Кінцевий бенефіціарний власник: про що необхідно пам’ятати

Кінцевий бенефіціарний власник: про що необхідно пам’ятати

Пунктом 2 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабміну від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), встановлено заборону замовникам: 

здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг у: громадян Російської Федерації/Республіки Білорусь (крім тих, що проживають на території України на законних підставах); юридичних осіб, створених та зареєстрованих відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь; юридичних осіб, створених та зареєстрованих відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків, якої є Російська Федерація/Республіка Білорусь, громадянин Російської Федерації/Республіки Білорусь (крім тих, що проживають на території України на законних підставах), або юридичних осіб, створених та зареєстрованих відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь; 

здійснювати публічні закупівлі товарів походженням з Російської Федерації/Республіки Білорусь, за винятком товарів, необхідних для ремонту та обслуговування товарів, придбаних до набрання чинності цією постановою.

Відповідно, якщо замовник, провівши закупівлю, перевірить учасника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань (далі – ЄДР), доступ до якого є вільним, і побачить, що кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків, якої є Російська Федерація/Республіка Білорусь, громадянин Російської Федерації/Республіки Білорусь, то він повинен буде відхилити такого учасника. Виключенням є, якщо кінцевий бенефіціарний власник проживає на території України на законних підставах. Але з ЄДР не зрозуміло, на яких підставах проживає цей кінцевий бенефіціар на території України.

Для цього замовникам доречно передбачити в тендерній документації вимогу щодо документів, з яких можна встановити факт проживання кінцевого бенефіціарного власника на території України на законних підставах. 

Оскаржують ваше рішення до АМКУ? ТОВ «Тендерне агентство Радник» проаналізує скаргу та підготує належне обґрунтування для органу оскарження. Також Агентство може представити інтереси замовника під час розгляду скарги. Тому замовляйте послугу «Супроводження в АМКУ».

Замовити послугу ↗

Наприклад, пропонуємо встановити таку вимогу в тендерній документації: 

«У разі, якщо учасник або його кінцевий бенефіціарний власник, член або учасник (акціонер), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків, є громадянином Російської Федерації / Республіки Білорусь та проживає на території України на законних підставах, учасник у складі тендерної пропозиції має надати стосовно таких осіб: військовий квиток, виданий іноземцю, який в установленому порядку уклав контракт про проходження військової служби у Збройних Силах України, Державній спеціальній службі транспорту або Національній гвардії України, або посвідчення біженця чи документ, що підтверджує надання притулку в Україні, або посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту в Україні, або посвідчення особи, якій надано тимчасовий захист в Україні, або витяг із реєстру територіальної громади, що підтверджує зареєстроване або задеклароване місце проживання (перебування) особи разом з посвідкою на тимчасове проживання або посвідкою на постійне проживання або візою».

У разі, якщо буде встановлено, що кінцевий бенефіціарний власник (член або учасник (акціонер), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків) є громадянином Російської Федерації/Республіки Білорусь і не є особою, що проживає на території України на законних підставах, тоді, відповідно до підпункту 1 пункту 41 Особливостей, замовник відхиляє тендерну пропозицію такого учасника із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли учасник процедури закупівлі є громадянином Російської Федерації/Республіки Білорусь (крім того, що проживає на території України на законних підставах); юридичною особою, створеною та зареєстрованою відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь; юридичною особою, створеною та зареєстрованою відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків, якої є Російська Федерація/Республіка Білорусь, громадянин Російської Федерації/Республіки Білорусь (крім того, що проживає на території України на законних підставах), або юридичною особою, створеною та зареєстрованою відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь; або пропонує в тендерній пропозиції товари походженням з Російської Федерації/Республіки Білорусь (за винятком товарів, необхідних для ремонту та обслуговування товарів, придбаних до набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (Офіційний вісник України, 2022 р., № 84, ст. 5176). 

Щоб бути в курсі останніх змін закупівельного законодавства, рекомендуємо взяти участь у «Онлайн-марафоні для закупівельника: від початківця до експерта з публічних закупівель», що буде проводити Академія Радник 24.04 – 03.05.2023, 11:00.

Зареєструватися на навчання ↗

Вікторія Нехта,

юрист ТОВ «Тендерне агентство Радник»