Порядок притягнення особи до адміністративної відповідальності за порушення законодавства про закупівлі

Порядок притягнення особи до адміністративної відповідальності за порушення законодавства про закупівлі

Відповідно до статті 44 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII↗ (далі — Закон↗) за порушення вимог, установлених Законом та нормативно-правовими актами, прийнятими на виконання Закону, уповноважені особи чи службові (посадові) особи замовників, в тому числі керівники замовників, несуть відповідальність згідно із законами України.

Статтею 164-14 Кодексу України про адміністративні правопорушення↗ (далі — КУпАП↗) передбачається адміністративна відповідальність за порушення законодавства про закупівлі.

Нормами КУпАП визначається певний порядок притягнення до адміністративної відповідальності, зокрема, враховуючи строки давності. Так, виходячи зі статті 38 КУпАП↗:

  • адміністративне стягнення за вчинення правопорушення, передбаченого частинами 1 і 2 статті 164-14 КУпАП↗, може бути накладено не пізніш як через два місяці з дня вчинення правопорушення, а при триваючому правопорушенні — не пізніш як через два місяці з дня його виявлення;
  • адміністративне стягнення за вчинення правопорушення, передбаченого частинами 3–6 статті 164-14 КУпАП↗, може бути накладено протягом шести місяців з дня його виявлення, але не пізніше двох років з дня його вчинення.

Процес притягнення до адміністративної відповідальності можна розділити на декілька етапів.

Перший етап: складання протоколу про адміністративне правопорушення.

Про вчинення адміністративного правопорушення складається протокол уповноваженими на те посадовими особами органу фінансового контролю (щодо правопорушень частин 3–6 статті 164-14 КУпАП↗) чи Рахункової палати, що умовно можна назвати фіксацією такого правопорушення.

Протокол про адміністративне правопорушення складається не пізніше двадцяти чотирьох годин з моменту виявлення особи, яка вчинила правопорушення, у двох примірниках, один із яких під розписку вручається особі, яка притягається до адміністративної відповідальності. Зміст протоколу визначено частиною 1 статті 256 КУпАП↗

Протокол підписується особою, яка його склала, і особою, яка притягається до адміністративної відповідальності. У разі відмови особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, від підписання протоколу в ньому робиться запис про це. 

Особа, яка притягається до адміністративної відповідальності, має право подати пояснення і зауваження щодо змісту протоколу, які додаються до протоколу, а також викласти мотиви своєї відмови від його підписання.

При складенні протоколу особі, яка притягається до адміністративної відповідальності, роз’яснюються її права та обов’язки, передбачені статтею 268 КУпАП↗, про що робиться відмітка у протоколі.

Другий етап: надсилання протоколу про адміністративне правопорушення.

Протокол надсилається органу (посадовій особі), уповноваженому розглядати справу про адміністративне правопорушення, а саме органу державного фінансового контролю (щодо правопорушень за частинами 1 і 2 статті 164-14 КУпАП↗) або місцевим судам загальної юрисдикції  (щодо правопорушень за частинами 3-6 статті 164-14 КУпАП↗).

Третій етап: розгляд справи про адміністративне правопорушення.

Справа про адміністративне правопорушення розглядається за місцем його вчинення. Така справа розглядається у п’ятнадцятиденний строк з дня одержання органом (посадовою особою), правомочним розглядати справу, протоколу про адміністративне правопорушення та інших матеріалів справи. 

Розгляд справи розпочинається з оголошення складу колегіального органу або представлення посадової особи, яка розглядає цю справу. Головуючий на засіданні колегіального органу або посадова особа, що розглядає справу, оголошує, яка справа підлягає розгляду, хто притягається до адміністративної відповідальності, роз’яснює особам, які беруть участь у розгляді справи, їхні права та обов’язки. Після цього оголошується протокол про адміністративне правопорушення. На засіданні заслуховуються особи, які беруть участь у розгляді справи, досліджуються докази та вирішуються клопотання.

Розглянувши справу про адміністративне правопорушення, орган (посадова особа) виносить постанову у справі про адміністративне правопорушення про накладення адміністративного стягнення або про закриття справи (за обставин, що виключають провадження в справі про адміністративне правопорушення, згідно зі статтею 247 КУпАП↗), зміст якої визначається статтею 283 КУпАП↗.

Варто зазначити, що постановою у справі про адміністративне правопорушення, а саме за правопорушення законодавства про закупівлі, виходячи зі змісту санкцій статті 164-14 КУпАП↗, може бути накладено стягнення лише у вигляді штрафу.

Постанова оголошується негайно після закінчення розгляду справи. Копія постанови протягом трьох днів вручається або висилається особі, щодо якої її винесено.

Четвертий етап: виконання або оскарження постанови.

Щодо оскарження постанови.

Постанова про накладення адміністративного стягнення, винесена органом державного фінансового контролю (щодо правопорушень за частинами 1 і 2 статті 164-14 КУпАП↗), може бути оскаржена протягом 10 календарних днів з дня її винесення у районний, районний у місті, міський чи міськрайонний суд, у порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України↗, з особливостями, встановленими КУпАП. Така скарга розглядається  в десятиденний строк з дня її надходження, якщо інше не встановлено законами України. Надалі рішення суду першої інстанції, винесені за результатом розгляду скарги, можуть бути оскаржені до апеляційного суду протягом десяти днів з дня його проголошення. Суд апеляційної інстанції розглядає справу у десятиденний строк після закінчення строку апеляційного оскарження з повідомленням учасників справи.

Постанова судді у справі про адміністративне правопорушення (щодо правопорушень за частинами 3–6 статті 164-14 КУпАП↗) може бути оскаржена протягом 10 днів з дня винесення постанови особою, яку притягнуто до адміністративної відповідальності, її законним представником, захисником, потерпілим, його представником. Апеляційна скарга подається до відповідного апеляційного суду через місцевий суд, який виніс постанову. Місцевий суд протягом трьох днів надсилає апеляційну скаргу разом зі справою у відповідний апеляційний суд. Апеляційний перегляд здійснюється суддею апеляційного суду протягом двадцяти днів з дня надходження справи до суду. Постанова апеляційного суду набирає законної сили негайно після її винесення, є остаточною й оскарженню не підлягає.

Щодо виконання постанови.

Постанова про накладення адміністративного стягнення, якщо її, звичайно, не оскаржено, є обов’язковою для виконання посадовими особами й громадянами. Тобто при оскарженні постанови про накладення адміністративного стягнення постанова підлягає виконанню після залишення скарги без задоволення.

Постанова про накладення штрафу повинна бути виконана порушником, а точніше штраф має бути сплачений, не пізніш як через п’ятнадцять днів з дня вручення йому такої постанови, а в разі оскарження такої постанови — не пізніш як через п’ятнадцять днів з дня повідомлення про залишення скарги без задоволення.

У разі несплати правопорушником штрафу у зазначений строк постанова про накладення штрафу надсилається для примусового виконання до органу державної виконавчої служби за місцем проживання порушника, роботи або за місцезнаходженням його майна в порядку, встановленому законом.

У порядку примусового виконання постанови про стягнення штрафу за вчинення адміністративного правопорушення з правопорушника стягується:

  • подвійний розмір штрафу, визначеного у відповідній статті КУпАП та зазначеного у постанові про стягнення штрафу;
  • витрати на облік зазначених правопорушень. 

Варто зазначити, що одним із методів встановлення порушень законодавства у сфері публічних закупівель органами фінансового контролю є моніторинг закупівель у порядку статті 8 Закону↗. Щоб уникнути чи хоча б передбачити ризик притягнення до відповідальності, замовляйте послугу ТОВ «Тендерне агентство Радник»↗ «Супровід під час перевірок» вартістю від 3540,00 гривень.

Крім того, в Академії Радник↗ можна замовити цікаве та доступне відеонавчання «Відповідальність у закупівлях і моніторинги», на якому, зокрема, порушувалось питання типових порушень.

Олег ПІДГІРСЬКИЙ, 

юрист ТОВ «Тендерне агентство Радник»