Підстави для відмови в участі в процедурі за пунктом 44 Особливостей

Підстави для відмови в участі в процедурі за пунктом 44 Особливостей

До уваги! Жирним шрифтом виділено текст із прихованим посиланням.

Пунктом 3⁷ «Прикінцевих та перехідних положень» Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон) установлено, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз. Ми вже звикли до таких Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178. Тим самим варто нагадати, що закупівлі, зокрема процедура закупівлі відкриті торги, у період правового режиму воєнного стану здійснюються за Законом з урахуванням норм Особливостей.

Це, зокрема, вбачається в частковому визначенні норм Закону, підлаштованих Особливостями під закупівлі у воєнний стан. Такого підлаштування, а точніше змін, за постановою Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178» від 17.02.2023 № 157 з 25.02.2023 зазнала стаття 17 Закону. Тепер положення щодо підстав відмови учаснику в участі в закупівлі передбачаються пунктом 44 Особливостей

Для більш детального огляду та бачення відповідних змін проведемо порівняння підстав з частин 1 і 2 статті 17 Закону та абзаців 1-14 пункту 44 Особливостей

Варто одразу зазначити, що підстави з підпунктів 2, 5, 8, 9 і 10 пункту 44 Особливостей дублюють відповідні пункти 2, 5, 8, 9 і 10 частини 1 статті 17 Закону лише з незначними граматичними змінами, які не впливають на функціонал цих норм.

Інші ж підстави розглянемо шляхом порівняння:

Зображення 1

Зображення 1

Зображення 1.1

Зображення 1.1

Зображення 1.2

Зображення 1.2

Зображення 1.3

Зображення 1.3

Потрібно підготувати проєкт документа закупівельного процесу? Юристи ТОВ «Тендерне агентство Радник» радо допоможуть у цьому та підготують відповідний проєкт, який буде повністю відповідати законодавству у сфері публічних закупівель. Замовляйте послугу Агентства «Зразки документів для уповноваженої особи» за ціною від 890,00 грн. 

Як ми бачимо з редакції пункту 44 Особливостей, як і за редакцією до 25.02.2023, підстава для відмови в участі, яка передбачалась пунктом 13 частини 1 статті 17 Закону, у воєнний час не застосовується.

Не змінилась за своїм призначенням і норма пункту 44 Особливостей щодо документів переможця. Так, за абзацом 15 пункту 44 Особливостей переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує чотири дні з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель документи, що підтверджують відсутність підстав, зазначених у підпунктах 3, 5, 6 і 12 та в абзаці 14 пункту 44 Особливостей. Замовник не вимагає документального підтвердження публічної інформації, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та/або міститься у відкритих публічних електронних реєстрах, доступ до яких є вільним, або публічної інформації, що є доступною в електронній системі закупівель, крім випадків, коли доступ до такої інформації є обмеженим на момент оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів.

Згідно з абзацом 16 пункту 44 Особливостей учасник процедури закупівлі підтверджує відсутність підстав, зазначених у цьому пункті (крім абзацу 14 цього пункту), шляхом самостійного декларування відсутності таких підстав в електронній системі закупівель під час подання тендерної пропозиції. Як ми бачимо, у цій редакції уряд уточнив, відсутність яких підстав декларується, а яких ні, що, якщо порівняти з попередньою редакцією цієї норми, викликало ряд запитань та занепокоєнь, зокрема в тому, що редакцією до 25.02.2023 умовно визначалась обов’язковість декларування відсутності підстави для відмови в участі в закупівлі, передбаченої частиною 2 статті 17 Закону, проте за відсутності відповідного функціоналу електронної системи цього зробити було неможливо.

Варто також наголосити, що функціонал електронної системи ще не налаштований на декларування за підставами поточної редакції підпунктів 3, 6, 11 і 12 пункту 44 Особливостей, що вбачається в залишеному викладенні тексту редакції пунктів 3, 6, 11 і 12 частини 1 статті 17 Закону.

У шпаргалці щодо застосування замовником норм пункту 44 Особливостей, що розміщена в зразках документів порталу RADNUK.COM.UA, редакцією розроблено примірну умову щодо ухилення від зазначених розбіжностей функціоналу, їх врегулювання та дотримання норми абзацу 16 пункту 44 Особливостей.

Відповідно до абзацу 17 пункту 44 Особливостей замовник не вимагає від учасника процедури закупівлі під час подання тендерної пропозиції в електронній системі закупівель будь-яких документів, що підтверджують відсутність підстав, визначених у цьому пункті (крім абзацу 14 цього пункту), крім самостійного декларування відсутності таких підстав учасником процедури закупівлі відповідно до абзацу шістнадцятого цього пункту.

Зазначена норма прямо забороняє вимагати підтвердження підстав для відмови за підпунктами 1-12 пункту 44 Особливостей, крім самостійного декларування. Тим самим вимога щодо підтвердження, відмінного від декларуванням, є порушенням наведеної норми. Схожа позиція викладена в рішенні Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 11.01.2023 № 373-р/пк-пз, закупівля № UA-2022-12-28-005207-a.

Також залишилась, умовно кажучи, незмінною за своїм функціональним призначенням норма абзацу 18 пункту 44 Особливостей, виходячи з якої в разі, коли учасник процедури закупівлі має намір залучити інших суб’єктів господарювання як субпідрядників/співвиконавців в обсязі не менш як 20 відсотків вартості договору про закупівлю у разі закупівлі робіт або послуг для підтвердження його відповідності кваліфікаційним критеріям відповідно до частини 3 статті 16 Закону (у разі застосування таких критеріїв до учасника процедури закупівлі), замовник перевіряє таких суб’єктів господарювання на відсутність підстав, визначених цим пунктом.

Корисним  для закупівельника буде онлайн-марафон «Від початківця до експерта з публічних закупівель» від Академії Радник, на якому він не тільки удосконалить знання закупівельного законодавства, але й примножить їх. Тож, долучайтесь!

Також з метою полегшення своєї роботи та економії часу скористайтесь взірцем протоколу про відхилення тендерної пропозиції переможця за ненадання документів, що підтверджують відсутність підстав, визначених пунктом 44 Особливостей, який ви знайдете в наших спільнотах у Viber та Telegram, до яких можете долучитись за посиланням: https://radnyk.academy/telegram-viber.

Олег Підгірський, 

юрист ТОВ «Тендерне агентство Радник»