Термін «аномально низька ціна» для закупівель за Особливостями

Термін «аномально низька ціна» для закупівель за Особливостями

Відповідно до абзацу 1 частини 14 статті 29 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII↗ (далі — Закон↗) та абзацу 9 пункту 37 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників↗, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості↗), учасник процедури закупівлі, який надав найбільш економічно вигідну тендерну пропозицію, що є аномально низькою, повинен надати протягом одного робочого дня з дня визначення найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції обґрунтування в довільній формі щодо цін або вартості відповідних товарів, робіт чи послуг тендерної пропозиції.

Аномально низька ціна визначається електронною системою закупівель автоматично за умови наявності не менше двох учасників, які подали свої тендерні пропозиції щодо предмета закупівлі або його частини (лота).

Своєю чергою, законодавство у сфері публічних закупівель виділяє два окремі визначення аномально низької ціни тендерної пропозиції.

Так, за пунктом 3 частини 1 статті 1 Закону↗ це ціна / приведена ціна найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції за результатами аукціону, яка є меншою на 40 або більше відсотків від середньоарифметичного значення ціни / приведеної ціни тендерних пропозицій інших учасників на початковому етапі аукціону, та/або є меншою на 30 або більше відсотків від наступної ціни / приведеної ціни тендерної пропозиції за результатами проведеного електронного аукціону. 

А згідно з абзацом 9 пункту 37 Особливостей↗ під терміном «аномально низька ціна тендерної пропозиції» розуміється ціна / приведена ціна найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції, яка є меншою на 40 або більше відсотків середньоарифметичного значення ціни / приведеної ціни тендерних пропозицій інших учасників процедури закупівлі, та/або є меншою на 30 або більше відсотків наступної ціни / приведеної ціни тендерної пропозиції.

У період правового режиму воєнного стану ми вже звикли, що, керуючись нормою пункту 3⁷ розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону↗, при здійсненні закупівель враховуються положення Особливостей↗, які умовно заміняють деякі приписи Закону↗. Через це багато замовників визначають та використовують термін «аномально низька ціна тендерної пропозиції» за абзацом 9 пункту 37 Особливостей↗ як заміну терміна з пункту 3 частини 1 статті 1 Закону↗.

Проте ці терміни не заміняють один одного, а працюють, так би мовити, паралельно.

Так, термін з пункту 3 частини 1 статті 1 Закону↗ стосується процедури закупівлі, яка проводиться із застосуванням електронного аукціону, тоді як термін за абзацом 9 пункту 37 Особливостей↗ (як і увесь пункт 37 Особливостей↗) передбачається для процедури закупівлі відкриті торги, що проводиться без аукціону. Таке трактування само по собі випливає зі змісту цих визначень.

Крім того, відповідно до абзацу 7 пункту 37 Особливостей↗ замовник розглядає найбільш економічно вигідну тендерну пропозицію без застосування положень абзацу 1 частини 14 статті 29 Закону↗. Подібна норма визначається абзацом 9 пункту 37 Особливостей↗

Водночас згідно з пунктом 41 Особливостей↗ розгляд пропозиції, поданої у закупівлі з аукціоном, передбачає застосування повністю приписів частини 14 статті 29 Закону↗.

Таким чином, під час проведення процедури закупівлі відкриті торги із застосуванням електронного аукціону у тендерній документації помилкою буде застосування терміна «аномально низька ціна тендерної пропозиції» за абзацом 9 пункту 37 Особливостей↗, що розцінюватиметься як неузгодженість з приписами чинного законодавства.

Щоб полегшити собі роботу та не зважати на розмежування таких термінів, уповноважена особа чи керівник замовника можуть скористатись послугою ТОВ «Тендерне агентство Радник»↗ «Супровід відкритих/міжнародних торгів» вартістю від 8 500,00 грн, яку можна також назвати послугою проведення процедури закупівлі під ключ — від планування до укладення договору про закупівлю.

Також не зайвим буде відвідати практичне навчання «Фахівець з публічних закупівель: 5-денний інтенсивний практичний курс» з проведення закупівель шляхом роботи за ноутбуком та постійного опрацювання матеріалів з допомогою викладача, яке проводить Академія Радник↗.

Олег ПІДГІРСЬКИЙ, 

юрист ТОВ «Тендерне агентство Радник»