Локалізація виробництва в закупівлях
Чотирнадцяті зміни до Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178↗ (далі — Особливості), принесли із собою і зміни щодо закупівель локалізованих товарів.
У зв’язку з припиненням дії постанови Кабінету Міністрів України від 20.03.2020 № 224 «Про затвердження переліку товарів (у тому числі лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання), необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, операції з ввезення яких на митну територію України та/або операції з постачання яких на митній території України звільняються від оподаткування податком на додану вартість та які звільняються від сплати ввізного мита↗» (далі — Постанова № 224) абзац п’ятий пункту 3 Особливостей↗, яким передбачалось здійснення закупівлі таких товарів, виключений.
Тобто ті товари, які визначені підпунктом 2↗ пункту 61 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про публічні закупівлі»↗ та були включені до Постанови № 224↗, купувались без застосування норм щодо локалізації виробництва відповідно до Порядку підтвердження локалізації виробництва товарів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.08.2022 № 861↗ (далі — Постанова № 861), тепер підпадають під локалізацію.
08.09.2023 внесено зміни до Порядку № 861↗, якими в пункт 5 додано таку норму:
- виробники товарів мають сертифікат відповідності системи управління якістю у виробництві вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 або ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT), або національних стандартів, якими їх замінено, виданий акредитованим органом з оцінки відповідності;
- виробники колісних транспортних засобів мають сертифікат відповідності транспортних засобів або обладнання чи сертифікат відповідності щодо індивідуального затвердження, у якому зазначено ідентифікаційний номер (VIN) колісного транспортного засобу з його міжнародним ідентифікаційним кодом (WMI) виробника колісного транспортного засобу в Україні та місцезнаходження виробника колісного транспортного засобу в Україні.
А також Порядок № 861↗ доповнено пунктом 131, згідно з яким замовник визначає в тендерній документації на закупівлю предмета закупівлі, внесеного до переліку, вимогу щодо наявності в учасника процедури закупівлі сертифіката відповідності системи управління якістю у виробництві вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 або ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT), або національних стандартів, якими їх замінено, виданого акредитованим органом з оцінки відповідності. Учасник процедури закупівлі на таку вимогу замовника в тендерній документації подає у складі тендерної пропозиції копію сертифіката відповідності системи управління якістю у виробництві вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 або ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT), або національних стандартів, якими їх замінено, виданого акредитованим органом з оцінки відповідності.
Якщо предметом закупівлі, внесеним до переліку, є колісні транспортні засоби, замовник визначає в тендерній документації вимогу щодо наявності в учасника процедури закупівлі сертифіката відповідності транспортних засобів або обладнання чи сертифіката відповідності щодо індивідуального затвердження, у якому зазначено ідентифікаційний номер (VIN) колісного транспортного засобу з його міжнародним ідентифікаційним кодом (WMI) виробника колісного транспортного засобу в Україні та місцезнаходження виробника колісного транспортного засобу в Україні. Учасник процедури закупівлі на таку вимогу замовника в тендерній документації подає у складі тендерної пропозиції сертифікат відповідності транспортних засобів або обладнання чи сертифікат відповідності щодо індивідуального затвердження, у якому зазначено ідентифікаційний номер (VIN) колісного транспортного засобу з його міжнародним ідентифікаційним кодом (WMI) виробника колісного транспортного засобу в Україні та місцезнаходження виробника колісного транспортного засобу в Україні.
Та доповнено пунктом 132, яким надано право Держаудитслужбі та її міжрегіональним територіальним органам здійснювати моніторинг процедур закупівель, які передбачені у пункті 61 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону↗, та у разі виявлення ознак невідповідності тендерної пропозиції учасника / переможця процедури закупівлі вимогам щодо ступеня локалізації, визначеним у тендерній документації, зазначати про це у висновку про результати моніторингу процедури закупівлі.
Тому рекомендуємо переглянути свої тендерні документації на відповідність цим вимогам. У пригоді вам стануть Додаток 2 до тендерної документації (технічні вимоги до предмета закупівлі) (локалізація послуги/ роботи)↗ та Додаток 2 до тендерної документації (технічні вимоги до предмета закупівлі) (локалізація товар)↗
Якщо у вас виникають складнощі з проведенням процедур закупівель, скористайтесь послугою Агентства «Супровід відкритих / міжнародних торгів»↗.
Щоб бути в курсі останніх змін закупівельного законодавства, пропонуємо вам навчання з публічних закупівель: «Дводенне підвищення кваліфікації для замовників»↗, яке відбудеться 05-06.10.2023. Доєднуйтесь!
Вікторія НЕХТА,
юрист ТОВ «Тендерне агентство Радник»