Що принесли зміни щодо «прозорого будівництва»

Що принесли зміни щодо «прозорого будівництва»

Нещодавні зміни до Закону України «Про публічні закупівлі»↗ (далі — Закон), які було внесено Законом України «Про внесення змін до Закону України "Про публічні закупівлі" щодо забезпечення оприлюднення замовниками в електронній системі закупівель інформації про ціни на матеріальні ресурси під час закупівель послуг з поточного ремонту та робіт з будівництва (прозоре будівництво)»↗  № 3988-IX від 19.09.2024 та які набули чинності 23.10.2024, просто поставили всіх закупівельників на ноги. Адже наразі закупівлі здійснюються відповідно до Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178↗ (далі — Особливості). То яким же чином зміни до Закону стосуються Особливостей? 

А ось яким. Особливості були прийняті на виконання вимог Закону на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування.

Пунктом 3 Особливостей визначено, що замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням Особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.

Крім цього, пунктом 17 Особливостей передбачено, що договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктами 10 і 13 цих особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону, крім частин другої – п’ятої, сьомої – дев’ятої статті 41 Закону, та цих особливостей.

Оскільки зміни було внесено, зокрема, у статтю 41 Закону, відповідно, вони зачепили й Особливості.

Зміни, згідно зі статтею 41 Закону, стосуються закупівель:

  • послуг з поточного ремонту,
  • робіт з нового будівництва,
  • реконструкції,
  • реставрації,
  • капітального ремонту об’єкта будівництва,
  • послуг з поточного ремонту з розробленням проєктної документації, 
  • робіт з будівництва об’єктів з розробленням проєктної документації.

Враховуючи статтю 17 та 41 Закону,  зміни застосовуються до таких видів закупівель:

  1. відкриті торги;
  2. відкриті торги з публікацією англійською мовою;
  3. закупівля за виключеннями, визначеними пунктом 13 Особливостей;
  4. рамкові угоди.

Відтепер згідно зі статтею 41 Закону  невід’ємними додатками до договору про закупівлю послуг з поточного ремонту, робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту об’єкта будівництва є документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси.

Та невід’ємними додатками до договору про закупівлю послуг з поточного ремонту з розробленням проєктної документації, робіт з будівництва об’єктів з розробленням проєктної документації є документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси, що долучаються після складання договірної ціни, уточненої (узгодженої) відповідно до затвердженої проєктної документації (затвердження проєктної документації є обов’язковим, якщо це передбачено законодавством).

У документах, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси, обов’язково має зазначатися така інформація: 

найменування матеріального ресурсу (з характеристиками), 

одиниця його виміру, 

кількість, 

відпускна ціна, а також 

вартість транспортування та 

заготівельно-складські витрати, а також 

країна походження товару щодо кожної номенклатурної позиції. 

Такі документи можуть містити іншу інформацію.

Оскільки йдеться саме про документи, то інформація про ціни на матеріальні ресурси може міститися не в одному документі, а в кількох. Головне, щоб була наявна уся зазначена інформація.

Крім цього, не слід забувати й про статтю 10 Закону, якої торкнулися зміни щодо «прозорого будівництва».

Відповідно, пунктом 10 статті 10 Закону було уточнено, у якому форматі тепер завантажуються документи. Відтепер, згідно з пунктом 10 Закону, замовник оприлюднює договір про закупівлю та всі додатки до нього (у тому числі документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси) у машинозчитувальному форматі (у разі оприлюднення договору про закупівлю, зазначеного в абзаці другому частини першої статті 41 цього Закону) — протягом трьох робочих днів з дня його укладення.

А пунктом 11 статті 10 Закону уточнено, що замовник оприлюднює повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та/або про ціни на матеріальні ресурси протягом трьох робочих днів з дня внесення змін до договору про закупівлю у випадках, передбачених частиною п’ятою статті 41 цього Закону. До такого повідомлення додаються зміни до договору про закупівлю (у тому числі документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси, в разі зміни цін на них) у машинозчитувальному форматі (у разі внесення змін до договорів, зазначених в абзацах другому, третьому частини першої статті 41 цього Закону).

А разом з цим пунктом 19 Особливостей передбачено, що у разі внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у випадках, передбачених цим пунктом, замовник обов’язково оприлюднює повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та зміни до договору про закупівлю відповідно до вимог Закону з урахуванням Особливостей.

Отже, не забуваємо вантажити договір про закупівлю та всі додатки до нього (у тому числі документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси) у машинозчитувальному форматі.

Якщо у вас виникають складнощі з проведенням процедур закупівель, скористайтесь послугою Агентства «Супровід відкритих / міжнародних торгів»↗.

Щоб бути в курсі останніх змін закупівельного законодавства, пропонуємо вам навчання з публічних закупівель «Онлайн-марафон для закупівельника: від початківця до експерта з публічних закупівель»↗, яке відбудеться 16–25.12.2024. Доєднуйтесь!

 Вікторія НЕХТА, 

юрист ТОВ «Тендерне агентство Радник»