Порядок виконання рішення Комісії АМКУ, враховуючи технічну реалізацію електронної системи
Відповідно до пункту 2 частини 18 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII↗ (далі — Закон↗) за результатами розгляду скарги орган оскарження має право прийняти рішення про заходи, що повинні вживатися для усунення порушень процедури закупівлі, зокрема зобов’язати замовника повністю або частково скасувати свої рішення, надати необхідні документи, роз’яснення, усунути будь-які дискримінаційні умови (у тому числі ті, що зазначені в технічній специфікації, яка є складовою частиною тендерної документації), привести тендерну документацію у відповідність із вимогами законодавства або, за неможливості виправити допущені порушення, відмінити процедуру закупівлі.
Згідно з пунктом 4 частини 19 статті 18 Закону↗ орган оскарження за результатами розгляду скарги приймає обґрунтоване рішення, у якому зазначаються (у разі, якщо скаргу задоволено повністю або частково) зобов’язання усунення замовником порушення процедури закупівлі та/або відновлення процедури закупівлі з моменту попереднього законного рішення чи правомірної дії замовника.
За частиною 22 статті 18 Закону↗ рішення органу оскарження набирають чинності з дня їх прийняття та є обов’язковими для виконання замовниками, особами, яких вони стосуються. Якщо рішення органу оскарження, прийняте за результатами розгляду органу оскарження, не було оскаржене до суду, таке рішення має бути виконано не пізніше 30 днів з дня його прийняття органом оскарження.
Абзацом 3 частини 17 статті 18 Закону↗ та абзацом 3 пункту 67 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників↗, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості↗), визначено, що у разі усунення замовником порушень, зазначених у скарзі, замовник протягом одного робочого дня з моменту усунення порушення повинен повідомити про це органу оскарження та розмістити підтвердження в електронній системі закупівель. Варто зазначити, що цією нормою визначається повідомлення органу оскарження щодо виконання умов саме скарги, тобто до прийняття Комісією Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі — Комісія) рішення по суті розгляду скарги. Водночас закупівельним законодавством не визначено обов’язку замовника окремо повідомляти про виконання рішення Комісії. Попри це, за технічної реалізації електронної системи закупівель замовник не може вчинити жодних дій щодо закупівлі, навіть після виконання рішення органу оскарження, без подання пояснень щодо такого виконання в розділі оскарження закупівлі на майданчику.
Таким чином, замовник повинен вчинити два послідовні кроки:
- виконати вимоги рішення органу оскарження, у тому числі в електронній системі. Наприклад: скасувати рішення, внести зміни до тендерної документації тощо;
- умовно повідомити АМКУ про виконання рішення через електронну систему.
Проте в жодному разі не навпаки! Тобто не слід йти покроково в протилежному напрямку, адже якщо спершу повідомити про виконання рішення, електронна система може не дати можливості вчинити конкретні дії щодо його виконання.
Розглянемо практичну ситуацію за закупівлею (закупівля енергосервісу) UA-2023-05-30-010443-a↗.
Скаржник оскаржував умови тендерної документації. У період розгляду скарги встановлений строк подання пропозицій закінчився, і закупівля перейшла в режим «Призупинено».
Комісією скаргу задоволено та зобов’язано замовника внести зміни до тендерної документації. Вчиняючи дії щодо виконання рішення органу оскарження, замовник спершу повідомив АМКУ про виконання рішення.
Нагадаю, що, враховуючи приписи статті 24 Закону↗ чи пункту 54 Особливостей↗, внесення змін до тендерної документації можливе лише в період подання пропозицій (період уточнень).
Оскільки період подання пропозицій у закупівлі закінчився, після повідомлення про виконання рішення АМКУ без його виконання закупівля автоматично перейшла в режим «Прекваліфікація». Відповідно, вчинити жодних дій щодо внесення змін до тендерної документації замовник вже не зміг. Тим самим закупівля продовжувалась за умовами тендерної документації з порушеннями.
За таких обставин у зв’язку з неможливістю усунути таке порушення замовник прийняв рішення відмінити закупівлю.
Своєю чергою, Комісія, згідно з рішенням від 18.08.2023 № 13043-р/пк-пз, визначила згадане рішення про відміну закупівлі правомірним. Комісія, за повідомленням Державного підприємства «Прозорро», також зауважила, що замовник повинен був спочатку внести зміни до тендерної документації, тобто виконати рішення АМКУ, а вже потім натиснути кнопку «Виконано замовником». У цій ситуації замовник спочатку натиснув «Виконано замовником», відповідно, після переведення скарги у статус «Виконано замовником» зникає можливість виконати рішення АМКУ. Виконати таке рішення на цьому етапі неможливо.
Отже, щоб уникнути подібних ситуацій, замовник повинен дотриматись послідовності вчинення дій щодо виконання рішення органу оскарження, як зазначено вище.
Варто зазначити, що за обставин неможливості виконання рішення органу оскарження, зокрема з підстав такої недбалості замовника, є ризик адміністративної відповідальності за нормою частини 5 статті 164-14 Кодексу України про адміністративні правопорушення↗.
Якщо ж замовнику необхідна допомога за наявності оскарження його закупівлі, юристи ТОВ «Тендерне агентство Радник»↗ можуть допомогти з відстоюванням інтересів такого замовника в АМКУ (підготовка проєкту, необхідної інформації, обґрунтувань по суті скарги, представництво під час розгляду скарги тощо). Скористайтесь послугою «Супроводження в АМКУ↗» вартістю від 2 490,00 грн.
Не зайвим буде відвідати навчання для уповноважених осіб у сфері публічних закупівель «Фахівець з публічних закупівель: 5-денний інтенсивний практичний курс↗» від Академії Радник↗, за результатом якого слухач отримає надзвичайний досвід, що допоможе у роботі.
Олег Підгірський,
юрист ТОВ «Тендерне агентство Радник»