Невідповідність умов договору про закупівлю тендерній пропозиції переможця
Пунктом 18 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України „Про публічні закупівлі“, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178↗ (далі — Особливості↗), визначено виключний перелік, коли умови договору про закупівлю можуть відрізнятися від змісту тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі, у тому числі за результатами електронного аукціону, а саме у разі:
- визначення грошового еквівалента зобов’язання в іноземній валюті;
- перерахунку ціни в бік зменшення ціни тендерної пропозиції переможця без зменшення обсягів закупівлі;
- перерахунку ціни та обсягів товарів в бік зменшення за умови необхідності приведення обсягів товарів до кратності упаковки.
При проведенні моніторингу закупівель договір про закупівлю ретельно аналізується Державною аудиторською службою України. Сьогодні розглянемо моніторинг № UA-M-2024-07-16-000015↗ за ідентифікатором закупівлі № UA-2024-04-29-007332-a↗ (далі — закупівля↗).
Вимога тендерної документації: Додатком 6 до тендерної документації передбачена форма „Пропозиції“ (далі — Форма), яку повинен заповнити й подати учасник.
Пунктом 8 цієї Форми передбачено: „Умови розрахунків 2: відстрочка платежу: _______ (___(буквами)___) календарних днів.
2 — строк, який визначається учасником, необхідний для узгодження порядку надання відстрочки платежу на умовах, що визначені в проєкті договору (додаток 4 тендерної документації)“.
Своєю чергою, Додатком 4 до тендерної документації „Проєкт договору про закупівлю послуги“ передбачено:
„Пункт 4.1. Розрахунки проводяться Замовником поетапно на підставі підписаних актів за формою КБ-2в і довідок за формою КБ-3, згідно з фактичним обсягом виконаної послуги, при наданні Надавачем послуги всіх необхідних виконавчих документів.
Підпункт 4.1.1. Замовник зобов'язаний підписати подані Надавачем послуги документи, що підтверджують виконання послуг, або обґрунтувати причини відмови від їх підписання протягом 25 (двадцяти п’яти) днів з дня їх одержання. Оплата наданої послуги здійснюється протягом 10 (десяти) робочих днів з дня підписання документів Замовником.
Пункт 4.3. У разі виникнення обставин, які унеможливлюють проведення оплати Замовником протягом строку, визначеного в підпункті 4.1.1 Договору, Замовником може бути застосовано право на відстрочку платежу протягом _______ робочих днів з наступного дня після завершення строку, визначеного в пункті 4.1 Договору, без права на претензію з боку Надавача послуги щодо несвоєчасної оплати за надані послуги“.
Учасником надано: учасник, якого визначено переможцем процедури закупівлі, у складі своєї тендерної пропозиції надав заповнену форму „Пропозиція“, де у пункті 8 зазначив: „Умови розрахунків 2 : відстрочка платежу: 14 (чотирнадцять) календарних днів“.
Водночас згідно з договором про закупівлю послуги, який було укладено між учасником-переможцем та замовником, пунктом 4.3 визначено, що „У разі виникнення обставин, які унеможливлюють проведення оплати Замовником протягом строку, визначеного в підпункті 4.1.1 Договору, Замовником може бути застосовано право на відстрочку платежу протягом 10 робочих днів з наступного дня після завершення строку, визначеного в пункті 4.1 Договору, без права на претензію з боку Надавача послуги щодо несвоєчасної оплати за надані послуги“.
Позиція моніторингу: так, учасником ТОВ „ХХХ“ на вимогу тендерної документації замовника (додаток 6 до тендерної документації) надано документ „Пропозиція“, в якому зазначено: „8. Умови розрахунків: відстрочка платежу: 14 (чотирнадцять) календарних днів“. Водночас пунктом 4.3 договору про закупівлю послуги від 12.06.2024 № 240 передбачено: „У разі виникнення обставин, які унеможливлюють проведення оплати Замовником протягом строку, визначеного в підпункті 4.1.1 Договору, Замовником може бути застосовано право на відстрочку платежу протягом 10 робочих днів з наступного дня після завершення строку, визначеного в пункті 4.1 Договору, без права на претензію з боку Надавача послуги щодо несвоєчасної оплати за надані послуги“.
Відповідно до пункту 18 Особливостей умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі, що не забезпечено замовником. При цьому, відповідно до пункту 21 Особливостей, договір про закупівлю послуги є нікчемним у разі укладення договору про закупівлю з порушенням вимог пункту 18 цих особливостей. Таким чином, замовник уклав договір про закупівлю послуги від 12.06.2024 № 240 з порушенням пункту 18 Особливостей.
Отже, при укладанні договору за результатами процедури закупівлі необхідно враховувати, що його умови не можуть відрізнятися від змісту тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі, окрім виключних випадків.
Якщо у вас виникають складнощі з проведенням процедур закупівель, скористайтесь послугою Агентства „Супровід відкритих / міжнародних торгів“. ↗
Щоб бути в курсі останніх змін закупівельного законодавства, пропонуємо вам навчання з публічних закупівель: „Фахівець з публічних закупівель: 5-денний інтенсивний практичний курс“ ↗, яке відбудеться 12–16.08.2024. Доєднуйтесь!
Вікторія НЕХТА,
юрист ТОВ «Тендерне агентство Радник»