Вимоги щодо субпідрядників / співвиконавців та погляд ДАСУ на їх наявність чи відсутність
У сьогоднішньому блозі проаналізуємо вимоги щодо субпідрядника / співвиконавця та позицію Державної аудиторської служби України (далі — Держаудитслужба) при перевірці закупівель. Яких помилок припускаються замовники, на думку Держаудитслужби.
Згадаємо трішки норм законодавства. Відповідно до пункту 3 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178↗ (далі — Особливості), замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом України «Про публічні закупівлі»↗ (далі — Закон).
Пунктом 28 Особливостей визначено, що тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Пунктом 18 частини 2 статті 22 Закону передбачено, що у тендерній документації зазначається вимога про зазначення учасником у тендерній пропозиції інформації (повне найменування та місцезнаходження) щодо кожного суб’єкта господарювання, якого учасник планує залучати до виконання робіт чи послуг як субпідрядника / співвиконавця в обсязі не менше 20 відсотків від вартості договору про закупівлю — у разі закупівлі робіт або послуг.
Крім цього, згідно з частиною 2 статті 10 Закону звіт про результати проведення закупівлі з використанням електронної системи закупівель оприлюднюється відповідно до статті 19 цього Закону. А пунктом 15 частини 1 статті 19 Закону зазначено, що у звіті про результати проведення закупівлі з використанням електронної системи закупівель обов’язково зазначаються: повне найменування та місцезнаходження кожного суб’єкта господарювання, який буде залучений переможцем, з яким укладено договір про закупівлю, до надання послуг як співвиконавця або виконання робіт як субпідрядника, в обсязі не менше ніж 20 відсотків вартості договору про закупівлю — у разі закупівлі робіт або послуг.
По закупівлі № UA-2023-03-13-012494-a Держаудитслужбою було здійснено моніторинг № UA-M-2023-04-05-000061. Предметом закупівлі були послуги. Замовник у тендерній документації передбачив таке: пункт 7 розділу 3 «Інформація про субпідрядника / співвиконавця (у випадку закупівлі робіт чи послуг)»: Не передбачено.
За результатом моніторингу закупівлі Держаудитслужбою було встановлено: «Замовник не зазначив у тендерній документації вимогу про зазначення учасником у тендерній пропозиції інформації (повне найменування та місцезнаходження) щодо кожного суб’єкта господарювання, якого учасник планує залучати до виконання робіт чи послуг як субпідрядника / співвиконавця в обсязі не менше 20 відсотків від вартості договору про закупівлю, в той час, коли здійснюється закупівля послуг, чим порушив вимоги пункту 18 частини 2 статті 22 Закону та пункту 28 Особливостей № 1178».
По закупівлі № UA-2023-04-05-011968-a Держаудитслужбою було здійснено моніторинг UA-M-2023-05-01-000022. Предметом закупівлі були послуги. На момент оприлюднення процедури закупівлі діяла норма Особливостей щодо субпідрядників / співвиконавців: «У разі, коли учасник процедури закупівлі має намір залучити інших суб’єктів господарювання як субпідрядників / співвиконавців в обсязі не менш як 20 відсотків вартості договору про закупівлю у разі закупівлі робіт або послуг для підтвердження його відповідності кваліфікаційним критеріям відповідно до частини третьої статті 16 Закону (у разі застосування таких критеріїв до учасника процедури закупівлі), замовник перевіряє таких суб’єктів господарювання на відсутність підстав, визначених цим пунктом» (пункт 44 Особливостей).
Згідно з Додатком 1 до тендерної документації замовник встановив кваліфікаційні критерії: наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій та наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід.
За результатом моніторингу Держаудитслужбою було встановлено таке: «Частиною 3 статті 22 Закону зазначено, що тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації. Так, відповідно до умов Додатка 2 „Підстави для відмови в участі у процедурі закупівлі“ тендерної документації замовником зазначено, що у разі, коли учасник процедури закупівлі має намір залучити інших суб’єктів господарювання як субпідрядників / співвиконавців в обсязі не менш як 20 відсотків вартості договору про закупівлю у разі закупівлі робіт або послуг для підтвердження його відповідності кваліфікаційним критеріям відповідно до частини 3 статті 16 Закону (у разі застосування таких критеріїв до учасника процедури закупівлі), учасник підтверджує відсутність підстав для відмови в участі у процедурі закупівлі субпідрядника(ів) / співвиконавця(ів), визначених пунктом 44 Особливостей, шляхом самостійного декларування відсутності таких підстав в електронній системі закупівель під час подання тендерної пропозиції. Учасник процедури закупівлі ХХХ у складі пропозиції надав лист з інформацією про намір залучення субпідрядника ТОВ „ХХХ“. Однак учасником під час подання тендерної пропозиції в електронній системі закупівель не задекларовано відсутність підстав, визначених пунктом 44 Особливостей, стосовно субпідрядника — ТОВ „ХХХ“, що не відповідає умовам Додатка 2 до тендерної документації замовника. На порушення вимог підпункту 2 пункту 41 Особливостей замовник не відхилив тендерну пропозицію учасника ХХХ як таку, що не відповідає іншим вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини 3 статті 22 Закону».
Крім цього, Держаудитслужбою проаналізовано питання дотримання законодавства щодо оприлюднення інформації про закупівлю та встановлено, що: «...Сформований та оприлюднений звіт про результати проведення закупівлі не містить інформації щодо суб’єкта господарювання, зокрема ТОВ „ХХХ“, як залученого субпідрядника, чим порушено пункт 2 статті 10 Закону та пункт 15 частини 1 статті 19 Закону».
Водночас пунктом 47 Особливостей у чинній редакції визначено, що у разі, коли учасник процедури закупівлі має намір залучити інших суб’єктів господарювання як субпідрядників / співвиконавців в обсязі не менш як 20 відсотків вартості договору про закупівлю у разі закупівлі робіт або послуг для підтвердження його відповідності кваліфікаційним критеріям відповідно до частини 3 статті 16 Закону (у разі застосування таких критеріїв до учасника процедури закупівлі), замовник перевіряє таких суб’єктів господарювання щодо відсутності підстав, визначених цим пунктом.
Отже, при розробленні тендерної документації на закупівлю робіт або послуг замовнику слід врахувати норми законодавства щодо залучення / незалучення субпідрядників / співвиконавців в цілому, а також врахувати технічну реалізацію відповідних електронних полів в електронній системі закупівель.
Якщо у вас виникають складнощі з проведенням процедур закупівель, скористайтесь послугою Агентства «Супровід відкритих / міжнародних торгів».↗
Щоб бути в курсі останніх змін закупівельного законодавства, пропонуємо вам навчання з публічних закупівель: «Онлайн-марафон для закупівельника 2.0: від початківця до експерта з публічних закупівель»↗, що відбудеться 27.01.2025. Доєднуйтесь!
Вікторія НЕХТА,
юрист ТОВ «Тендерне агентство Радник»