Щодо деяких змін технічного функціоналу електронної системи

Щодо деяких змін технічного функціоналу електронної системи

Як законодавство у сфері публічних закупівель постійно змінюється, так само в електронній системі закупівель впроваджуються зміни до технічного функціоналу. Наприклад, за останні кілька місяців авторизовані електронні майданчики доповнились такою технічною реалізацією:

  1. вибір підстави здійснення закупівлі без використання електронної системи закупівель за виключенням за пунктом 13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників↗, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості↗), під час звітування про укладення договору про закупівлю;
  2. заповнення електронних полів інформації про установлені замовником кваліфікаційні критерії за положеннями статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII↗ (далі — Закон↗);
  3. можливість звернення потенційного учасника процедури закупівлі до замовника за роз’ясненнями щодо тендерної документації та/або оголошення про проведення відкритих торгів, а також звернення з вимогою щодо усунення порушення під час проведення тендеру, які тепер здійснюються і відображаються в одному місці;
  4. розширене заповнення інформації щодо скарги про виявлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, яку подає скаржник до органу оскарження через електронну систему.

Тим самим наведені оновлення передбачають зазначення тої чи іншої інформації. За визначенням абзацу 4 пункту 2 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 11.06.2020 № 1082↗, інформація про публічні закупівлі — це інформація, яка формується, розміщується, оприлюднюється та обмін якою здійснюється в електронній системі закупівель відповідно до Закону↗

Водночас деякі з цих функціональних оновлень не підкріплені нормами закупівельного законодавства. Тобто щодо обов’язковості такого заповнення чи відображення у закупівельній спільноті виникають відповідні питання і неузгодженості, які надалі викликають сумніви в правильності заповнення тієї чи іншої інформації.

Зупинимось на кожному зі згаданих оновлень окремо. 

І. Щодо відображення у звіті про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, підстави за пунктом 13 Особливостей↗.

Відповідно до абзацу 35 пункту 13 Особливостей↗ у разі укладення договору про закупівлю відповідно до цього пункту замовник разом зі звітом про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, оприлюднює в електронній системі закупівель договір про закупівлю та додатки до нього, а також обґрунтування підстави для здійснення замовником закупівлі відповідно до цього пункту. Обґрунтування у вигляді розпорядчого рішення замовника або іншого документа готується уповноваженою особою або іншою службовою (посадовою) особою замовника та погоджується (затверджується) керівником замовника або іншою особою, визначеною керівником замовника. У разі укладення договору про закупівлю відповідно до підпунктів 15↗, 17, 18↗, 20, 21 пункту 13 Особливостей↗ замовник може не публікувати договір про закупівлю та/або додатки до нього.

Інші приписи пункту 13 Особливостей↗, як і інші норми закупівельного законодавства, не визначають обов’язковості визначення підстави під час публікації такого звіту. Крім того, система не блокує оприлюднення звіту у випадку невизначення жодної з підстав. Неоприлюднення у звіті підстави за виключенням з пункту 13 Особливостей↗ не може кваліфікуватись і як порушення законодавства про закупівлі, передбачене частиною 1 статті 164-14 Кодексу України про адміністративні правопорушення↗.

ІІ. Щодо заповнення інформації про установлені замовником кваліфікаційні критерії за положеннями статті 16 Закону↗.

Згідно з пунктом 31 частини 1 статті 1 Закону↗ тендерна документація — документація щодо умов проведення тендеру, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель.

Частиною 1 статті 22 Закону↗ встановлено, що тендерна документація безоплатно оприлюднюється замовником разом з оголошенням про проведення конкурентних процедур закупівель в електронній системі закупівель для загального доступу шляхом заповнення полів в електронній системі закупівель. 

Зміст цієї норми визначає завантаження тендерної документації умовно як електронний документ, який по суті повинен формуватися після заповнення електронних полів.

На авторизованих електронних майданчиках за поточної технічної реалізації відображається інформація розділу «Електронна тендерна документації», що може містити такі відомості:

Своєю чергою, наведена інформація вже в електронній системі prozorro.gov.ua не відображається як електронна тендерна документація. Ба більше, станом на дату оприлюднення цієї публікації електронна система закупівель не відображає заповнені на майданчику поля з інформацією про установлені замовником кваліфікаційні критерії за положеннями статті 16 Закону↗.

Тобто спірною є обов’язковість заповнення такої інформації.

Водночас положення частини 1 статті 22 Закону↗ насторожує. Через це краще все ж таки заповнити згадану інформацію з метою уникнення непорозумінь.

ІІІ. Щодо звернення потенційного учасника процедури закупівлі до замовника за роз’ясненнями або з вимогою щодо усунення порушення під час проведення тендеру.

Відповідно до абзацу 2 пункту 54 Особливостей↗ фізична / юридична особа має право не пізніше ніж за три дні до закінчення строку подання тендерної пропозиції звернутися через електронну систему закупівель до замовника за роз’ясненнями щодо тендерної документації та/або оголошення про проведення відкритих торгів та/або звернутися до замовника з вимогою щодо усунення порушення під час проведення тендеру (далі — звернення). Усі звернення автоматично оприлюднюються в електронній системі закупівель без ідентифікації особи, яка звернулася до замовника.

Раніше електронна система розділяла окремо звернення за роз’ясненнями та звернення із вимогою щодо усунення порушення. Варто зазначити, що вимоги публікувались з порушенням з боку електронної системи, адже відображали найменування особи, яка звернулась. Висвітлювалось це як на рисунку 1.

Зараз же усі звернення в, так би мовити, період уточнення подаються в одному місці, там, де звично оприлюднювались звернення за роз’ясненнями, що відображались в електронній системі в умовному підрозділі «Запитання до процедури» розділу «Роз’яснення до процедури». Таке розміщення більш відповідає припису абзацу 2 пункту 54 Особливостей↗. Але варто погодитись, є незручним і подекуди заплутаним. 

До речі, юристи ТОВ «Тендерне агентство Радник»↗ за потреби можуть допомогти підготувати звернення за роз’ясненнями чи звернення з вимогою про усунення порушень, які вчиняються через електронну систему не пізніше ніж за три дні до закінчення строку подання тендерної пропозиції, у рамках надання інших послуг Агентства вартістю від 1 050,00 грн.

ІV. Щодо заповнення інформації про скаргу.

Згідно з абзацом 1 частини 2 статті 18 Закону↗ та абзацом 1 пункту 56 Особливостей↗ скарга до органу оскарження подається суб’єктом оскарження у формі електронного документа через електронну систему закупівель.

Також за абзацом 2 частини 2 статті 18 Закону↗ суб’єкт оскарження подає скаргу в електронному вигляді з накладенням кваліфікованого електронного підпису, що вважається таким відповідно до Закону України «Про електронні довірчі послуги» (тепер Закону України «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги») від 05.10.2017 № 2155-VIII↗, шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, у яких зазначається у повному обсязі інформація, передбачена частиною 5 цієї статті↗.

Проте положення наведеного абзацу, відповідно до абзацу 2 пункту 1 розділу ІІ Закону України від 03.06.2021 № 1530-IX↗, набирають чинності через 6 місяців з дня припинення або скасування дії правового режиму воєнного стану.

Тобто зараз не є обов’язковим подання скарги в електронній формі саме шляхом заповнення електронних полів.

Водночас за новим впровадженим функціоналом електронна система не пропускає суб’єкта оскарження в поданні скарги без заповнення деякої інформації в електронних полях, у тому числі інформації, яка відповідно до частини 5 статті 18 Закону↗ є обов’язковою для таких скарг.

Доцільно зауважити, що відображення вже заповнених полів після подання скарги можна спостерігати лише на майданчиках. Електронна система поки що цієї інформації не містить. Водночас повне та всебічне викладення суті скарги в наведених полях, можна сказати, звільняє скаржника від завантаження окремого документа скарги. Краще і детальніше охопити викладене щодо останнього можна в публікації порталу RADNUK.COM.UA↗ «Чи потрібно оприлюднювати окремий документ (файл) скарги при оскарженні? Практика АМКУ».

Щоб краще охопити описані вище оновлення, а також інші питання закупівельного законодавства, зокрема щодо змін до Особливостей, які набирають чинності з 01.09.2024, Академія Радник↗ запрошує на вебінар «Вересневі нововведення у фокусі 23-х змін у публічних закупівлях».

Олег ПІДГІРСЬКИЙ, 

юрист ТОВ «Тендерне агентство Радник»