Допорогові закупівлі також під контролем ДАСУ
Відповідно до пункту 11 Особливостей↗ здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості↗), для здійснення закупівель товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких є меншою ніж 100 тис. грн, послуг з поточного ремонту, вартість яких є меншою ніж 200 тис. грн, робіт, вартість яких є меншою ніж 1,5 млн грн, замовники можуть використовувати електронну систему закупівель відповідно до умов, визначених адміністратором електронної системи закупівель, у тому числі електронний каталог для закупівлі товарів.
Тобто за цією нормою замовники можуть здійснювати допорогову закупівлю як з використанням, так і без використання електронної системи за власним вибором.
Умови використання електронної системи для цілей цієї норми визначені інструкцією про порядок використання електронної системи закупівель у разі здійснення закупівель, вартість яких є меншою за вартість, що встановлена в Особливостях, затвердженою наказом ДП «ПРОЗОРРО» від 20.10.2022 № 25↗ (далі — Інструкція).
Згідно з пунктами 1 і 2 розділу ІІ Інструкції↗ замовники у разі здійснення закупівель товарів, робіт і послуг, вартість яких не перевищує суму, що встановлена в Особливостях закупівель, а також незамовники в розумінні Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII↗ (далі — Закон) при закупівлях на будь-які суми для вибору постачальника товарів, надавача послуг чи виконавця робіт можуть використовувати електронну систему закупівель шляхом здійснення закупівель у порядку, аналогічному до порядку проведення спрощених закупівель, визначеному згідно зі статтею 14 Закону↗, виключно в частині оголошення, подання пропозицій, звернення за роз’ясненням, звернення з вимогою про усунення порушень, надання відповідей, оцінки, розгляду, відхилення пропозицій, визначення переможця, відміни закупівлі.
Під час проведення закупівлі у порядку, аналогічному до порядку проведення спрощених закупівель, розгляд пропозицій відбувається відповідно до частин 11 і 12 статті 14 Закону↗ з урахуванням положень пункту 3 розділу II Інструкції↗.
Пункт 3 розділу II Інструкції містить умови, аналогічні приписам пункту 43 Особливостей↗.
Виходячи з наведених положень розділу ІІ Інструкції, вбачається, що адміністратор визначає умови проведення закупівлі, що є аналогічними спрощеній закупівлі, але не вказує, що це має бути саме спрощена закупівля. Також цього не виділено Особливостями.
Своєю чергою, для здійснення цього виду закупівлі в електронній системі замовники обирають вид закупівлі «спрощена закупівля».
Варто зазначити, що за пунктом 23 Особливостей↗ Держаудитслужба та її міжрегіональні територіальні органи здійснюють моніторинг процедур закупівель, спрощених закупівель, а також закупівель, за якими в електронній системі закупівель оприлюднюється звіт про договір про закупівлю, укладений без застосування електронної системи закупівель, у порядку, встановленому статтею 8 Закону↗.
Наведена норма не визначає можливості здійснення моніторингу закупівлі, що здійснюється в межах пункту 11 Особливостей з використанням електронної системи.
Тож як такі закупівлі оцінюють органи фінансового контролю?
Розглянемо практичну ситуацію за висновком Управління Північного офісу ДАСУ в Чернігівській області про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-09-14-014366-a↗.
Обставини моніторингу
Замовник здійснював конкурентну закупівлю за вартісними межами, визначеними пунктом 11 Особливостей. В електронній системі ця закупівля визначена як спрощена закупівля.
Переможцем визначено учасника, пропозиція якого не відповідала умовам, визначеним в оголошенні про проведення закупівлі, оскільки ним не було надано деяких документів, що вимагались згідно з документацією.
Позиція ДАСУ
За результатом аналізу пропозиції переможця управлінням Держаудитслужби встановлено порушення вимог пункту 1 частини 13 статті 14 Закону↗. Поряд з цим не встановлено порушень порядку проведення такої закупівлі.
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель це Управління зобов’язало замовника здійснити заходи щодо усунення порушень шляхом припинення зобов’язань за договором та надалі здійснювати такі закупівлі з дотриманням вимог Закону та Особливостей.
Коментар
Проаналізований висновок ДАСУ свідчить, що органи державного фінансового контролю фактично розглядають закупівлі, здійснені замовниками відповідно до пункту 11 Особливостей з використанням електронної системи закупівель, як спрощені закупівлі.Це означає, що навіть допорогові конкурентні закупівлі можуть підпадати під моніторинг ДАСУ у порядку, визначеному статтею 8 Закону.
Доцільно звернути увагу на те, що аудитори під час моніторингу не зауважили на приписах Інструкції, а також не визначили порушення пункту 3 розділу ІІ Інструкції, адже учасник не надав саме документи, ненадання яких за наведеним приписом виправляється протягом 24 годин.
Отже, навіть формальний відбір постачальника, виконавця чи підрядника в межах допорогової закупівлі потребує дотримання процедурних вимог, установлених для роботи з електронною системою закупівель. Такі дії все ж таки можуть бути предметом моніторингу органів фінансового контролю.
А у випадку моніторингу закупівлі юристи ТОВ «Тендерне агентство Радник»↗ нададуть кваліфіковану правову допомогу за послугою «Супровід під час перевірок↗» вартістю від 3540,00 грн.
З відеонавчання «Як виконати висновок моніторингу, щоб обійтися без штрафів↗» від Академії Радник↗ ви дізнаєтесь нюанси здійснення аудиторами перевірок, на що звертати увагу та як уникнути негативних висновків.
Олег ПІДГІРСЬКИЙ,
юрист ТОВ «Тендерне агентство Радник»