Особливості продовження дії договору про закупівлю на 20 відсотків
Ось і добігає кінця черговий рік, а це означає, що час пригадати про можливість продовження договорів про закупівлю на 20 відсотків. І тут постають питання: які договори можна продовжити на 20 відсотків, від якої суми слід відраховувати 20 відсотків, як саме відбувається алгоритм продовження договорів на 20 відсотків.
Щоб дати відповіді на ці запитання, звернемось до законодавства. Підпунктом 8 пункту 19 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178↗ (далі — Особливості↗), встановлено, що істотні умови договору про закупівлю, укладеного відповідно до пунктів 10, 13 (крім підпунктів 13 та 15 пункту 13 цих особливостей, крім договору про закупівлю, зазначеного в абзацах другому, третьому частини 1 статті 41 Закону), 80, 86, 88, 89, 91 цих особливостей, не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадку зміни умов у зв’язку із застосуванням, зокрема, положень частини 6 статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі» ↗ (далі — Закон ↗).
Частиною 6 статті 41 Закону встановлено, що дія договору про закупівлю може бути продовжена на строк, достатній для проведення процедури закупівлі / спрощеної закупівлі на початку наступного року в обсязі, що не перевищує 20 відсотків суми, визначеної в початковому договорі про закупівлю, укладеному в попередньому році, якщо видатки на досягнення цієї цілі затверджено в установленому порядку.
Наведемо головні умови для можливості продовжити дію договору про закупівлю в обсязі, що не перевищує 20 відсотків суми, визначеної в початковому договорі про закупівлю.
1. Продовжити дію договору в межах 20 відсотків можливо за умови, якщо буде проводитись процедура закупівлі / спрощеної закупівлі (згідно зі статтею 14 Закону, тобто наразі тільки для оборонних замовників) на наступний рік. Тобто потреба, що виникає у замовника кожного року, має регулярний характер, наприклад комунальні, клінінгові, кейтерингові, транспортні послуги, папір, паливо тощо, а не епізодичний характер (тобто механізм продовження строку дії договору на 20 відсотків не може використовуватися для додаткової закупівлі того самого товару, робіт чи послуг, яких просто не вистачило для задоволення поточної потреби, послуг з поточного ремонту тощо).
2. Продовжити можливо саме договори про закупівлю у розумінні Закону, які були укладені:
— за пунктом 10 Особливостей:
шляхом застосування відкритих торгів;
шляхом використання електронного каталогу для закупівлі товару вартістю від 100 тис. грн (запит пропозицій постачальників);
— за пунктом 13 Особливостей: звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, у вичерпних випадках;
— за пунктами 80, 86, 88, 89, 91 Особливостей.
3. Максимальний обсяг закупівлі не може перевищувати 20 відсотків суми, визначеної в “початковому” договорі про закупівлю (тобто є меншим або дорівнює). Враховуючи, що публічним законодавством не визначено, що таке “початковий” договір, виникає спірність застосування норми частини 6 статті 41 Закону на практиці. Відповідно, існує дві позиції:
— з урахуванням усіх змін, які могли бути протягом року щодо зміни загальної (остаточної) суми договору, такої позиції дотримується Мінекономіки;
— без урахування змін, тобто 20 відсотків рахують від загальної суми договору про закупівлю в тій його редакції, що була оприлюднена за результатами закупівлі, без урахування будь-яких змін (як на збільшення, так і на зменшення початкової ціни договору про закупівлю), що були в поточному році.
Проте, щоб не потрапити на негатив, доцільно дотримуватися позиції щодо 20 відсотків з урахуванням змін, у цьому випадку сума точно не буде більшою ніж 20 відсотків від “початкового” договору, якого б трактування воно не стосувалося.
4. Видатки на досягнення відповідної цілі мають бути затверджені в установленому порядку. Тобто замовник повинен мати затверджений кошторис / фінансовий план на новий період (принаймні тимчасовий).
Оскільки в замовників, що залежать від державного бюджету України, ще не затверджений кошторис на видатки наступного року, продовження строку дії договору про закупівлю відповідно до частини 6 статті 41 Закону доцільно здійснювати у два етапи:
першою додатковою угодою наприкінці поточного року сторони продовжують строк дії договору без збільшення суми договору про закупівлю, але допоки договір не втратив свою дію;
другою додатковою угодою на початку наступного року сторони збільшують суму договору, однак не більше ніж на 20 відсотків відносно суми, визначеної в початковому договорі про закупівлю (з урахуванням змін), уже коли затверджено кошторисні призначення і в замовника виникає право брати бюджетні зобов’язання та реєструвати їх в органах Казначейства.
Отже, якщо замовник не планує на початку року проводити процедуру закупівлі, тобто оголошувати відкриті торги, то, відповідно, і скористатись продовженням договору на 20 відсотків не має можливості.
Якщо у вас виникають складнощі з проведенням процедур закупівель, скористайтесь послугою Агентства «Супровід відкритих / міжнародних торгів».↗
Щоб бути в курсі останніх змін закупівельного законодавства, пропонуємо вам навчання з публічних закупівель «Фахівець з публічних закупівель: 5-денний інтенсивний практичний курс»↗, яке відбудеться 08–12.12.2025. Доєднуйтесь!
Вікторія НЕХТА,
юрист ТОВ «Тендерне агентство Радник»