним законодавством та конкуренцією, відмиванням грошей та іншими видами діяльності, що належать до корупції, хоча організація може вибрати варіант розширення сфери застосування системи управління, долучивши до неї зазначену діяльність.
Варто зазначити, що в Україні діє спеціальний Закон України «Про запобігання корупції» від 14.10.2014 № 1700-VII↗ (далі — Закон № 1700↗), який визначає правові та організаційні засади функціонування системи запобігання корупції в Україні, зміст та порядок застосування превентивних антикорупційних механізмів, правила щодо усунення наслідків корупційних правопорушень.
Відповідно до частини 1 статті 1 Закону № 1700↗ корупція — використання особою, зазначеною у частині 1 статті 3 Закону № 1700↗, наданих їй службових повноважень чи пов’язаних з ними можливостей з метою одержання неправомірної вигоди або прийняття такої вигоди чи прийняття обіцянки/пропозиції такої вигоди для себе чи інших осіб або відповідно обіцянка/пропозиція чи надання неправомірної вигоди особі, зазначеній у частині 1 статті 3 Закону № 1700↗, або на її вимогу іншим фізичним чи юридичним особам з метою схилити цю особу до протиправного використання наданих їй службових повноважень чи пов’язаних з ними можливостей.
Ні Законом № 1700↗, ні Кримінальним кодексом України↗, ні Кодексом України про адміністративні правопорушення↗ конкретно не визначено, що таке хабар і відповідальність за хабарництво.
До 18.05.2013 статтею 368 Кримінального кодексу України↗ визначалось як кримінальне правопорушення одержання хабара. У зв’язку із приведенням національного законодавства у відповідність зі стандартами Кримінальної конвенції про боротьбу з корупцією↗ (далі — Конвенція↗) Законом України від 18.04.2013 № 221-VII↗ цю норму викладено в новій редакції і визначено відповідальність за прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди службовою особою. Умовно кажучи, лише сама Конвенція↗ містить положення щодо хабарництва.
Пропонуємо закупівельникам послугу ТОВ «Тендерне агентство Радник»↗ «Ваш тендерний відділ↗», яка включає в себе консультації з юридичних питань публічних закупівель, підготовку проєкту тендерної документації, а також двох проєктів необхідних протоколів. Тим самим допоможемо у вирішенні нагальних питань, підготуємо документи, проконсультуємо. Вартість послуги становить 3980,00 грн.
Варто також зазначити, що хабарництво є не єдиним корупційним правопорушенням, якими можуть виступати також інші порушення норм Закону № 1700↗.
Крім того, підпунктами 2 і 3 пункту 47 Особливостей↗ здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості↗), визначено, що замовник приймає рішення про відмову учаснику процедури закупівлі в участі у відкритих торгах та зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію учасника процедури закупівлі в разі, коли:
2) відомості про юридичну особу, яка є учасником процедури закупівлі, внесено до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення;
3) керівника учасника процедури закупівлі, фізичну особу, яка є учасником процедури закупівлі, було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов’язаного з корупцією.
Згідно з абзацом 17 пункту 47 Особливостей↗ замовник не вимагає від учасника процедури закупівлі під час подання тендерної пропозиції в електронній системі закупівель будь-яких документів, що підтверджують відсутність підстав, визначених у цьому пункті (крім абзацу 14 цього пункту↗), крім самостійного декларування відсутності таких підстав учасником процедури закупівлі відповідно до абзацу 16 цього пункту↗.
Враховуючи ці норми, Комісія Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель у рішенні від 06.06.2023 № 8147-р/пк-пз (закупівля UA-2023-05-22-005912-a↗) дійшла висновку, що вимога витребування документа, який підтверджує відповідність ДСТУ ISO 37001:2018, суперечить вимогам чинного законодавства. Крім того, така вимога суперечить і вимогам пункту 29 Особливостей↗ у разі закупівлі товару, що визначається цим пунктом.
Таким чином, вкотре хочеться наголосити на ретельному визначенні та доцільності встановлення тих чи інших вимог до учасника. Тим самим не потрібно встановлювати умови, зокрема які хоча і відповідають чинному законодавству, проте їх встановлення суперечить положенням закупівельного законодавства.
Візьміть участь у дводенному підвищенні кваліфікації для замовників↗ від Академії Радник↗, де будуть розглянуті та опрацьовані зміни до законодавства у сфері публічних закупівель, а також практика їх застосування.
ℹ️ зображення онлайн-навчання від Академії Радник "Дводенне підвищення кваліфікації для замовників↗"
ВАЖЛИВО!!! Взявши участь у навчанні, ви долучаєтесь до благодійного збору. 20 % усіх коштів піде на придбання пікапа для ЗСУ.
Олег Підгірський,
юрист ТОВ «Тендерне агентство Радник»