Закупівля електричної енергії: поширені помилки замовників

Закупівля електричної енергії: поширені помилки замовників

У цьому блозі вважаємо за необхідне нагадати нашим читачам про деякі типові помилки, яких припускаються замовники під час здійснення закупівель електричної енергії.

Насамперед нагадаємо, що предмет закупівлі товару визначається замовником відповідно до пункту 34 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі»↗ (далі — Закон) та згідно з наказом Мінекономіки «Про затвердження Порядку визначення предмета закупівлі»↗ від 15.04.2020 № 708, яким встановлено, що предмет закупівлі товарів і послуг визначається замовником згідно з пунктами 21 і 34 частини 1 статті 1 Закону та за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника. 

З цього випливає, що електрична енергія — це товар, якому відповідає код за ДК 021:2015 Єдиного закупівельного словника 09310000-5 Електрична енергія; а послуги з розподілу електричної енергії — це послуга, якій відповідає код за ДК 021:2015 Єдиного закупівельного словника 65310000-9 Розподіл електричної енергії.

Тобто згідно із закупівельним законодавством це два окремі предмети закупівлі, які потрібно планувати й закуповувати окремо один від одного.

Також поширеною помилкою є неврахування замовниками норми пункту 29 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178↗ (далі — Особливості), яким передбачено, що в разі проведення відкритих торгів згідно з Особливостями для закупівлі твердого палива, природного газу, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини 2 статті 16 Закону замовником не застосовуються. Тобто такі кваліфікаційні критерії, як наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій; наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід під час проведення відкритих торгів під час закупівлі електроенергії замовники в тендерній документації не встановлюють.

Також зауважуємо:  у пункті 29 Особливостей встановлено, що в разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі). Водночас замовники процедур закупівель електричної енергії всупереч вказаним положенням законодавства встановлюють, зокрема, такі вимоги, які порушують зазначені норми пункту 29 Особливостей, як от: 

вимоги щодо надання підтвердження створення учасником власного структурного підрозділу, у тому числі на території конкретної області; наявності центру обслуговування споживачів (клієнтів), у тому числі на території конкретної області; наявності кол-центру; наявності інформаційно-консультаційного центру (ІКЦ) по роботі зі споживачами електричної енергії або призначеної уповноваженої особи, яка виконує функції інформаційно-консультаційного центру (ІКЦ); надання документів щодо доступності приміщення для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення тощо. 

Тож, у разі здійснення вами закупівель електричної енергії не забувайте про вищезазначені поради.

Якщо у вас виникають складнощі з проведенням процедур закупівель, скористайтесь послугою Агентства «Супровід відкритих / міжнародних торгів»↗.

Щоб бути в курсі останніх змін закупівельного законодавства, пропонуємо вам навчання з публічних закупівель «Фахівець з публічних закупівель: 5-денний інтенсивний практичний курс»↗, яке відбудеться 12–16.05.2025. Доєднуйтесь!

         Вікторія НЕХТА, 

         юрист ТОВ «Тендерне агентство Радник»