Обґрунтування підстави для здійснення закупівлі відповідно до пунктів 9 та 13 Особливостей
Постановою Кабінету Міністрів України від 01.09.2023 № 952↗ внесено чергові зміни до Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників↗, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості↗), зокрема до пунктів 9↗ та 13 Особливостей ↗. У статті блогу ТОВ «Тендерне агентство Радник»↗ «Яких змін зазнав пункт 13 Особливостей↗» ми загалом розглянули зміни до пункту 13 Особливостей.
У цій публікації конкретніше зупинимось на зміні, яка налякала багатьох закупівельників, а саме нововведення публікації разом зі звітом про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, обґрунтування підстави для здійснення замовником закупівлі відповідно до пунктів 9↗ та 13 Особливостей↗.
Варто наголосити, що зміни не торкнулись пункту 11 Особливостей↗. Тобто для таких умовно допорогових закупівель без використання електронної системи обґрунтування підстави для здійснення замовником закупівлі за цією нормою не потрібне. Таким чином, за результатом здійснення цих закупівель оприлюднюється звіт за такими ж умовами, як публікувався і до 07.09.2023.
Повернемось до обґрунтування за змінами. За змінами згідно з абзацом 5 пункту 9↗ та абзацом 21 пункту 13 Особливостей↗ обґрунтування у вигляді розпорядчого рішення замовника або іншого документа готується уповноваженою особою або іншою службовою (посадовою) особою замовника та погоджується (затверджується) керівником замовника або іншою особою, визначеною керівником замовника.
З цієї норми, як кажуть деякі наші клієнти, «зрозуміло, що нічого не зрозуміло». Дійсно, наведена норма не містить якоїсь чіткої конкретизації. Який документ повинен готуватись? Хто повинен його підписувати? Який зміст має мати таке обґрунтування? Проте нічого надскладного чи страшного в цій нормі немає.
У своєму листі від 19.09.2023 № 3323-04/50098-06↗ Міністерство економіки України надало роз’яснення щодо форми і змісту обґрунтування. У цьому листі Міністерство зазначило, що документ, який містить обґрунтування, може бути підготовленим як уповноваженою особою, так і іншою особою замовника, наприклад представником структурного підрозділу, який є ініціатором такої закупівлі, тощо. До того ж такий документ має бути погоджений або затверджений керівником або особою, яка визначена керівником для вчинення відповідних дій.
Зміст обґрунтування визначається замовником самостійно та може містити, зокрема, посилання на законодавство, нормативні акти, умови або обставини, причини, що виникають у замовника стосовно необхідності закупівлі у такий спосіб тощо.
Також Мінекономіки зазначило, що Правила організації діловодства та архівного зберігання документів у державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях↗ затверджені наказом Міністерства юстиції України від 18.06.2015 № 1000/5. Ці Правила встановлюють єдині вимоги щодо створення управлінських документів і роботи зі службовими документами, а також порядок їх архівного зберігання в державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях незалежно від форм власності.
Врешті-решт, якщо необхідна правова консультація, зокрема щодо змін до закупівельного законодавства, замовляйте послугу з усної чи письмової консультації↗ у ТОВ «Тендерне агентство Радник»↗ вартістю від 190 грн.
З викладеного, з урахуванням роз’яснень уповноваженого органу, можна зробити такі висновки:
Обґрунтування викладаються у формі розпорядчого рішення чи іншого документа, зокрема, це може бути:
- наказ чи розпорядження керівника;
- документ під назвою «Обґрунтування підстави для здійснення замовником (можна зазначити його назву) закупівлі відповідно до ….. (зазначити відповідну норму пункту 9↗ або 13 Особливостей↗)», який затверджується наказом чи розпорядженням керівника, або ж який погоджується іншою відповідальною особою, яка визначена керівником. Для прикладу, такою особою може визначатись і уповноважена особа. Тим самим таке обґрунтування буде затверджуватись її рішенням, що відповідно до частини 10 статті 11 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII↗ (далі — Закон↗) оформляються протоколом.
Складати такий документ може:
- уповноважена особа;
- спеціаліст-діловод;
- спеціаліст профільного підрозділу, що є ініціатором закупівлі;
- керівник;
- інший уповноважений працівник.
Підписувати такий документ чи затверджувати або погоджувати, звичайно, залежно від покладених повноважень, можуть:
- керівник;
- інша особа, визначена керівником замовника. Такою, наголошу, може бути й уповноважена особа.
До речі, приклади деяких обґрунтувань можна знайти у зразках документів категорії «Закупівлі за пунктом 13 Особливостей↗» порталу RADNUK.COM.UA↗.
Щоб підкріпити свої закупівельні знання та отримати додаткові консультації у сфері публічних закупівель, долучайтесь до розгляду закупівельних підсумків вересня «Локалізація та пункт 13 Особливостей»↗ від Академії Радник↗, де будуть розглянуті усі актуальні нововведення.
Олег Підгірський,
юрист ТОВ «Тендерне агентство Радник»