Інформація у формі відкритих даних
Відповідно до частини 4 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII↗ (далі — Закон↗) тендерна документація не повинна містити вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» від 13.01.2011 № 2939-VI↗ (далі — Закон № 2939) та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Така ж заборона визначена пунктом 47 Особливостей↗ здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178, згідно з яким замовник не вимагає документального підтвердження публічної інформації, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом № 2939 та/або міститься у відкритих публічних електронних реєстрах, доступ до яких є вільним, або публічної інформації, що є доступною в електронній системі закупівель, крім випадків, коли доступ до такої інформації є обмеженим на момент оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів.
Частиною 1 статті 10¹ Закону № 2939↗ передбачено, що публічна інформація у формі відкритих даних — це публічна інформація у форматі, що дозволяє її автоматизоване оброблення електронними засобами, вільний та безоплатний доступ до неї, а також її подальше використання.
Розпорядники інформації зобов’язані надавати публічну інформацію у формі відкритих даних на запит, оприлюднювати й регулярно оновлювати її на Єдиному державному вебпорталі відкритих даних↗ (далі — Портал) та на своїх вебсайтах.
Механізм ведення Порталу з метою забезпечення доступу до публічної інформації у формі відкритих даних та взаємодії з користувачами щодо відкритих даних визначено Порядком↗, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30.11.2016 № 867.
Так, за цим Порядком адміністратором порталу є державне підприємство «ДІЯ», а держателем порталу — Міністерство цифрової трансформації України.
Відповідно до частини 4 статті 10¹ Закону № 2939↗ перелік наборів даних, що підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, вимоги до формату і структури таких наборів даних, періодичність їх оновлення визначаються Кабінетом Міністрів України. При цьому до такого переліку Кабінет Міністрів України обов’язково включає інформацію, доступ до якої у формі відкритих даних передбачено законом.
Такий перелік↗ визначено додатком до положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.2015 № 835.
Варто зазначити, що хоча Законом № 2939 визначено постійне оновлення Порталу розпорядниками інформації, проте значний обсяг наборів даних саме на Порталі не оновлювався довгий час. Тому доцільно аналіз інформації у формі відкритих даних здійснювати на вебсайтах розпорядників інформації, перелічених у переліку.
Виділимо деякі відкриті набори даних, у тому числі державних реєстрів, наведених у згаданому переліку, доступ до яких є вільним:
- Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань;
- Реєстр платників єдиного податку;
- Реєстр платників податку на додану вартість.
Норма частини 4 статті 22 Закону діє вже понад 5 років. Попри це, замовники продовжують включати до тендерної документації вимоги щодо надання відомостей (наприклад, витягів) з таких реєстрів. Можна навести приклади й щодо інших відкритих наборів даних. Проте ці випадки досить розповсюджені, і такі вимоги вважаються порушенням законодавства у сфері публічних закупівель.
Такої позиції дотримується й Комісія Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель, зокрема згідно з рішенням від 03.04.2024 № 5996-р/пк-пз (закупівля UA-2024-02-21-013282-a↗).
Своєю чергою, допустимою є вимога надання інформації, яка стосується відкритих даних, у довільній формі, що не буде вважатись порушенням частини 4 статті 22 Закону. Подібну думку виділено в рішенні Комісії від 08.05.2024 № 8172-р/пк-пз (закупівля UA-2024-04-22-004753-a↗).
Таким чином, для дотримання норм закупівельного законодавства перед визначенням умов переліку документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, замовнику слід ознайомитись з переліком відкритих наборів даних, щоби визначитись з інформацією / документами, які не слід вимагати. Це не лише мінімізує ризик оскарження умов тендерної документації, але й сприятиме спрощенню участі бізнесу в процедурах закупівель.
Якщо ж є труднощі з підготовкою вимог до учасників, юристи ТОВ «Тендерне агентство Радник»↗ допоможуть з формулюваннями та визначеннями для правильного оформлення процедурних документів публічних закупівель за послугою «Зразки документів для уповноваженої особи↗» вартістю від 890,00 грн.
Вебінар від Академії Радник↗ «Ефективне складання тендерної документації: ключові аспекти й поради↗» також допоможе розібратись з особливостями складання тендерної документації.
Олег ПІДГІРСЬКИЙ,
юрист ТОВ «Тендерне агентство Радник»