Що врахувати під час проведення відкритих торгів за пунктом 85 Особливостей по Ukraine Facility
У сьогоднішній статті спробуємо розібратися з особливостями проведення відкритих торгів за пунктом 85 Особливостей по Ukraine Facility.
У разі, якщо в замовника не відбулися відкриті торги «звичайні», як ми їх називаємо, за пунктом 83 Особливостей по Ukraine Facility у зв’язку з неподанням жодної тендерної пропозиції для участі у відкритих торгах, замовнику необхідно проаналізувати свою закупівлю, щоб зрозуміти, чому ж не прийшли учасники. І якщо результатом дослідження стане те, що товари, товари у складі закупівель послуг, товари та/або матеріальні ресурси у складі закупівель послуг з поточного ремонту / робіт походженням з неприйнятних країн і можливість закупити їх у прийнятних країн відсутня, то в цьому випадку замовник може скористатися пунктом 85 Особливостей. Але є деякі умови, яких замовник повинен обов’язково дотриматись:
1. Закупівля може бути проведена замовником із застосуванням відкритих торгів у порядку, визначеному розділом «Порядок проведення відкритих торгів» цих особливостей, з урахуванням положень, визначених розділом «Особливості здійснення закупівель у рамках виконання заходів (кроків), передбачених Планом України, схваленим розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18.03.2024 № 244» Особливостей,
крім абзаців пункту 83, а саме:
третього — учасники процедури закупівлі (резиденти й нерезиденти) незалежно від форми власності та організаційно-правової форми беруть участь у закупівлях товарів, робіт і послуг у рамках виконання заходів (кроків), передбачених Планом України, за умови, що зареєстровані (для юридичних осіб) / є громадянами (для фізичних осіб) у прийнятних країнах;
четвертого — спроможності інших суб’єктів господарювання можуть бути залучені як субпідрядники / співвиконавці (далі — субпідрядники / співвиконавці) до виконання робіт чи надання послуг за умови, що такий суб’єкт господарювання зареєстрований у прийнятній країні;
сьомого — усі товари, товари у складі закупівель послуг, товари та/або матеріальні ресурси у складі закупівель послуг з поточного ремонту / робіт, які закуповуються в рамках виконання заходів (кроків), передбачених Планом України, повинні походити з прийнятних країн,
одинадцятого — документ, який підтверджує країну реєстрації кожного субпідрядника / співвиконавця у прийнятній країні, у разі коли переможець процедури закупівлі має намір залучити спроможності інших субпідрядників / співвиконавців;
дев’ятнадцятого — документ, який підтверджує країну походження кожного товару, кожного товару у складі закупівель послуг, кожного товару та/або матеріального ресурсу у складі закупівель послуг з поточного ремонту / робіт, який постачатиметься за результатом такої оплати / поставлений (сертифікат про походження товару або засвідчену декларацію про походження товару, або декларацію про походження товару, або сертифікат про регіональне найменування товару),
і абзаців пункту 84 Особливостей, а саме:
третього — не зареєстрований (для юридичної особи) / не є громадянином (для фізичної особи) у прийнятній країні;
четвертого — має намір залучити субпідрядника / співвиконавця, який не зареєстрований (для юридичної особи) / не є громадянином (для фізичної особи) у прийнятній країні;
сьомого — тендерна пропозиція містить товари, товари у складі закупівель послуг, товари та/або матеріальні ресурси у складі закупівель послуг з поточного ремонту / робіт, які не походять з прийнятних країн;
одинадцятого — не подав інформацію, передбачену абзацами десятим – чотирнадцятим пункту 83 цих особливостей, або інформація, передбачена абзацами тринадцятим та чотирнадцятим пункту 83 цих особливостей, подана з порушенням вимог, визначених такими абзацами.
2. Предмет закупівлі, його технічні, кількісні та якісні характеристики, проєкт договору про закупівлю (крім вимог, визначених абзацами другим (постачальник товарів, виконавець робіт чи надавач послуг, з яким укладено договір про закупівлю відповідно до положень цього розділу, не зареєстрований (для юридичної особи) / не є громадянином (для фізичної особи) у прийнятній країні) і четвертим (постачальник товарів, виконавець робіт чи надавач послуг, з яким укладено договір про закупівлю, під час подання документів для здійснення оплати за таким договором про закупівлю не надав замовнику документ, що підтверджує країну походження кожного товару, кожного товару у складі закупівель послуг, кожного товару та/або матеріального ресурсу у складі закупівель послуг з поточного ремонту / робіт, який постачатиметься за результатом такої оплати / поставлений, або країну походження такого товару та/або матеріального ресурсу не включено до переліку прийнятних країн пункту 93 цих особливостей) не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації (крім вимог, які не застосовуються відповідно до цього пункту).
3. Вимоги до учасника процедури закупівлі не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації (крім вимог, які не застосовуються відповідно до цього пункту).
4. Очікувана вартість предмета закупівлі не може перевищувати очікувану вартість предмета закупівлі, зазначену замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, які відмінено через неподання жодної тендерної пропозиції для участі у відкритих торгах у строк, установлений замовником згідно з цими особливостями, з урахуванням прийнятного відсотка перевищення ціни тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі над очікуваною вартістю предмета закупівлі, якщо такий прийнятний відсоток був зазначений у тендерній документації.
5. Під час внесення до річного плану закупівель інформації про закупівлю додається обґрунтування застосування таких відкритих торгів.
5.1. У цьому обгрунтуванні повинно бути зазначено присвоєний електронною системою закупівель унікальний номер оголошення про проведення відкритих торгів, які було відмінено у зв’язку з неподанням жодної тендерної пропозиції для участі у відкритих торгах у строк, установлений замовником згідно з цими особливостями.
5.2. У такому обґрунтуванні, викладеному в довільній формі, замовник повинен зазначити один або декілька випадків, передбачених пунктами 3, 8 статті 5 Рамкової угоди між Україною та Європейським Союзом щодо спеціальних механізмів реалізації фінансування Союзу для України згідно з інструментом Ukraine Facility, ратифікованої Законом України від 06.06.2024 № 3786-IX (далі — Рамкова угода): (нагальна необхідність, недоступність послуг / товарів на ринках прийнятних країн або територій або інші належним чином обґрунтовані випадки, коли застосування правил прийнятності робить реалізацію проєкту неможливою або надмірно складною, або коли поставки та матеріали не можуть бути отримані на розумних умовах у жодній з таких країн):
1) Наявність нагальної необхідності у закупівлі товару / товарів у складі закупівель послуг / товарів та/або матеріальних ресурсів у складі закупівель послуг з поточного ремонту / товарів та/або матеріальних ресурсів у складі закупівель робіт;
2) Товар / товари у складі закупівель послуг / товари та/або матеріальні ресурси у складі закупівель послуг з поточного ремонту / товари та/або матеріальні ресурси у складі закупівель робіт не може (-уть) бути отриманий (-і) на розумних умовах у жодній із прийнятних країн;
3) Товар / товари у складі закупівель послуг / товари та/або матеріальні ресурси у складі закупівель послуг з поточного ремонту / товари та/або матеріальні ресурси у складі закупівель робіт є недоступним (-и) на ринках відповідних країн або територій;
4) Застосування правил прийнятності для товару / товару у складі закупівель послуг / товарів та/або матеріальних ресурсів у складі закупівель послуг з поточного ремонту / товарів та/або матеріальних ресурсів у складі закупівель робіт робить реалізацію проєкту неможливою / надмірно складною.
5.3. Додати документальне підтвердження застосування відповідного випадку (у вигляді, зокрема, але не виключно, офіційних листів, експертних висновків, листів від виробників або постачальників про відсутність товарів / робіт / послуг, рішень уповноважених органів, оформлених у довільній формі результатів аналізу ринку, проведеного замовником, довідок).
6. У тендерній документації та додатках до неї прибрати посилання на абзаци третій, четвертий, сьомий, одинадцятий, дев’ятнадцятий пункту 83 та абзаци третій, четвертий, сьомий, одинадцятий пункту 84 цих особливостей та інші вимоги щодо прийнятності, якщо вони передбачені.
7. Врахувати можливість незастосування абзаців третього, четвертого, сьомого, одинадцятого, дев’ятнадцятого пункту 83 Особливостей в електронних полях в електронній системі закупівель.
8. Врахувати в проєкті договору незастосування абзаців другого і четвертого пункту 93 Особливостей та інші вимоги щодо прийнятності, якщо вони передбачені.
Тобто при проведенні відкритих торгів за пунктом 85 Особливостей необхідно врахувати незастосування вимог щодо прийнятності щодо учасника, переможця, субпідрядника / співвиконавця та товару / товарів у складі закупівель послуг / товарів та/або матеріальних ресурсів у складі закупівель послуг з поточного ремонту / товарів та/або матеріальних ресурсів у складі закупівель робіт.
Якщо у вас виникають складнощі з проведенням процедур закупівель, скористайтесь послугою Агентства «Супровід відкритих / міжнародних торгів»↗.
Щоб бути в курсі останніх змін закупівельного законодавства, пропонуємо вам навчання з публічних закупівель «Онлайн-марафон для закупівельника 2.0: від початківця до експерта з публічних закупівель»↗, яке відбудеться 12–21.01.2026. Доєднуйтесь!
Вікторія НЕХТА,
юрист ТОВ «Тендерне агентство Радник»