Вимоги до постачальника у разі закупівлі за запитом пропозицій постачальників
Нагадаю, що відповідно до пункту 10 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників↗, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості↗), замовники, у тому числі централізовані закупівельні організації, можуть здійснювати закупівлі товарів, вартість яких становить або перевищує 100 тисяч гривень, шляхом використання електронного каталогу відповідно до Порядку формування та використання електронного каталогу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.09.2020 № 822↗ (далі — Порядок № 822↗), як альтернатива відкритим торгам. Також закупівлю товару шляхом використання електронного каталогу замовник може здійснювати і як, так би мовити, допорогову закупівлю за пунктом 11 Особливостей↗.
Порядок № 822↗ та Особливості↗ визначають єдиний спосіб закупівлі з використанням електронного каталогу — за запитом пропозицій постачальників.
Пунктом 57 Порядку № 822↗ передбачено, що замовник оголошує запит пропозицій постачальників в електронному каталозі через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про найменування, очікувану вартість, кількість, строк, місце поставки товару, умови його оплати та кінцевий строк подання постачальником ціни пропозиції (строк для подання постачальником ціни пропозиції не може бути меншим, ніж два робочих дні з дня оприлюднення замовником запиту пропозицій постачальників в електронній системі закупівель). У запиті пропозицій постачальників щодо закупівлі товару замовник може визначити виключно інформацію про характеристики товару та їх допустимі значення в межах специфікації товару, визначеної адміністратором. Також запит пропозицій постачальників повинен містити проєкт договору з обов’язковим зазначенням підстав та у разі потреби із зазначенням порядку змін його умов.
Згідно з абзацами 2 і 3 пункту 12 Особливостей↗ у запиті пропозицій постачальників щодо предмета закупівлі товару, вартість якого є меншою ніж 500 тис. гривень, замовник може визначити інформацію про характеристики товару та їх допустимі значення в межах специфікації товару, визначеної адміністратором електронного каталогу. Запит пропозицій постачальників щодо предмета закупівлі товару, вартість якого дорівнює або перевищує 500 тис. гривень, здійснюється відповідно до специфікації товару, сформованої адміністратором електронного каталогу, яка не передбачає можливості замовника самостійно визначати інформацію про характеристики товару та їх допустимі значення.
Виходячи зі змісту наведених норм щодо закупівлі, передбачається обмежений перелік інформації, що зазначається під час оголошення запиту, зокрема і до постачальника.
Деякі замовники цього не розуміють. Тобто як це проводити закупівлю без розширених вимог до учасників, у тому числі документального підтвердження, та як уберегтись від недобросовісних учасників. Інколи замовники ідуть на хитрощі та встановлюють інші вимоги до учасника чи то в примітках, чи то в проєкті договору. Проте такі дії замовника є неправомірними та водночас недієвими.
По-перше, абзацом 2 пункту 57 Порядку № 822↗ прямо визначено, що запит пропозицій постачальників не повинен містити вимог до постачальника та інших документів, які не передбачені Порядком № 822↗.
По-друге, згідно з пунктом 58 Порядку № 822↗ постачальник через електронний каталог подає пропозицію відповідно до вимог, установлених замовником у запиті пропозицій постачальників в електронній системі закупівель. На запит пропозицій постачальників, оприлюднений замовником в електронній системі закупівель, постачальник має право подати тільки одну пропозицію. Подання пропозиції постачальником вважається підтвердженням наміру укласти договір. Постачальник у відповідь на запит пропозицій постачальників від замовника не може подати пропозицію, товар у якій не відповідає специфікації товару, що зазначена в такому запиті.
У публікації щотижневого блогу ТОВ «Тендерне агентство Радник»↗ «Постачальник запиту пропозицій постачальників пропонує товар з іншими технічними характеристиками: що робити замовнику?↗» ми розібрались, що постачальник надає лише пропозицію ціни. Водночас подачею пропозиції ціни постачальник підтверджує, що він пропонує товар саме за такими характеристиками, які визначені у запиті, та готовий укласти договір на умовах викладеного проєкту договору. Тобто будь-яких документів у складі пропозиції постачальник не завантажує в електронній системі та й не може завантажити. Навіть специфікація, яка так плутає замовників, формується електронною системою, а не постачальником.
По-третє, недієвість неправомірних вимог замовника до постачальника у запиті пропозицій визначається вичерпністю підстав для відхилення пропозицій, передбачених пунктом 64 Порядку № 822↗. Повертаючись до припису абзацу 2 пункту 57 Порядку № 822↗, що стосується заборони встановлення вимог до постачальників, замовник не може прив’язати навіть умовно підстави для відхилення до неправомірних вимог, наприклад щодо надання документів перед укладенням договору.
Звичайно, за своєю непорядністю чи недобросовісністю замовник може умисно пропустити строк укладення договору, щоб відхилити пропозицію постачальника, який не іде на додаткові неправомірні умови замовника. Проте все ж таки наголошу, що замовнику заборонено встановлювати інші вимоги до постачальника, ніж визначені Порядком № 822↗.
Якщо ж виникають питання щодо правильного проведення таких закупівель, юристи ТОВ «Тендерне агентство Радник»↗ нададуть нормативно підкріплені відповіді на запитання закупівельників на усній/письмовій консультації↗ вартістю від 190,00 грн.
Крім того, експерти Академії Радник↗ оголосили вебінар з публічних закупівель для уповноважених осіб замовників «Особливості закупівель через електронний каталог↗», де будуть розібрані нюанси закупівель за допомогою запиту пропозицій постачальників.
Олег ПІДГІРСЬКИЙ,
юрист ТОВ «Тендерне агентство Радник»