Предмети схожі за призначенням чи назвою, проте різні за кодом ДК

Предмети схожі за призначенням чи назвою, проте різні за кодом ДК

Відповідно до пункту 22 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII↗ (далі — Закон↗) предмет закупівлі — товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі або в межах проведення спрощеної закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції / пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Предмет закупівлі визначається замовником у порядку, встановленому уповноваженим органом, із застосуванням Єдиного закупівельного словника↗, затвердженого у встановленому законодавством порядку.

Згідно з абзацом 1 пункту 15 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників↗, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості↗), предмет закупівлі визначається замовником відповідно до вимог Закону↗ та Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 15.04.2020 № 708↗ (далі — Порядок № 708↗).

За пунктом 3 розділу І Порядку № 708↗ предмет закупівлі товарів і послуг визначається замовником згідно з пунктами 21 і 34 частини 1 статті 1 Закону↗ та за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника↗.

Так, правильне визначення коду предмета закупівлі за Єдиним закупівельним словником↗  визначає і дійсність договору, адже відповідно до підпункту 5 пункту 21 Особливостей↗ договір про закупівлю є нікчемним у разі, коли назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником↗ не відповідає товарам, роботам чи послугам, що фактично закуплені замовником.

Тобто при формуванні предмета закупівлі, а точніше виборі коду державного класифікатора, потрібно бути обережним та прискіпливим. Єдиний закупівельний словник↗ може містити схожі між собою за назвою чи функціональним призначенням назви товарів, робіт та послуг, які водночас передбачені різними класами, а подекуди взагалі й розділами словника↗.

Для прикладу, закупівельний словник↗ визначає товари за класом «Протипожежне, рятувальне та захисне обладнання» згідно з кодом 35110000-8. Поряд з цим окремо є клас «Протипожежне обладнання різне» згідно з кодом 44480000-8. Можна, звичайно, сказати, що внутрішньо ці класи передбачають різні товари. Проте все ж таки сплутати можна, адже, наприклад, за функціональним призначенням пожежні шланги за кодом 44482100-3 схожі до засобів пожежогасіння за кодом 35111200-7.

Розглянемо ще один приклад за позицією органу фінансового контролю згідно з висновком про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2024-08-16-009304-a↗ від 13.09.2024.

Обставини моніторингу:

Замовник оголосив процедуру закупівлі відкриті торги за предметом тверде паливо за ДК 021:2015-09110000-3 — Тверде паливо.

Також замовник визначив три номенклатурні позиції предмета:

  1. Вугілля кам'яне марки ДГ (25-50);
  2. Брикет паливний з деревини;
  3. Деревина дров'яна.

Щодо усіх цих номенклатурних позицій замовник зазначив один код ДК 021:2015-09110000-3 — Тверде паливо, тобто за четвертою цифрою словника↗ без конкретизації коду, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі.

Висновок органу фінансового контролю:

Посилаючись на приписи пункту 15 Особливостей, пункту 3 розділу І Порядку № 708↗ та пункту 14 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 11.06.2020 № 1082↗, ДАСУ зазначила, що по кожній з номенклатурних позицій товарів, що закуповуються, Єдиний закупівельний словник↗ передбачає відповідні коди за ДК 021:2015, зокрема: 09111100-1 – «Вугілля», 09111400-4 – «Деревне паливо», 03410000-7 – «Деревина» (в т. ч. 03413000-8 – «Паливна деревина»).

Тим самим у підсумку підрозділ Держаудитслужби встановив порушення згаданих вище норм. Тому зобов’язав замовника здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом відміни процедури закупівлі.

До речі, юристи ТОВ «Тендерне агентство Радник»↗ можуть допомогти замовникам під час моніторингу їх закупівель за послугою «Супровід під час перевірок» вартістю від 3 540,00 гривень.

Ще одним прикладом, який ставить у невизначеність закупівельників, є вибір коду класифікатора товару – трактор. Тобто чи оголошувати закупівлю такого предмета за кодом 16700000-2 «Трактори», 34140000-0 «Великовантажні мототранспортні засоби» чи 99999999-9 «Не відображене в інших розділах».

Щодо цього окрема думка уповноваженого органу, висвітлена в роз’ясненні від 03.09.2020 № 3304-04/53972-06↗. Водночас в органу фінансового контролю своя позиція щодо використання коду ДК 021:2015-34140000-0 «Великовантажні мототранспортні засоби», зокрема про що обговорено в публікації порталу RADNUK.COM.UA↗ «Неоднозначний висновок ДАСУ щодо визначення коду ДК при закупівлі трактора↗».

Академія Радник↗ запрошує уповноважених осіб на стаціонарне навчання «Фахівець з публічних закупівель: 5-денний інтенсивний практичний курс», де на практиці будуть пройдені всі етапи проведення закупівель. Разом із викладачами можна буде ознайомитися і розібратися в усіх тонкощах закупівельного процесу.

Олег ПІДГІРСЬКИЙ, 

юрист ТОВ «Тендерне агентство Радник»