Помилки при розрахунку коштів на покриття ризиків, пов’язаних з виконанням робіт, у складі договірної ціни
Продовжуємо аналізувати моніторинги Державної аудиторської служби України (далі — Держаудитслужба) щодо закупівель робіт. Сьогодні розглянемо черговий моніторинг, де предметом аналізу стала правильність розрахунку коштів на покриття ризиків, пов’язаних з виконанням робіт, у складі договірної ціни.
Для початку трішки згадаємо законодавство.
Пунктом 3 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178↗ (далі — Особливості↗), визначено, що замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом України «Про публічні закупівлі»↗ (далі — Закон↗).
Частиною 3 статті 22 Закону↗ визначено, що тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Законодавством, що регулює будівельну сферу в частині визначення вартості є, зокрема, Кошторисні норми України «Настанова з визначення вартості будівництва», затверджені наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01.11.2021 № 281 ↗ (далі — Настанова↗).
Відповідно до пункту 5.1 розділу V Настанови↗ ціна пропозиції учасника процедури закупівлі (договірна ціна) формується на підставі вартості будівельних робіт, до складу якої включаються прямі, загальновиробничі та інші витрати на будівництво об’єкта, прибуток, кошти на покриття адміністративних витрат будівельних організацій, кошти на покриття ризиків у випадках, передбачених у пункті 4.40 цієї Настанови, кошти на покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами, кошти на сплату податків, зборів, обов’язкових платежів.
Пунктом 4.40 розділу ІV Настанови↗ визначено, що кошти на покриття ризиків всіх учасників будівництва призначені на відшкодування: 1) збільшення об’ємів робіт, спричиненого виконанням додаткових робіт та витрат, характер і методи виконання яких не можуть бути точно визначені під час проєктування та уточнюються в процесі будівництва та виникнення додаткових витрат; 2) збільшення вартості об’єкта будівництва, спричиненого зміною будівельних норм та нормативних документів. Розмір цих коштів визначається на підставі показників, які наведено в додатку 28 цієї Настанови, або на підставі обґрунтовуючих розрахунків.
Відповідно до пункту 5.31 розділу V Настанови↗ у ціні пропозиції учасника процедури закупівлі (договірній ціні) враховуються кошти на покриття ризиків, пов’язаних з виконанням робіт, що пропонуються, розмір яких залежить від сукупності цілого ряду факторів, у тому числі виду договірної ціни, що пропонується за умовами конкурсних торгів. Зазначені кошти враховуються у розмірі, визначеному на підставі обґрунтовуваних розрахунків підрядника, виходячи з перелічених факторів. При цьому: а) за твердої договірної ціни — в розмірі до 1,5 %; б) за динамічної договірної ціни — не враховується.
Моніторинг № UA-M-2024-04-15-000062 за ідентифікатором № UA-2024-04-01-001032-a
Вимога тендерної документації: пунктом 6 розділу 3 тендерної документації встановлено, що інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі зазначається відповідно до Додатка 3.
Технічним завданням (Додаток 3) до тендерної документації встановлено, що договірна ціна є твердою.
Також пунктом 2 та пунктом 3 Додатка 3 до тендерної документації встановлено, що договірна ціна розраховується відповідно до Настанови з визначення вартості будівництва, затвердженої наказом Міністерства розвитку громад та територій України (Мінрегіону) від 01.11.2021 № 281, з урахуванням цієї тендерної документації; на підставі вартості підрядних робіт, до складу якої включаються прямі, загальновиробничі та інші витрати на будівництво об'єкта, кошторисний прибуток; кошти на покриття адміністративних витрат будівельних організацій; кошти на покриття ризиків усіх учасників будівництв; кошти на покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами, податки, збори, обов’язкові платежі, встановлені чинним законодавством і не враховані складовими вартості будівництва.
Також пунктами 3.1 та 3.3 проєкту договору, який є додатком до тендерної документації, визначено, що договірна ціна є твердою.
Моніторингом встановлено: «...При цьому Замовником у пунктах 3.1 та 3.3 розділу 3 проєкту договору про закупівлю (Додаток 1 до тендерної документації) встановлено, що договірна ціна є твердою. Проте аналізом установлено, що у складі тендерної пропозиції учасником ТОВ „ХХХ“ у складі ціни пропозиції (договірної ціни) враховано кошти на покриття ризиків в розмірі 2,4 %, що не відповідає вимогам пункту 5.31 розділу V Настанови, а відтак не відповідає умовам пункту 6 розділу ІІІ тендерної документації, пунктам 2, 3 Додатка 3 до тендерної документації та пунктам 3.1 та 3.3 розділу 3 проєкту договору про закупівлю (Додаток 1 до тендерної документації), що призвело до завищення ціни (договірної ціни) тендерної пропозиції. Таким чином, за результатами проведеного моніторингу установлено, що на порушення підпункту 2 пункту 44 Особливостей Замовник не відхилив тендерну пропозицію учасника ТОВ „ХХХ“ як таку, що не відповідала вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу 1 частини 3 статті 22 Закону, та як таку, що не відповідала іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації».
Зважаючи на досить прискіпливий аналіз Держаудитслужби до розрахунку договірної ціни, замовнику треба бути ще більш уважним при розгляді кошторисних документів учасників.
Якщо у вас виникають складнощі з проведенням процедур закупівель, скористайтесь послугою Агентства «Супровід відкритих / міжнародних торгів».↗
Щоб бути в курсі останніх змін закупівельного законодавства, пропонуємо вам навчання з публічних закупівель «Фахівець з публічних закупівель: 5-денний інтенсивний практичний курс»↗, яке відбудеться 08–12.07.2024. Доєднуйтесь!
Вікторія НЕХТА,
юрист ТОВ «Тендерне агентство Радник»