Порушення підпункту 8 пункту 13 Особливостей в основному договорі про закупівлю

Порушення підпункту 8 пункту 13 Особливостей в основному договорі про закупівлю

Відповідно до підпункту 8 пункту 13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників↗, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості↗), придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. грн, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. грн, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн грн, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли у замовника після укладення договору про закупівлю виникла необхідність у закупівлі додаткових робіт чи послуг, пов’язаних з предметом закупівлі основного договору, у того самого виконавця робіт / надавача послуг. Можливість і умови виконання таких додаткових робіт чи надання послуг можуть бути передбачені в основному договорі про закупівлю, укладеному за результатами проведення закупівлі. Закупівля додаткових робіт чи послуг у того самого виконавця робіт / надавача послуг здійснюється протягом трьох років після укладення договору про закупівлю, якщо загальна вартість таких робіт чи послуг не перевищує 50 відсотків ціни основного договору про закупівлю, укладеного за результатами проведення закупівлі.

Водночас основний договір повинен правильно передбачати можливість і умови виконання таких додаткових робіт чи послуг, щоб це, по-перше, не суперечило наведеній нормі, по-друге, надало можливість належним чином укласти договір на додатковий обсяг робіт чи послуг.

Щоб краще зрозуміти, до чого ведеться мова, розглянемо випадок порушення підпункту 8 пункту 13 Особливостей↗, виявленого органом фінансового контролю, згідно з висновком про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2024-01-17-005324-a↗ від 14.03.2024.

Обставини моніторингу:

Умовами проєкту договору процедури закупівлі, а надалі й умовами укладеного договору про закупівлю, визначено, що у разі виникнення у замовника необхідності у закупівлі у підрядника додаткових аналогічних послуг (пункт 1.1 договору), що пов’язана із потребою виконання послуг, які не були передбачені першочерговим проєктом / кошторисом, така закупівля здійснюється протягом трьох років після укладення договору, якщо загальна вартість таких послуг не перевищує 50 відсотків ціни цього договору, шляхом застосування замовником переговорної процедури закупівлі.

Висновок органу фінансового контролю:

За результатами аналізу питання дотримання законодавства в цій частині під час укладання договору установлено невідповідність умов договору умовам підпункту 8 пункту 13 Особливостей↗.

Коментар

Як ми бачимо, виходячи з питання здійснення моніторингу, замовник визначив, що додатковий обсяг робіт повинен закуповуватись із застосуванням саме переговорної процедури закупівлі. Проте така процедура в період правового режиму воєнного стану, враховуючи відсутність відповідних положень Особливостей, не використовується. Умовно альтернативою переговорній процедурі є положення пункту 13 Особливостей↗, згідно з якими укладається договір без використання електронної системи закупівель. 

Варто зазначити, що алгоритм проведення переговорної процедури відрізняється від закупівлі за пунктом 13 Особливостей↗. Тим самим згадана умова договору унеможливить належне застосування виключення за підпунктом 8 пункту 13 Особливостей↗.

Нагадаю, що юристи ТОВ «Тендерне агентство Радник»↗ можуть якісно та кваліфіковано допомогти під час моніторингу закупівлі органом фінансового контролю за послугою «Супровід під час перевірок↗» вартістю від 3 540,00 грн.

Академія Радник↗ представляє модульний онлайн-курс «Експерт з публічних закупівель↗», який допоможе уповноваженим особам набути необхідних знань та навичок для ефективного проведення закупівель відповідно до чинного законодавства.

Олег Підгірський, 

юрист ТОВ «Тендерне агентство Радник»